Trebåtbyggeryrket er et spennende og unikt håndverk. Det handler om å skape, restaurere og reparere historiske trebåter. La oss utforske dette fascinerende yrket nærmere.
Vi skal se på utdanning, lønn og arbeidsoppgaver. Dessuten skal vi undersøke jobbmulighetene for dem som vil bli trebåtbyggere.
Hva er en Trebåtbygger?
En trebåtbygger lager, fikser og restaurerer båter av tre. De bruker gamle og nye metoder for å skape flotte fartøy. Trebåtbyggere må kunne mye om tresorter, båtbygging og sjøtradisjoner.
Kort definisjon av yrket Trebåtbygger
Trebåtbyggeren er en ekspert på trebåter. De bygger og tar vare på vakre fartøy med tradisjonelle og moderne teknikker. En trebåtbygger må være flink med treverk, konstruksjon og sjøfart.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Median årlig lønn for trebåtbyggere i Norge | NOK 500,000 |
Andel trebåtbyggere med yrkesutdanning i treverk | 70% |
Forventet jobbvekst for trebåtbyggere de neste 5 årene | 10% |
Tid trebåtbyggere bruker på restaureringsprosjekter | 60% |
Norge har mange lokale båttyper. Noen trebåtbyggere jobber mest med tradisjonelle klinkbygde småbåter. De bruker mye tid på å fikse og restaurere gamle båter.
Trebåtbyggere kan jobbe på små verft eller slipper. Noen driver egen bedrift eller jobber for museer og skoler. Andre er knyttet til fartøyvernsentre eller private verksteder.
En god trebåtbygger er nøyaktig og flink med hendene. De forstår form og funksjon, og har sans for det vakre. De kan jobbe alene og sammen med andre.
Man kan bli fagarbeider i trebåtbygging gjennom videregående skole. Jobbtitler kan være trebåtbygger, formann (trebåtbygging), fagarbeider (trebåtbygging) og arbeidsleder (trebåtbygging).
Fakta om Trebåtbygger
Trebåtbyggere er eksperter på å lage og fikse trebåter. De jobber med tre, epoksy, fiberglass, stål og aluminium. Deres kunnskap strekker seg langt utover vanlig snekring.
En dyktig trebåtbygger må kunne mye om materialer og verktøy. De må forstå båtens målesystem og fagspråk. Å lese tekniske tegninger er også viktig.
De må beherske ulike sammenføyningsmetoder og tekniske installasjoner. Liming og overflatebehandling er også viktige ferdigheter for en trebåtbygger.
Fakta | Informasjon |
---|---|
Etablering av Båtbygger Trond Birkeland | 1987/2014 |
Kapasitet for Båtbygger Trond Birkeland | 34 fot |
Størrelse på prammere bygget av Arne Nordli | 13′ |
Størrelse på klinkbygde sjekter hos Tore Rønning | 22′ |
Størrelse på Sjekte hos Trebåtbyggeriet Fredriksvern | 23′ |
Størrelse på kravell båter solgt av Olav Aase | 28′ og 32′ |
Maksimal kapasitet på slipp hos Sollerud Båtbyggeri og Slipp | 50 tonn |
Maksimal vekt for Slippsetting & Rep hos Tre og Båt | 100 tonn |
Trebåtbyggere lager også mindre båter. De kan produsere ro- og påhengsbåter ned til 15 fot, som Hans Kamben i Valdres.
Norske trebåtbyggerier håndterer båter fra 15 til 70 fot. De lager alt fra små robåter til store sjekter. Yrket er viktig for kystsamfunn og det maritime miljøet.
Utdanning og sertifisering for Trebåtbygger
Trebåtbyggjar-kurset er et treårig program med to moduler per år. Det koster 4750 kr per modul. Kurset er et samarbeid mellom Studieforbundet kultur og tradisjon og Forbundet KYSTEN.
Man kan også få sveinebrev gjennom et fireårig løp. To av årene er opplæring i bedrift. Praksiskandidater må ha 5 års erfaring og bestå en skriftlig eksamen.
For mer info, sjekk nettsider som Opplæringskontoret for små håndverksfag og Kulturringen. Andre nyttige ressurser er Norsk håndverksinstitutt, Vilbli og Utdanning.no.
Video av Trebåtbygger i arbeid
Trebåtbyggere bevarer maritime tradisjoner og håndverk i Norge. De opprettholder den nordiske klinkbåttradisjonen, som UNESCO anerkjenner som immateriell kulturarv. Gjennom restaurering holder de liv i tradisjonelle håndverksteknikker.
Trebåtbygger: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Klinkbygging er den tradisjonelle måten å lage trebåter på i Norge. Båtene bygges ved å feste bunn og sider med nagler. Dessverre minker antallet personer som kan denne gamle teknikken.
Båtbyggeriene på Fosen bruker fortsatt tradisjonelle verktøy som hammere, økser og høvler. Trebåter er smidigere enn plastbåter og glir over bølgene istedenfor å bryte gjennom dem.
En erfaren båtbygger kan lage den siste spanten på få timer. Det tar vanligvis to måneder å fullføre en trebåt fra start til slutt.
Tross konkurranse fra masseproduserte plastbåter, er det nok bestillinger til å opprettholde tradisjonen. Båtbyggerne mener det er viktig å bevare dette håndverket som en del av landets historie.
«Båtbyggeriet på Fosen anvender tradisjonelle verktøy som hammere, økser og høvler. En erfaren båtbygger kan fullføre den siste spanten på et par timer og tilpasse den til millimeteren.»
Video er et nyttig verktøy for å vise trebåtbyggeres arbeid. Det kan fange opp håndverksprosessen, detaljer og ferdigheter. Slike videoer kan spre kunnskap om yrket og dets betydning i samfunnet.
Hva gjør en Trebåtbygger?
Trebåtbyggere har mange oppgaver innen bygging og vedlikehold av tradisjonelle trebåter. De planlegger, produserer og fullfører båter. Arbeidsdagene deres er varierte og spennende.
Typiske arbeidsoppgaver for Trebåtbygger
- Planlegge arbeidsoppgaver og velge riktige materialer
- Strekke kjøl og reise skrog
- Tilpasse og felle inn bordganger og innved
- Utføre reparasjoner og utskifting av defekte deler
- Drive og fullføre bygging av skrog og dekk
- Lage tilfar, innredning og andre komponenter
- Restaurere og renovere tradisjonsbåter
Daglig rutine
En trebåtbygger kan jobbe med alt fra små reparasjoner til store restaureringer. De bruker mye tid på nøye planlegging og materialvalg. Håndverksmessig utførelse av båtbyggingen er en viktig del av jobben.
Spesialoppgaver
Trebåtbyggere kan ta på seg spesielle prosjekter. Dette kan være å bygge båter etter gamle mål. De kan også lage nye båtdesign inspirert av historiske fartøy.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Trebåtbygger
Trebåtbyggere samarbeider tett med kunder, båteiere og andre fagfolk. De lager skisser, velger materialer og leder produksjonsprosesser. Kvalitetssikring av det ferdige resultatet er også deres ansvar.
Trebåtbyggere har dype håndverksferdigheter og forståelse for tradisjonell båtbygging. De bevarer kulturarv og utvikler nye løsninger innen maritimt design.
Verktøy og utstyr de bruker
Trebåtbyggere bruker både tradisjonelle og moderne verktøy. Høvler, økser, sager, bor og klinkhammere er viktige for å forme tre. Spesialverktøy for båtbygging er også nødvendig.
Moderne teknologi som CAD-programvare brukes til design. Damputstyr former tre, mens lim og overflatebehandling er viktig i trebåtbygger verktøy-arsenalet.
- Et sett med Torx-skrutrekkere er anbefalt, da dette er mye brukt i dag.
- Bits som kan brukes med en oppladbar skrumaskin er nyttig for å skru alle typer skruer.
- En kombinasjonstang er et praktisk verktøy for generell bruk.
Kombinasjonsnøkler i ulike størrelser er nyttige. Et lite pipenøkkelsett og skiftenøkler er også gode å ha. Digitale inspeksjonskameraer hjelper i trange rom.
En smartCharge i båten sikrer at batteriene lades ved behov. Dette utstyret er viktig for effektivt arbeid.
Båtbyggingsprosessen er omfattende og lærerik. Den inkluderer alt fra tømmerhogst til ferdig båt. Etter tre ukers intensivt arbeid kan du prøve ut båten din.
Mange skoler tilbyr verktøyutlån mot depositum. Dette gjør det lettere for elever å få nødvendig utstyr. Valgfag kan inkludere skinngarving, seilmaking og mye mer.
Etter skolen går mange til lærlingplasser ved båtbyggerier. Noen velger å ta et ekstra år for å fordype seg i faget.
Hvem Trebåtbygger samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Trebåtbyggere trenger mange samarbeidspartnere for å lykkes. De jobber tett med kolleger og fageksperter for å skape flotte trebåter.
Noen viktige samarbeidspartnere er:
- Andre trebåtbyggere og håndverkere – for å dele kunnskap, erfaringer og utføre spesifikke arbeidsoppgaver
- Historikere og arkeologer – for å sørge for historisk nøyaktighet i konstruksjon og design
- Økonomer – for budsjettering, kostnadsanalyser og prosjektstyring
- Arborister – for å velge riktig tømmer og trevirke
- Treskjærere – for å lage dekorative utskjæringer og utsmykninger
- Ingeniører – for å sikre strukturell integritet og sjødyktighet
- Smeder – for å produsere beslag, spiker og annet metallarbeid
- Seilmakere – for å konstruere og sy seil
Trebåtbyggere jobber også med båteiere, museer og fartøyvernsentre. De må forstå kundenes ønsker for å lage perfekte båter.
Deling av kunnskap er viktig i trebåtbyggerfaget. Det hjelper til å bevare håndverkstradisjonen og utvikle nye teknikker.
Samarbeidspartner | Rolle og ansvar |
---|---|
Andre trebåtbyggere | Dele kunnskap, erfaring og utføre spesifikke arbeidsoppgaver |
Historikere og arkeologer | Sikre historisk nøyaktighet i konstruksjon og design |
Økonomer | Budsjettering, kostnadsanalyser og prosjektstyring |
Arborister | Velge riktig tømmer og trevirke |
Treskjærere | Lage dekorative utskjæringer og utsmykninger |
Ingeniører | Sikre strukturell integritet og sjødyktighet |
Smeder | Produsere beslag, spiker og annet metallarbeid |
Seilmakere | Konstruere og sy seil |
Kunder | Private båteiere, museer, fartøyvernsentre |
Samarbeid er kjernen i trebåtbyggerfaget. Det sikrer at den tradisjonsrike håndverkskompetansen lever videre og utvikler seg.
Arbeidstider for Trebåtbygger
Trebåtbyggere har en fleksibel og variert arbeidshverdag. Mange driver egen virksomhet. Dette gir dem mulighet til å tilpasse arbeidstiden etter prosjekter og årstider.
Ansatte i verksteder eller på verft jobber ofte fra 8 til 16. Arbeidsmengden kan variere med sesongene. Sommeren er gjerne travlest med flere båtreparasjoner og nybygg.
Arbeidstid for Trebåtbygger | Detaljer |
---|---|
Selvstendig næringsdrivende | Fleksible arbeidstider tilpasset prosjekter og sesonger |
Ansatt i verksted/verft | Vanlig arbeidstid fra 8 til 16 |
Sesongvariasjon | Høyere aktivitet og lengre arbeidstid i sommerhalvåret |
Trebåtbyggere må ofte jobbe utover normal arbeidstid for å møte frister. De må kunne tilpasse seg skiftende behov og arbeidsbelastning. Dette er viktige egenskaper i yrket.
Hvordan bli Trebåtbygger?
Drømmer du om å bli trebåtbygger i Norge? Det finnes flere utdanningsveier du kan følge. Den vanligste er å ta fagbrev gjennom videregående opplæring.
Plus-skolen i Fredrikstad tilbyr en godkjent læreplan for båtbyggerfag. Dette leder frem til et fagbrev. Fosen folkehøyskole har også et program med fokus på tradisjonelle byggeteknikker for trebåter.
Etter utdanningen får trebåtbyggere praktisk erfaring gjennom arbeid og kurs. Mange driver eget enkeltmannsforetak og tar oppdrag for museer og private kunder. Andre jobber ved mindre verft eller er tilknyttet institusjoner som Fartøyvernsenter.
Utdanningskrav for Trebåtbygger
- Fagbrev som trebåtbygger gjennom videregående opplæring
- Bachelor i tradisjonelt bygghåndverk, slik som fra NTNU
- Sertifiseringer og godkjenninger innen trebåtbygging
Studieløp og Relevante Kurs
- Yrkesfaglig utdanning i videregående skole med fagbrev i trebåtbygging
- Videreutdanning som bachelor i tradisjonelt bygghåndverk
- Kurs og sertifiseringer innen restaurering, klinkbygging og arbeid med tradisjonelle teknikker
Praktisk erfaring og kontinuerlig læring er viktig for en trebåtbygger. Yrket krever nøyaktighet og forståelse for form og bruk. Estetisk sans, selvstendighet og gode samarbeidsevner er også viktige egenskaper.
«Tradisjonsfaget jeg driver med vil overleve, men offentlige støtteordninger må ikke gå på kompromiss med håndverkskvaliteten.»
– Peter Brennvik, trebåtbygger og leder ved båtbyggermuseet på Vestnes
Hvor jobber en Trebåtbygger?
Trebåtbyggere arbeider på ulike steder i offentlig og privat sektor. De fleste trebåtbyggere jobber ved mindre verft, slips og institusjoner. Noen er også selvstendig næringsdrivende og restaurerer tradisjonelle trebåter.
Fartøyvernsentre, museer og folkehøyskoler er vanlige arbeidsplasser. Universiteter og høyskoler ansetter også trebåtbyggere for undervisning og praktisk arbeid.
Vanlige arbeidssteder for Trebåtbyggere
- Mindre verft og slipper
- Fartøyvernsentrene
- Museer
- Folkehøyskoler
- Universiteter og høyskoler
- Private verksteder og verft
- Selvstendig næringsdrivende
Arbeidsgiver | Antall Trebåtbyggere | Omsetning |
---|---|---|
Sollerud Båtbyggeri & Slipp | 7 | Over 7 millioner kroner |
Trebåtbyggere restaurerer og bygger tradisjonelle båter ved mindre verft og slips. De underviser og arbeider praktisk ved ulike institusjoner.
Flere trebåtbyggere velger å starte egne verksteder. Noen tar på seg freelance-prosjekter for å utøve sitt håndverk.
«Klinkbygging er den tradisjonelle nordiske byggeteknikken for trebåter, og krever stor kunstferdighet og romforståelse fra trebåtbyggerne.»
Trebåtbyggeryrket har blitt et viktig kulturfag. Den nordiske klinkbåttradisjonen er en del av vår immaterielle kulturarv.
Både offentlige og private institusjoner ansetter trebåtbyggere. De jobber for å bevare denne verdifulle håndverkstradisjonen.
Arbeidsmiljø
Trebåtbyggere møter fysiske og psykiske utfordringer i jobben. De trenger god form for uvanlige arbeidsstillinger og mye manuelt arbeid. Økonomisk usikkerhet er også en utfordring, særlig for selvstendig næringsdrivende.
Utfordringer i Trebåtbygger-yrket
- Fysisk krevende arbeid med mange uvanlige arbeidsstillinger
- Økonomisk usikkerhet, særlig for selvstendig næringsdrivende
- Sesongbetont arbeid kan føre til ujevn inntekt
Fordeler med Trebåtbygger-yrket
Trebåtbygger-yrket byr på variert arbeid og kreativ utfoldelse. Mange setter pris på det sterke faglige fellesskapet i bransjen.
Work-life balance for Trebåtbygger
Trebåtbyggere kan oppleve utfordringer med work-life balance. Jobben krever ofte lange perioder borte fra hjemmet. Likevel verdsetter mange fleksibiliteten og friheten yrket gir.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Trebåtbyggere jobber ofte i kystområder og ved historiske havner. Dette gjør yrket mindre tilgjengelig i noen regioner. Likevel finnes det trebåtbyggerier i store deler av Norge.
«Utfordringen er å finne balansen mellom krevende, manuelt arbeid og god arbeidsmiljø. Vi jobber for å skape trygge rammer for trebåtbyggerne.»
Myter og fakta om Trebåtbygger-yrket
Trebåtbygging er et yrke med mange myter. La oss se på noen vanlige myter og fakta om dette spennende arbeidet.
Myte: Få jobbmuligheter
Mange tror trebåtbygging gir få jobbmuligheter. Men trebåtbygger fakta viser noe annet. Denne kompetansen kan brukes i mange jobber.
Det gjelder ikke bare båtbygging. Restaurering og bevaring av trekonstruksjoner er også aktuelle områder.
Myte: Krever ekstrem tålmodighet
Mange trebåtbyggere ser på hver del av båten som et separat prosjekt. Dette gir variasjon i arbeidet. Det skaper også en følelse av mestring.
Trebåtbygger myter om ekstrem tålmodighet stemmer altså ikke. Yrket byr på mange spennende utfordringer.
Fakta: Trebåtbygging som kunsthåndverk
Trebåtbygging er et kreativt yrke. Det kombinerer tekniske ferdigheter med kunstnerisk sans. Trebåtbyggere skaper unike og vakre fartøy.
Disse båtene er både funksjonelle og flotte å se på. Det gjør yrket både utfordrende og givende.
Myte | Fakta |
---|---|
Få jobbmuligheter | Bred anvendelighet av spisskompetanse |
Krever ekstrem tålmodighet | Variasjon og mestringsfølelse i hvert prosjekt |
Ved å avkrefte myter og vise trebåtbygger fakta, får vi et bedre bilde. Trebåtbygging er et spennende og allsidig yrke.
Trebåtbygger lønn – Hvor mye tjener en Trebåtbygger?
Lønnen for trebåtbyggere i Norge varierer mye. Menn tjener i snitt 43 730 NOK per måned. Kvinner tjener i snitt 36 990 NOK.
Erfaring, spesialisering og sted påvirker lønnen. Disse faktorene skaper store forskjeller i lønnsnivået.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Nyutdannede trebåtbyggere starter ofte på rundt 30 000 NOK per måned. Erfarne og spesialiserte arbeidere kan tjene over 50 000 NOK.
Lønnen øker med erfaring i yrket. Spesialkompetanse innen restaurering eller tradisjonelle metoder kan gi høyere lønn.
Trebåtbyggere i større byer og maritime sentre tjener ofte mer. Dette er sammenlignet med de i mindre distrikter.
- Erfaring – Lønn øker betydelig med antall års erfaring i yrket.
- Spesialisering – Trebåtbyggere som har spesialkompetanse innen for eksempel restaurering eller tradisjonelle byggemetoder kan tjene mer.
- Geografisk plassering – Trebåtbyggere i større byer og sentre for maritim virksomhet kan tjene noe mer enn i mindre distrikter.
Startlønn for Trebåtbygger
Nyutdannede trebåtbyggere kan forvente en startlønn på 30 000 – 35 000 NOK per måned. Lønnen øker med erfaring og spesialisering.
Gjennomsnittlønn for Trebåtbygger
Statistisk sentralbyrå viser at trebåtbyggere tjener i snitt 43 720 NOK i privat sektor. I offentlig sektor er snittet 43 020 NOK per måned.
«Bare omtrent én av hundre trær i skogen er egnet for båtbygging. Det stiller store krav til nøyaktighet og fagkunnskap for å utnytte materialet best mulig.»
– Trebåtbygger Gunnar Eldjarn
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Trebåtbygger
En trebåtbygger trenger nøyaktighet og gode hender. De må forstå form og funksjon, og ha sans for estetikk. Evnen til å jobbe alene og i team er også viktig.
God fysisk form er nødvendig for dette krevende håndverket. Trebåtbyggere må kjenne materialer godt og kunne bruke verktøy. Kunnskap om maritim historie er også verdifullt.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Trebåtbyggere kan spesialisere seg innen restaurering av gamle båter eller undervisning. Noen tar lederroller i verft eller fartøyvernsentre. Videre utdanning kan åpne for nye muligheter.
Interne karrierestiger kan føre til stillinger som verksmester eller prosjektleder. Trebåtbyggere kan også starte egen virksomhet som selvstendig næringsdrivende.
«En trebåtbygger må ha både faglige ferdigheter og kreativ sans for å lykkes i dette yrket.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Trebåtbyggeryrket har et nisjepreget arbeidsmarked med stabil etterspørsel. De fleste jobber med restaurering og vedlikehold av tradisjonelle fartøy. Økende interesse for maritim kulturarv skaper vekstmuligheter i feltet.
Nåværende behov i markedet
I 2023 fantes det 104 museer i Norge, mange med historiske båter. Samme år ble det registrert 10,7 millioner museumsbesøk, som viser stor interesse.
Båtbyggeryrket krever teknisk kompetanse og kreativitet. Utdanningen skjer gjennom videregående opplæring med fagbrev.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Trebåtbygger
Trebåtbyggere har flere interessante fremtidsutsikter:
- Økende etterspørsel etter tjenester innen maritim turisme og kulturformidling
- Muligheter for å kombinere tradisjonelle håndverksteknikker med moderne teknologi i bærekraftig båtbygging
- Voksende interesse for restaurering og vedlikehold av historiske fartøy
- Behov for spesialiserte fartøy i maritim industri, der trebåtbyggere kan bidra med innovasjon
Trebåtbyggeryrket er viktig for å bevare kulturell identitet. Det støtter også den moderne skipsbyggingsindustrien i Norge.
Nyttige ressurser og lenker
Trebåtbyggere har flere støttende ressurser og organisasjoner tilgjengelig. Norsk håndverksinstitutt, Opplæringskontoret for små håndverksfag, og Tradisjonshåndverk opplæringskontor er sentrale aktører. Disse tilbyr verdifull hjelp i yrket ditt.
Aktuelle fagorganisasjoner for Trebåtbygger
- Norsk håndverksinstitutt – Arbeider for å ta vare på og verne tradisjonelt håndverk i Norge.
- Opplæringskontoret for små håndverksfag – Tilbyr lærlingplasser og kompetansetiltak for håndverksfag.
- Tradisjonshåndverk opplæringskontor og kompetansesenter – Fokuserer på bevaring og formidling av tradisjonshåndverk.
Bransjenettverk og fagfora innen Trebåtbygger-yrket
Det finnes aktive bransjenettverk og fora for trebåtbyggere. Her kan du dele erfaringer og lære av andre fagfolk. Uformelle nettverksgrupper og møteplasser arrangeres ofte av bransjeaktører.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Statistisk sentralbyrå (SSB) og NAV gir viktig informasjon om utdanning og jobb. De tilbyr oppdatert statistikk og relevant data.
Plus-skolen i Fredrikstad og Fosen folkehøyskole har studietilbud innen trebåtbygging. Fartøyvernsentre og maritime museer gir også verdifull støtte til trebåtbyggere.
Kort oppsummering av hva Trebåtbygger innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Trebåtbyggeryrket er et unikt håndverk som blander gammelt og nytt. Det handler om å lage, fikse og ta vare på historiske trebåter. Dette yrket er viktig for å bevare vår maritime arv og håndverkstradisjoner.
Som trebåtbygger kan du jobbe på mange forskjellige steder. Du kan være på private verksteder, museer eller kulturinstitusjoner. Yrket gir deg mulighet til å lære mye nytt og bli ekspert på ulike deler av båtbygging.
Trebåtbyggere holder gamle båter i god stand for fremtiden. De bruker både tradisjonelle og moderne metoder i sitt arbeid. Dette yrket passer for deg som liker å jobbe kreativt med trebåter.
Med mange spennende oppgaver og muligheter for utvikling, er trebåtbygging et interessant yrkesvalg. Du kan skape en spennende karriere innen dette feltet hvis du liker historiske trebåter.
FAQ
Hva er en Trebåtbygger?
Hvilke arbeidsoppgaver har en Trebåtbygger?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en Trebåtbygger?
Hvem samarbeider Trebåtbyggere med?
Hvordan blir man Trebåtbygger?
Hvor jobber Trebåtbyggere?
Hvordan er arbeidsmiljøet for Trebåtbyggere?
Hvor mye tjener en Trebåtbygger?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter trenger en Trebåtbygger?
Hvordan ser arbeidsmarkedet for Trebåtbyggere ut?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/trebatbygger
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/trebatbygger
- https://studenttorget.no/trebatbygger
- https://www.jul-nielsen.no/TrebatbyggerieriNorge.html
- https://www.kulturogtradisjon.no/trebåtbyggar
- https://www.nrk.no/trondelag/trebatbygging-pa-fosen-1.6164971
- https://b-v.no/artikkel/her-utdannes-fremtidens-batbyggere
- https://woodenboat.net/om-oss/
- https://kysten.no/innovasjon-i-tradisjon
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/405192
- https://rs.no/sikker-til-sjos/dette-ma-du-ha-i-verktoykassen/
- https://www.fosen.fhs.no/batbygging/
- https://www.udir.no/globalassets/upload/fagopplaring/5/rapport_om_smaa_handverksfag.pdf
- https://www.fafo.no/images/pub/20893.pdf
- https://cdforskning.no/cdf/catalog/view/55/1094/9269
- https://www.handverkslaget.no/blog/trebaatbygger-baatbygger-tomrer-lafter-peter-brennvik-vatne-aalesund-more-og-romsdal
- https://www.kapital.no/reportasjer/livsstil/2021/07/14/7687855/batnerder-fra-sollerud
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/fabrikksjef_fiske
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/220969
- https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-diverse/42-fot-organisert-vanvidd-valg-av-tre-og-lim/682213
- https://www.academia.edu/367178/Tradisjonsanalyse_En_studie_av_kunnskap_og_båter
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/15617/1/Dagbladet.pdf
- https://ulf.no/
- https://www.kjoweb01.com/about-5-10
- https://jobbindeks.no/yrke.php?yrke=trebåtbygger
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/bitstream/handle/11250/2687523/Magnus_Johnsen_Sandag_Masteroppgave.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://yrkesportalen.no/yrke/batbygger-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/138342/Haugeto.pdf?sequence=1
- https://www.nav.no/_/attachment/download/749b8344-32e7-4c53-8e25-4e82d6a6852f:bd0df341df781d39e16fae23d8ffd83f3b37f20c/rapport-om-arbeidsmarkedet-2-2003-1.pdf
- https://handverksinstituttet.no/loefte-haandverket/loefte-haandverket-hoest-2024-haandverk-og-det-digitale
- https://nye.econa.no/faglig-oppdatering/medlemsbladet-magma/3-2023/fremtidens-innovatorer-gjennom-studentfrivillighet-f/
- https://studievalg.no/studieretning/teknologi
- https://studievalg.no/niva/andre-grader-kurs