Undervisningsinspektører spiller en viktig rolle i skoleledelsen. De bidrar til å skape et godt læringsmiljø for elevene. La oss utforske dette spennende yrket nærmere.
Hva kreves for å bli undervisningsinspektør? Hvilke oppgaver og utfordringer innebærer jobben? Vi skal se på bakgrunn, kvalifikasjoner og daglige arbeidsoppgaver.
Vi skal også undersøke lønnsforhold og jobbmuligheter innen dette feltet. Kanskje du ønsker å bidra til skoleledelsen selv?
Hva er en Undervisningsinspektør?
En undervisningsinspektør er en viktig del av skoleledelsen. De har ansvar for undervisning og daglig drift av skolen. Noen ganger fungerer de som rektor og kan også undervise.
Kort definisjon av yrket Undervisningsinspektør
Undervisningsinspektører sørger for god kvalitet på undervisningen og effektiv skoledrift. De samarbeider med lærere, elever og ledelse for å fremme læring og trivsel.
De jobber i både offentlige og private skoler på alle nivåer. Deres oppgaver omfatter organisering av klasser og undervisning.
De planlegger eksamener og timeplaner, følger opp ansatte og tilrettelegger for pedagogisk utvikling. De fremmer samarbeid mellom lærere og elever.
For å bli undervisningsinspektør trengs relevant faglig og pedagogisk kompetanse. Master i utdanningsledelse blir stadig mer etterspurt for denne rollen.
«Undervisningsinspektører er nøkkelpersoner i skoleledelsen som sikrer effektiv drift og kvalitet på undervisningstilbudet.»
Fakta om Undervisningsinspektør
Undervisningsinspektører har en sentral rolle i norske skoler. De jobber med pedagogisk ledelse, utvikling og administrative oppgaver. Deres arbeid er viktig på alle nivåer i utdanningssystemet.
De fleste undervisningsinspektører har lærerutdanning eller annen relevant høyere utdanning. Dette kan være innen pedagogikk, organisasjonsteori, økonomi eller administrasjon. Mastergrad i utdanningsledelse blir stadig mer etterspurt for denne stillingen.
Fakta om undervisningsinspektør | Verdi |
---|---|
Stillingsandel | 100% fast stilling fra 01.08.2024 |
Arbeidsoppgaver | Pedagogisk og sosial-pedagogisk ledelses- og utviklingsarbeid |
Kvalifikasjonskrav | Relevant høyere utdanning med pedagogikk, undervisningserfaring, kunnskap eller erfaring fra kristen folkehøgskole, evne til å formidle verdier basert på kristen tro, gode kommunikasjonsferdigheter, god digital kompetanse, høy arbeidskapasitet, fleksibilitet, kreativitet, problemløsningsevne, helst ledelseserfaring |
Tilbud | Stimulerende arbeidsmiljø, meningsfull jobb med innvirkning på elever og kolleger, varierte oppgaver, konkurransedyktig lønn og arbeidsvilkår i tråd med regelverk for folkehøgskoleansatte, god pensjonsordning i Statens pensjonskasse |
Undervisningsinspektører er nøkkelpersoner i skolesystemet. De sikrer kvalitet og utvikling i skolene. Deres arbeid omfatter både pedagogiske og administrative oppgaver.
Video av Undervisningsinspektør i arbeid
Undervisningsinspektører er avgjørende i skolesystemet. De sikrer kvaliteten på undervisningstilbudet og fremmer pedagogisk utvikling. Deres arbeid påvirker både elevenes læringsmiljø og lærernes arbeidsforhold.
Undervisningsinspektør: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Undervisningsinspektører har en nøkkelrolle i skoleadministrasjonen. De legger til rette for effektiv undervisning og læring. De overvåker og veileder lærere, og forbedrer undervisningskvaliteten.
De samarbeider tett med skoleledelsen. Sammen utvikler og implementerer de pedagogiske strategier. Disse strategiene støtter elevenes utvikling og læring.
Undervisningsinspektører er sentrale i utdanningsledelse. De analyserer læringsresultater og finner forbedringsområder. De iverksetter tiltak for å styrke skolens pedagogiske praksis.
Nøkkeloppgaver for Undervisningsinspektør | Betydning for skole og samfunn |
---|---|
Overvåke og veilede læreres undervisningskvalitet | Bidrar til å heve den pedagogiske standarden og elevenes læringsutbytte |
Implementere pedagogiske strategier og utviklingstiltak | Fremmer kontinuerlig forbedring av skolens undervisningstilbud |
Analysere læringsresultater og identifisere forbedringsområder | Sikrer at skolen leverer kvalitetsutdanning tilpasset elevenes behov |
Fungere som bindeledd mellom lærere og skoleledelse | Bidrar til et samkjørt og effektivt skolemiljø |
Undervisningsinspektører er nøkkelpersoner i skoleadministrasjon og utdanningsledelse. De sikrer høy kvalitet på undervisningen. Deres innsats fremmer elevenes læring og utvikling.
Undervisningsinspektørenes arbeid er viktig for både skolen og samfunnet. De bidrar til å forme fremtidens generasjoner gjennom kvalitetsutdanning.
Hva gjør en Undervisningsinspektør?
Undervisningsinspektører har en viktig rolle i norske skoler. De har ansvar for skoleadministrasjon og pedagogisk utvikling. De organiserer elever, lager timeplaner og følger opp ansatte.
De tilrettelegger for pedagogisk utvikling og samarbeid. Deres oppgaver er sentrale for skolens drift og utvikling.
Typiske arbeidsoppgaver for Undervisningsinspektør
- Organisere og koordinere elevenes klasseinndeling og gruppering
- Utarbeide og administrere timeplan for skolen
- Følge opp og veilede lærere og øvrig personale
- Tilrettelegge for og drive pedagogisk utviklingsarbeid
- Sikre godt samarbeid og kommunikasjon mellom lærere og elever
Daglig rutine
En undervisningsinspektørs dag er variert og innholdsrik. De utfører administrativt arbeid, møter lærere og elever. Noen ganger underviser de også.
De håndterer timeplanendringer og personalspørsmål. De deltar i utviklingsmøter og følger opp spesielle elevbehov.
Spesialoppgaver
Undervisningsinspektører har også ansvar for spesielle oppgaver. Dette kan være eksamensplanlegging og kursarrangementer for skolen.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder
På Ringshaug skole i Tønsberg har undervisningsinspektøren flere ansvarsområder. Skolen har 553 elever.
- Ledelse og veiledning av personale og elever på 1.-3. trinn
- Samarbeid med foresatte, PPT, barnevern, helse og andre relevante aktører
- Kompetanseløft for inkludering og spesialundervisning som satsingsområde
Hovedoppgavene kan variere etter skolens behov. Undervisningsinspektører er viktige for god skoleadministrasjon og pedagogisk utvikling.
Verktøy og utstyr de bruker
Undervisningsinspektører sørger for at skolene bruker digitale verktøy og systemer effektivt. De må kjenne godt til mange digitale hjelpemidler. Dette inkluderer både administrative programmer og læringsplattformer.
I hverdagen bruker de innovative digitale verktøy i skolen for å styre timeplan og elevregistrering. De håndterer også kommunikasjon med foresatte. Inspektørene må lære opp lærerne i bruk av administrative systemer.
De støtter også lærerne i å bruke pedagogiske hjelpemidler som fremmer læring. Dette kan være digitale ressurser og interaktive verktøy. Læringsplattformer som lar elevene samarbeide og få rask tilbakemelding er også nyttige.
Verktøy og utstyr | Bruksområde |
---|---|
Timeplanleggingsverktøy | Administrasjon av timeplan og ressursfordeling |
Elevadministrative systemer | Registrering, oppfølging og rapportering av elever |
Kommunikasjonsplattformer | Samarbeid, informasjonsdeling og foreldredialog |
Læringsplattformer | Tilrettelegging av digitale læringsaktiviteter |
Presentasjonsverktøy | Visuelle hjelpemidler i undervisningen |
Ved å bruke digitale verktøy i skolen og administrative systemer skaper inspektørene en moderne læringsarena. Pedagogiske hjelpemidler bidrar til å engasjere elevene og fremme læring på nye måter.
Hvem Undervisningsinspektør samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Undervisningsinspektører spiller en viktig rolle i skolemiljøet. De samarbeider tett med mange personer for å sikre en god skolehverdag. Her er noen av deres viktigste samarbeidspartnere:
- Rektor og ledelsen ved skolen
- Lærere og andre ansatte på skolen
- Elever og deres foreldre/foresatte
- Kommunale skolemyndigheter og andre eksterne aktører
- Støttefunksjoner som elevtjenester, helsesykepleier og andre
Samarbeidet med rektor og lærerne er svært viktig. Undervisningsinspektøren har ofte en sentral rolle i å koordinere skoleteam og samarbeid i skolen. De jobber sammen for å sikre god undervisning og møte elevenes behov.
Undervisningsinspektører har også kontakt med kommunale myndigheter og andre interessenter. Dette hjelper skolen å holde seg oppdatert på lover og beste praksis for skole-hjem samarbeid.
Samarbeidspartner | Type samarbeid |
---|---|
Rektor og ledelse | Koordinering, planlegging, kvalitetssikring |
Lærere og ansatte | Veiledning, støtte, problem-løsning |
Elever og foreldre | Skole-hjem kommunikasjon, foreldresamarbeid |
Eksterne aktører | Regelverksveiledning, rapportering, nettverksbygging |
Gjennom bredt samarbeid i skolen sikrer Undervisningsinspektørene effektiv drift og god praksis. De koordinerer og veileder alle skolens interessenter. Dette er svært viktig for skolens suksess.
Arbeidstider for Undervisningsinspektør
Undervisningsinspektører jobber ofte utover skolens åpningstider. De er tilgjengelige hele skoledagen og kan ha kvelds- og helgearbeid. Fleksibilitet er vanlig for å tilpasse seg skolens behov.
Vanlig arbeidstid for undervisningsinspektører er maksimalt 37,5 timer per uke. Ved turnusordninger kan ukentlig arbeidstid reduseres til 35,5 eller 33,6 timer.
Tredelt skift- og turnusarbeid hver tredje søndag har maks 33,6 timer ukentlig arbeidstid. Kulturskolelærere har 1950 timer årsverk, med 1300 timer planlagt arbeidstid.
Arbeidstidsordning | Maksimal ukentlig arbeidstid |
---|---|
Ordinær arbeidstid | 37,5 timer |
Turnusarbeid mellom kl. 20-06 | 35,5 timer |
Døgnkontinuerlig skiftarbeid | 33,6 timer |
Tredelt skift-/turnusarbeid hver 3. søndag | 33,6 timer |
Vakt på vaktrom regnes som passiv arbeidstid med 1/3 timelønn. Utrykning gir timelønn pluss 50%, eller 100% på helligdager.
Lokale regler for kompensasjon av tjenestereiser utenom arbeidstid skal lages. Dette gjøres i samarbeid med tillitsvalgte.
Undervisningsinspektører har regler for inndeling av årsverket på ulike skolenivåer. Læreryrket krever tid til undervisning, elevarbeid, samarbeid og kompetanseutvikling.
Hvordan bli Undervisningsinspektør?
En lærerutdanning eller relevant høyere utdanning er vanligvis nødvendig for å bli undervisningsinspektør i Norge. En master i utdanningsledelse blir stadig mer etterspurt. Denne utdanningen gir den nødvendige pedagogiske kompetansen og lederkompetansen for yrket.
Erfaring fra undervisning eller skoleledelse er ofte en forutsetning for stillingen. Mange skoler ser etter kandidater med erfaring fra undervisningsarbeid. De ønsker også personer med kompetanse innen administrasjon og ledelse.
Utdanningskrav
- Lærerutdanning eller annen relevant høyere utdanning
- Master i utdanningsledelse er sterkt foretrukket
- Godkjent pedagogisk kompetanse for undervisning i videregående skole
Relevante kurs og videreutdanning
- Videreutdanning i skoleledelse
- Kurs i administrasjon og ledelse
- Praksis i undervisning eller skoleadministrasjon
Rollen som undervisningsinspektør krever en unik blanding av ferdigheter. Du trenger pedagogisk kompetanse, ledererfaring og administrativ dyktighet. Med riktig utdanning og praksis kan du skape en spennende karriere.
«Som undervisningsinspektør får jeg bruke min pedagogiske bakgrunn kombinert med lederegenskaper. Det gir meg stor variasjon i arbeidsoppgavene og mulighet til å påvirke kvaliteten på opplæringen.»
Hvor jobber en Undervisningsinspektør?
Undervisningsinspektører har mange jobbmuligheter. De fleste jobber i offentlige og private skoler. Dette kan være små bygdeskoler eller store byskoler.
Noen undervisningsinspektører jobber også i spesialskoler eller internasjonale skoler. I offentlig sektor finner vi dem i kommunale eller fylkeskommunale skoler. Private skoler tilbyr også gode jobbmuligheter.
Undervisningsinspektører er viktige for å skape gode læringsarenaer. De veileder og støtter lærere. De sørger også for at skolen drives effektivt og følger regler.
Arbeidssteder for Undervisningsinspektør | Beskrivelse |
---|---|
Offentlige skoler | Kommunale og fylkeskommunale grunnskoler og videregående skoler |
Private skoler | Privat drevne og ideelle skoler, både på grunnskole- og videregående nivå |
Spesialskoler | Skoler som tilbyr tilrettelagt opplæring for elever med særskilte behov |
Internasjonale skoler | Skoler med et internasjonalt elevgrunnlag og fokus |
Undervisningsinspektører jobber for elevenes beste, uansett skoletype. De følger opp lærere tett. De innfører gode læringsmetoder og sørger for effektiv drift.
Deres mål er å skape en trygg og spennende skolehverdag. De spiller en viktig rolle i å forme skolemiljøet positivt.
Arbeidsmiljø
Arbeidsmiljøet for undervisningsinspektører er både spennende og utfordrende. Undervisningsinspektører møter høyt arbeidspress og komplekse personalspørsmål. De må også jonglere administrative oppgaver med pedagogisk ansvar.
Rollen som undervisningsinspektør har mange fordeler. De kan forme skolens utvikling og gjøre meningsfylt arbeid med unge. Jobben er variert, noe som tiltrekker mange.
Work-life balance for undervisningsinspektører
God balanse mellom jobb og fritid er en utfordring for undervisningsinspektører. Lange dager og perioder med høy belastning kan gjøre det vanskelig. Det blir krevende å finne tid til familie og personlige interesser.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Stillingen som undervisningsinspektør finnes over hele Norge. Det er flest jobber i byområdene. Dette gir muligheter for mange, men kan også bety mer konkurranse i tettbebygde strøk.
Utfordringer | Fordeler |
---|---|
|
|
«Arbeidsmiljøet for undervisningsinspektører er dynamisk og krevende. Det gir muligheter for å forme skolens fremtid. De kan gjøre en betydningsfull innsats for elevene.»
Myter og fakta om Undervisningsinspektør-yrket
Det finnes mange myter om undervisningsinspektør-yrket. La oss se nærmere på noen av disse mytene. Vi skal også utforske realitetene i skoleledelse.
Myte: Undervisningsinspektører jobber mest med administrasjon. De har lite kontakt med elever og lærere.
Fakta: Jobben som undervisningsinspektør er variert. Den inneholder både administrasjon og pedagogisk ledelse. Noen ganger underviser de også.
Inspektøren har en viktig rolle. De følger opp og veileder lærerne i deres daglige arbeid.
Myte: Undervisningsinspektør-yrket er mindre stressende enn læreryrket.
Fakta: Mange undervisningsinspektører opplever høyt arbeidstempo og mye ansvar. Dette kan føre til økt stress.
Fakta om undervisningsinspektør-yrket viser at jobben krever god organisasjonsevne. De må kunne håndtere flere oppgaver samtidig.
Ved å forstå myter om undervisningsinspektør-yrket, ser vi de virkelige kravene. Vi lærer også om forventningene til denne viktige rollen i skoleledelsen.
«Undervisningsinspektøren spiller en sentral rolle i å skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever, uavhengig av bakgrunn.»
Undervisningsinspektør lønn – Hvor mye tjener en Undervisningsinspektør?
Lønn er en viktig faktor for undervisningsinspektører. La oss se på hvor mye de tjener i Norge. Vi skal også undersøke hva som påvirker lønnen deres.
Typisk lønnsnivå for Undervisningsinspektør
En undervisningsinspektør tjener i gjennomsnitt 57 040 NOK per måned. Dette gir en årslønn på omtrent 684 480 NOK.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere faktorer kan påvirke lønnen til undervisningsinspektører. La oss se nærmere på noen av disse.
- Erfaring – Jo flere års erfaring en undervisningsinspektør har, jo høyere vil lønnen som regel være.
- Utdanning – Undervisningsinspektører med høyere utdanning, for eksempel mastergrad, kan oppnå høyere lønn.
- Skolestørrelse – Undervisningsinspektører ved større skoler kan tjene noe mer enn de ved mindre skoler.
- Geografisk plassering – Lønnsnivået kan variere noe mellom ulike deler av landet.
Startlønn og Gjennomsnittslønn
Nyutdannede undervisningsinspektører starter ofte med 52 000 – 55 000 NOK i måneden. Erfarne undervisningsinspektører tjener i gjennomsnitt 57 040 NOK per måned.
Yrke | Gjennomsnittlig Månedslønn |
---|---|
Undervisningsinspektør | 57 040 NOK |
Rektor | 63 465 NOK |
Lærer | 51 824 NOK |
Tabellen viser at undervisningsinspektører tjener mer enn lærere. De tjener mindre enn rektorer, men mer enn vanlige lærere.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Undervisningsinspektør
En undervisningsinspektør trenger viktige egenskaper og ferdigheter. Disse er avgjørende for å utføre jobben effektivt. La oss se på de mest sentrale attributtene.
Personlige egenskaper
- Gode lederegenskaper – Evne til å motivere og inspirere lærere og elever
- Sterk samarbeidsevne – Kan samarbeide tett med kolleger, lærere og skoleledelse
- Utmerket kommunikasjonsevne – Kan formidle budskap tydelig og effektivt
- Fleksibilitet og tilpasningsevne – Håndtere uforutsette situasjoner på en konstruktiv måte
- Analytisk tankegang – Evne til å identifisere og løse utfordringer på en strategisk måte
Faglige ferdigheter
Solide faglige ferdigheter er også viktige for en undervisningsinspektør. Her er noen sentrale områder:
- Pedagogisk kompetanse – Dybdekunnskap om læringsmetoder og utvikling av undervisningsopplegg
- Erfaring med skoleledelse og administrasjon – Kunne håndtere budsjetter, personalledelse og andre administrative oppgaver
- Digital forståelse – Kjennskap til teknologi og digitale verktøy som kan støtte opp om undervisning og skoleledelse
- Erfaring med kvalitetsutvikling – Arbeid med evaluering, analyse og forbedring av skolens praksis
Karriere- og utviklingsmuligheter
Undervisningsinspektører har flere spennende karrieremuligheter. De kan avansere til rektorstillinger eller andre ledende roller. Spesialisering innen pedagogisk utviklingsarbeid er også mulig.
Videreutdanning som master i utdanningsledelse åpner nye dører. Dette kan føre til mer spesialiserte eller administrative stillinger. Interne karrierestiger kan lede til koordinator- eller avdelingslederroller.
Kontinuerlig utvikling av egenskaper, ferdigheter og kompetanse er viktig. Dette gir spennende muligheter for å forme norske skoler.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Norsk arbeidsmarked for undervisningsinspektører er lovende. Det er god etterspørsel etter kvalifiserte fagfolk i sektoren. Dette drives av demografiske endringer, fokus på pedagogisk ledelse og digitalisering i utdanningssystemet.
Nåværende behov i markedet
Økonomisk administrasjon viser behov for 80,000 flere arbeidstakere med bachelorgrad. Flere bransjer melder om mangel på kvalifisert personell. Dette gjelder industri, bygg og anlegg, helse og medisin, samt økonomi og ledelse.
Det er også et udekket behov for rundt 8,000 ingeniører, sivilingeniører og IKT-personell.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Undervisningsinspektør
Behovet for undervisningsinspektører forventes å øke i årene som kommer. Årsakene er blant annet den aldrende befolkningen og økt fokus på pedagogisk ledelse. Digital kompetanse i skoleledelse spiller også en rolle.
World Economic Futures rapport fremhever utdanning og veiledning som voksende jobbområder fram mot 2022. Det er forventet stor etterspørsel etter lærere for å møte elevtallsøkningen. Behovet for helsepersonell, inkludert sykepleiere, vil også øke.
I teknologisektoren forventes sterk vekst i IT-relaterte stillinger. Dette gjelder dataanalyse, applikasjonsutviklere og IKT-sikkerhet. Arbeidsmarkedet ser lovende ut for undervisningsinspektører og andre med utdanning innen pedagogisk ledelse.
«Arbeidsmarkedet for undervisningsinspektører ser svært positivt ut med økende etterspørsel, særlig innen teknologi og pedagogisk ledelse i skolen.»
Nyttige ressurser og lenker
Vurderer du en karriere som undervisningsinspektør? Det finnes mange ressurser som kan hjelpe deg. Her er noen viktige kilder for informasjon og støtte.
Aktuelle fagorganisasjoner for Undervisningsinspektør
- Utdanningsforbundet – den største fagorganisasjonen for ansatte i undervisningssektoren
- Skolelederforbundet – for deg som søker nettverksmuligheter og profesjonell støtte som undervisningsleder
Bransjenettverk og fagfora innen Undervisningsinspektør-yrket
Lokale og regionale skoleledernettverk er verdifulle møteplasser. Her kan du knytte kontakter og utveksle erfaringer. Du finner ofte slike nettverk gjennom kommunen eller fylkeskommunen din.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
- Utdanningsdirektoratet – informasjon om utdanningsløp og yrkesbeskrivelser
- Statistisk sentralbyrå – oppdatert lønnsstatistikk for undervisningspersonell
- NAV – stillingsutlysninger i undervisningssektoren
Utdanning.no er en nyttig ressurs for karriereveiledning. Her finner du informasjon om hva jobben innebærer og hvordan du kan bli undervisningsinspektør.
Kort oppsummering av hva Undervisningsinspektør innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Undervisningsinspektør er en sentral rolle i skoleledelsen. De har ansvar for både administrative og pedagogiske oppgaver. Dette yrket er viktig for å sikre god drift av skoler og kvalitet i undervisningen.
Jobben gir muligheter for personlig og faglig vekst. Man kan også påvirke utdanningssystemet positivt. Karrieremulighetene inkluderer avansement til rektor eller andre lederstillinger i utdanningssektoren.
Oppsummering undervisningsinspektør og betydning skoleledelse er sentrale aspekter i arbeidet. Yrket åpner også for karrieremuligheter utdanning. Undervisningsinspektører kombinerer pedagogisk kunnskap med administrativ evne.
Dette skaper et godt læringsmiljø i skolene. Yrket er en verdifull vei for de som vil utvikle utdanningssektoren. Det gir en unik mulighet til å forme fremtidens skole.
FAQ
Hva er en Undervisningsinspektør?
Hvilke oppgaver har en Undervisningsinspektør?
Hvilke verktøy og utstyr bruker Undervisningsinspektører?
Hvem samarbeider Undervisningsinspektører med?
Hvordan blir man Undervisningsinspektør?
Hvor jobber Undervisningsinspektører?
Hva slags lønn og arbeidsvilkår har Undervisningsinspektører?
Hvilke egenskaper og ferdigheter trenger en Undervisningsinspektør?
Hvordan er arbeidsmarkedet og fremtidsutsiktene for Undervisningsinspektører?
Kildelenker
- https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=383827260&srsltid=AfmBOop4Ozge1QYEGNRcgroHTSSxtYZ0KIXhIuuZbHL_esAPmJWgUZ47
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1799936
- https://studenttorget.no/index.php?artikkelid=9489
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/undervisningsinspektor
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/810202
- https://lovdata.no/dokument/SFO/forskrift/1980-05-06-2/KAPITTEL_3-4-2
- https://vljobb.no/jobb/9728-undervisningsinspektor
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/saravtale-om-arbeidstid-og-erssursbestem/id108963/
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1619481
- https://yrkesfokus.no/undervisningsinspektor-ringshaug-skole/
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/avdelingsleder_pa_barneskole
- https://jobbsafari.no/jobb/undervisningsinspektr-8947719
- https://www.nrk.no/dokumentar/laerere-mangler-digital-kompetanse-1.11507064
- https://www.fhssorlandet.no/media/k5mgypel/håndbok-elevenes-læringsmiljø-20-21.pdf
- https://www.iktogskole.no/wp-content/uploads/2011/05/110510-Formannskapet-i-Randaberg.pdf
- https://yrkesportalen.no/yrke/inspektor-forebyggende-tilsyn-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://yrkesportalen.no/yrke/inspektor-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/ks-tariffavtaler/ks-hovedtariffavtalen/
- https://skoleneslandsforbund.no/wp-content/uploads/2015/02/Arbeidstidsavtalen_SFS_2213_til_20150731.pdf
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/532873
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/542595
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/131628
- https://karrierestart.no/jobb?profession=302
- https://jobbsafari.no/jobb/undervisningsinspektr-6756933
- https://karriere.no/jobb/er-du-var-nye-undervisningsinspektor-4697629
- https://www.naroysund.kommune.no/nyheter/kanonbra-for-arbeidsmiljoet.23411.aspx
- https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/skole-med-toppskare-pa-arbeidsmiljo/137583
- https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/tilsyn-i-600-skoler/113102
- https://www.norsklektorlag.no/nyheter/det-vanskeligste-faget-har-ingen-timer/
- https://bbolstad.wordpress.com/page/18/
- https://www.ks.no/contentassets/15bfcac2ad3b46a88cfad19c5765b0ac/0000-tabell-02-lonn-lonnsendring-stillingskode-kjonn-antall.pdf
- https://jobbsafari.no/jobb/undervisningsinspektr-2305944
- https://jobbsafari.no/jobb/undervisningsinspektr-2899259
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://studenttorget.no/index.php?show=3931&expand=3796,3931&artikkelid=9490
- https://studenttorget.no/index.php?show=6512&expand=3796,3931,6512&artikkelid=20172
- https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2022/07/02/far-ikke-fylt-opp-yrkesfag-for-voksne/
- https://www.skolelederforbundet.no/wp-content/uploads/2023/09/skolelederen-05_2021_web.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Meld-St-19-20092010/id608020/?ch=2
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/ufd/rap/2005/0018/ddd/pdfv/244921-kompetanseberetningen_05.pdf
- https://www.utdanningsnytt.no/files/2019/08/22/Bedre Skole 4 2013.pdf