Simuleringsskoordinatorer spiller en viktig rolle i helsesektoren. De planlegger og gjennomfører simuleringsbasert opplæring for helsepersonell. La oss se nærmere på dette spennende yrket.
Hovedoppgavene til en simuleringsskoordinator er varierte og utfordrende. De etablerer tverrfaglige miljøer for medisinsk simulering. De samarbeider tett med universiteter og sykehus.
Simuleringsskoordinatorer bidrar også til kvalitetsarbeid i helsevesenet. De sørger for at helsepersonell får realistisk og effektiv opplæring. Dette forbedrer pasientsikkerheten og kvaliteten på helsetjenestene.
Vil du vite mer om hva dette yrket innebærer i praksis? Les mer for å finne svaret. Du kan lære om utdanningskrav, lønnsnivå og framtidsutsikter for simuleringsskoordinatorer.
Hva er en Simuleringsskoordinator?
En simuleringsskoordinator styrer simuleringsbasert opplæring for helsepersonell og studenter. De skaper tverrfaglige miljøer for simulering innen helsesektoren. Dette inkluderer områder som somatikk, psykisk helsevern og beredskap.
Kort definisjon av yrket Simuleringsskoordinator
Simuleringsskoordinatoren jobber tett med universiteter, sykehus og kommuner. De sikrer at opplæringen er effektiv og relevant for helsesektorens utfordringer. Gjennom simulering øver helsepersonell på kritiske situasjoner i trygge omgivelser.
Dette forbedrer pasientsikkerheten og kvaliteten på helsetjenestene. Simuleringskordinatorer er sentrale for å gi realistisk og effektiv opplæring i helsesektoren.
Nøkkelfakta om Simuleringskoodinatorer | Detaljer |
---|---|
Gjennomsnittlig leserandel på HealthySimulation.com | Over 40,000 per måned |
Antall nyhetsbrevet-abonnenter | Over 30,000 |
Følgere på sosiale medier |
|
Kostnad for annonsering | $395 USD for 90 dager |
Fakta om Simuleringsskoordinator
Simuleringsskoordinatorer er nøkkelpersoner i moderne simuleringssenter. De bidrar til økt bruk av desentraliserte studiemodeller og bedre pasientforløp. Stillingen krever helsefaglig bachelorutdanning og klinisk erfaring.
God kommunikasjon på norsk og engelsk er viktig for denne rollen. Erfaring med simulering som læringsmetode er en fordel, men ikke alltid nødvendig.
Nøkkelinformasjon om Simuleringsskoordinator |
---|
Publiseringsdato: 16.5.2024 |
Søknadsfrist: 2.6.2024 |
Stillingstype: Midlertidig |
Stillingsandel: 100% |
Stillingskode: 853000 rådgiver |
Kontaktpersoner: Helge Dragsund, kommunalsjef helse og omsorg, +4792423677, [email protected]; Hilde Marie Hunsbedt Fjellså, rådgiver, [email protected] |
Lønn: Etter avtale |
Arbeidsgiver: Stavanger Kommune |
Referansenummer: 4810881907 |
Helse Stavanger HF, Stavanger universitetssjukehus, har over 7800 ansatte. De fokuserer på pasientbehandling, utdanning av helsepersonell, pasientopplæring og forskning. Dette er hovedoppgavene til Helse Stavanger HF.
Video av Simuleringsskoordinator i arbeid
Simuleringsskoordinatorer har en viktig rolle i helsesektoren. De forbedrer pasientbehandlingen gjennom realistisk opplæring. Deres arbeid bygger bro mellom teori og praksis.
De forbereder helsepersonell på komplekse kliniske situasjoner. Dette er avgjørende for å opprettholde høy kvalitet i helsevesenet. Det sikrer også trygg implementering av nye behandlingsmetoder og teknologier.
Simuleringsskoordinator: Rolle og betydning i helsesektoren
Simuleringsskoordinatoren planlegger og gjennomfører realistisk opplæring for helsepersonell. Dette forbedrer kliniske ferdigheter, beslutningsevne og samarbeid. Resultatet blir bedre pasientbehandling og økt pasientsikkerhet.
De har også en viktig rolle i å implementere nye teknologier. Gjennom realistiske simuleringer sørger de for grundig opplæring. Dette hjelper helsepersonell å bruke innovative løsninger trygt og effektivt.
«Simuleringsskoordinatorer er brobyggere mellom teori og praksis i helsevesenet. De gjør det mulig for helsepersonell å øve på kliniske ferdigheter i et kontrollert miljø, noe som er avgjørende for pasientsikkerheten.»
Simuleringsskoordinatorer er essensielle i norsk helsesektor. De bidrar til å opprettholde og forbedre kvaliteten på helsetjenester. Deres rolle i opplæring og implementering av ny teknologi er uvurderlig.
Hva gjør en Simuleringsskoordinator?
Simuleringsskoordinatoren har en viktig rolle i å styre simuleringsbruk i ulike sektorer. De utvikler og vedlikeholder et simuleringssenter for tverrfaglig læring. De planlegger også opplæring og ferdighetsutviklende simuleringer.
Deres hovedoppgave er å skape et effektivt simuleringssenter. Dette senteret skal tilby mange læringsmuligheter på tvers av fag.
Typiske arbeidsoppgaver for Simuleringsskoordinator
- Utvikle og etablere et velfungerende simuleringssenter
- Identifisere behov for ferdighetstrening og simuleringsbasert læring
- Planlegge og koordinere gjennomføring av simuleringstrening
- Veilede og støtte brukere av simuleringssenteret
- Administrere ressurser som simuleringsrom og utstyr
- Evaluere og kontinuerlig forbedre simuleringsprogrammer
Daglig rutine
En Simuleringsskoordinator planlegger og koordinerer simuleringer daglig. De vedlikeholder utstyr og samarbeider med ulike faggrupper og avdelinger. De sørger for at simuleringssenteret fungerer effektivt.
De sikrer også at simuleringsaktiviteter gjennomføres på en strukturert og lærerik måte.
Spesialoppgaver
Simuleringsskoordinatorer jobber også med utvikling og innovasjon. De kan lage nye simuleringsscenarier og innføre ny teknologi. De utforsker også fremtidige trender innen simulering.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder
Noen konkrete eksempler på oppgaver for en Simuleringsskoordinator er:
- Identifisere opplæringsbehov og design av simuleringsbaserte læringsprogrammer
- Koordinere og lede tverrfaglige team i gjennomføring av simuleringer
- Anskaffe og vedlikeholde avansert simuleringsutstyr og -teknologi
- Evaluere og dokumentere resultater av simuleringsaktiviteter
- Samarbeide med fagpersoner for å kontinuerlig forbedre simuleringskvaliteten
Verktøy og utstyr de bruker
Simuleringsskoordinatorer er viktige for realistisk medisinsk opplæring. De håndterer avansert simulatorutstyr som pasientsimulatorer, virtuelle realitetssystemer og medisinsk-teknisk utstyr. Dette muliggjør trening i realistiske situasjoner uten å involvere pasienter.
De bruker også programvare for scenario-design og debriefing-verktøy. Disse hjelper med å planlegge og styre øvelser, samt evaluere treningen etterpå. Koordinatoren gir opplæring i bruk av simuleringsutstyret og medisinsk simuleringsteknologi.
Typer simulatorutstyr | Programvare for simuleringer |
---|---|
|
|
Simuleringsskoordinatorer sikrer at helsepersonell får realistisk trening. De skaper et trygt miljø for å øve på kritiske ferdigheter. Dette gjøres ved hjelp av avansert simuleringsutstyr og medisinsk simuleringsteknologi.
Hvem Simuleringsskoordinator samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Simuleringsskoordinatoren jobber tett med mange fagfolk. De samarbeider med universiteter, sykehus, kommuner og frivillige organisasjoner. Målet er å styre simuleringsaktiviteter på en god måte.
Viktige samarbeidspartnere inkluderer:
- Ledere og fasilitatorer i partssamarbeidet
- Studentansvarlige ved utdanningsinstitusjoner
- Helsefaglige avdelinger og teknisk personell
- Utdanningsinstitusjoner og forskningssentre
Simuleringsskoordinatoren må kunne skape gode relasjoner på tvers av fagmiljøer. De leder tverrfaglige team for å sikre effektive simuleringsaktiviteter. Dette involverer mange ulike interessenter.
Samarbeidspartner | Eksempler på samarbeid |
---|---|
Universiteter | UiT Norges arktiske universitet |
Sykehus | Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) |
Kommuner | Harstad kommune |
Frivillige organisasjoner | Samarbeid om simuleringsaktiviteter |
Simuleringsskoordinatoren er en nøkkelfigur i å bygge broer mellom ulike fagmiljøer og sikre at simuleringsaktiviteter fungerer effektivt på tvers av organisasjoner.
Arbeidstider for Simuleringsskoordinator
Simuleringsskoordinatorer jobber vanligvis normal kontortid. Likevel kan arbeidstidene variere basert på treningenes tidspunkt og lengde. Fleksibilitet er viktig for å møte ulike faggruppers behov.
Noen ganger kreves arbeid på kvelder og helger. Dette gjelder spesielt ved spesielle treningsøkter eller arrangementer. Koordinatorer må være klare for å jobbe utover vanlig kontortid.
- Vanligvis basert på normal kontortid, men fleksibilitet er nødvendig
- Må være forberedt på kvelds- og helgearbeid ved spesielle treningsøkter
- Tilpasser seg ulike faggrupper og skiftordninger, særlig innen helsesektoren
Fleksibilitet i arbeidstid er sentralt for en simuleringsskoordinator. Det sikrer effektive treningsopplegg tilpasset ulike yrkesgrupper. Evnen til å tilpasse seg er en nøkkelkompetanse i dette yrket.
Hvordan bli Simuleringsskoordinator?
En simuleringsskoordinator trenger helsefaglig utdanning på bachelornivå med klinisk erfaring. Videre kreves opplæring og sertifiseringer innen simuleringsmetodikk, fasilitering og instruksjon.
Utdanningskrav og studieløp
Simuleringskordinatorer må ha en helsefaglig utdanning som sykepleie, medisin eller biomedisinsk bakgrunn. Klinisk erfaring fra helsevesenet er nødvendig før spesialisering innen simulering.
Relevante kurs og videreutdanning
- Kurs i simuleringsmetodikk
- Fasilitatorkurs i simulering
- KITS-instruktørkurs (Klinisk Individuell Trenings Strategi)
- Forbedringsutdanning er en fordel
Andre nødvendige kvalifikasjoner
Gode muntlige og skriftlige ferdigheter på norsk og engelsk er viktig. Erfaring fra simulering som kompetansehevingsmetode er ønskelig, men ikke alltid påkrevd.
Riktig utdanning, sertifiseringer og kvalifikasjoner åpner døren til en spennende karriere som simuleringsskoordinator. Denne rollen er viktig for å øke pasientsikkerheten og forbedre helsesektoren.
Hvor jobber en Simuleringsskoordinator?
Simuleringsskoordinatorer jobber ofte i offentlig helsesektor. De er viktige for å bygge og drive simuleringssentre ved universitetssykehus. Eksempler er Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) og kommunale helsetjenester i Harstad.
De kan også jobbe ved utdanningsinstitusjoner som UiT Norges arktiske universitet. Her hjelper de med å utvikle opplærings- og simuleringssentre. Private helseinstitusjoner ansetter også simuleringsskoordinatorer.
Noen jobber som konsulenter for helserelaterte organisasjoner. Arbeidet skjer ofte i spesielle simuleringssentre eller tilpassede fasiliteter i helsevesenet.
Vanlige arbeidssteder for Simuleringsskoordinatorer
- Universitetssykehus, som Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN)
- Kommunale helsetjenester, som i Harstad kommune
- Utdanningsinstitusjoner, som UiT Norges arktiske universitet
- Private helseinstitusjoner
- Helserelaterte organisasjoner, som konsulenter
Simuleringsskoordinatorer spiller en viktig rolle i helsesektoren. De bygger og driver moderne simuleringssentre. Dette er avgjørende for å øke kompetanse og trening i helsevesenet.
Arbeidsmiljø
Jobben som Simuleringsskoordinator er både utfordrende og givende. Simuleringsskoordinator arbeidsmiljø krever god koordineringsevne og tilpasningsdyktighet. Yrket byr på varierte oppgaver og muligheter for innovasjon.
Du kan bidra direkte til bedre pasientbehandling. Dette gir en spesiell tilfredsstillelse i arbeidet.
Utfordringer i Simuleringsskoordinator-yrket
En Simuleringsskoordinator må samarbeide med ulike faggrupper. God kommunikasjon er derfor svært viktig. Du må også være fleksibel for å takle uventede situasjoner.
Fordeler med Simuleringsskoordinator-yrket
Simuleringsskoordinator-yrket har mange fordeler. Arbeidet er variert og gir rom for nytenkning. Du får direkte påvirkning på forbedring av pasientbehandlingen.
Jobben byr på faglig utvikling og tett samarbeid med kollegaer. Dette skaper et spennende og lærerikt arbeidsmiljø.
Work-life balance for Simuleringsskoordinator
Simuleringsskoordinatorer har vanligvis en god balanse mellom jobb og fritid. Jobben er hovedsakelig på dagtid. Noe fleksibilitet kreves for å håndtere ulike aktiviteter og prosjekter.
Muligheter for hjemmekontor eller fleksitid kan finnes. Dette avhenger av arbeidsgiver og arbeidsoppgaver.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Simuleringsskoordinator-stillinger finnes mest i større byer med universitetssykehus og utdanningsinstitusjoner. Her er behovet for simulering og kompetanseheving størst.
Mindre kommuner etablerer også egne simuleringssentre. Dette øker behovet for Simuleringsskoordinatorer i flere områder.
Myter og fakta om Simuleringsskoordinator-yrket
Simuleringsskoordinator-yrket har både myter og realiteter. La oss se på noen vanlige misoppfatninger og sammenligne dem med fakta.
Myte: Simuleringsskoordinatorer trenger ikke klinisk erfaring. Fakta: Klinisk erfaring er avgjørende for å lage realistiske simuleringer. Det gir innsikt i helsepersonellets faktiske utfordringer og oppgaver.
Myte: Jobben handler bare om å operere simulatorer. Fakta: Rollen omfatter mye mer enn å betjene utstyr. Planlegging, koordinering og pedagogisk arbeid er viktige deler av jobben.
Disse oppgavene sikrer at simuleringene gir ønsket læringseffekt.
Myte: Simuleringsskoordinatorrollen er kun relevant for akuttmedisin. Fakta: Simulering brukes i flere områder av helsevesenet. Dette inkluderer psykisk helsevern og langtidspleie.
Simuleringsskoordinatorer har viktige oppgaver på tvers av ulike kliniske felt.
Myte | Realitet |
---|---|
Simuleringsskoordinatorer trenger ikke klinisk erfaring | Klinisk erfaring er svært viktig for realisme i simuleringer |
Jobben handler bare om å operere simulatorer | Omfattende planlegging, koordinering og pedagogisk arbeid inngår |
Kun relevant for akuttmedisin | Simulering brukes i mange områder av helsevesenet |
Å forstå forskjellen mellom myter og fakta gir et klarere bilde av simuleringsskoordinatoryrket. Deres kompetanse er viktig for kvalitet i helseopplæring.
Simuleringsskoordinatorer bidrar til trygghet i opplæringen av helsepersonell. Deres erfaring er uunnværlig i helsesektoren.
Simuleringsskoordinator lønn – Hvor mye tjener en Simuleringsskoordinator?
Lønnen til simuleringsskoordinatorer i Norge avhenger av flere faktorer. Startlønnen for nyutdannede ligger rundt 450 000 – 500 000 kroner årlig. Erfarne koordinatorer kan tjene mellom 550 000 – 650 000 kroner per år.
Faktorer som påvirker lønnen
Flere faktorer spiller inn på lønnen til en simuleringsskoordinator:
- Ansiennitet og arbeidserfaring – Mer erfarne simuleringsskoordinatorer med flere års praksis tjener gjerne høyere enn nyutdannede.
- Spesialisering – Simuleringsskoordinatorer med spesialkompetanse innen spesifikke simuleringsteknologier eller -metoder kan ha høyere lønnsnivå.
- Geografisk plassering – Stillinger ved større universitetssykehus eller i ledende roller i sentrale strøk kan ha høyere lønnsnivåer enn i mindre byer.
Startlønn og gjennomsnittslønn
Universitetssykehuset Nord-Norge HF er en stor arbeidsgiver for simuleringsskoordinatorer. De tilbyr startlønn på rundt 450 000 – 500 000 kroner årlig for nyutdannede.
Erfarne simuleringsskoordinatorer i sykehussystemet tjener normalt mellom 550 000 – 650 000 kroner per år. Dette viser at yrket tilbyr konkurransedyktig lønn for kvalifiserte fagpersoner.
«Kompetanse innen simulering som en kompetansehevingsmetode vektlegges, og erfaring som fasilitator og KITS-instruktør er ønskelig.»
Lønnsnivået varierer basert på erfaring, spesialisering og arbeidssted. Likevel tilbyr yrket gode muligheter for kvalifiserte fagpersoner.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Simuleringsskoordinator
En Simuleringsskoordinator trenger spesielle egenskaper for å lykkes. Engasjement, entusiasme og god arbeidskapasitet er viktig. En strukturert tilnærming og evne til samarbeid er også nødvendig.
Digital kompetanse er avgjørende i dette yrket. Simuleringsskoordinatorer jobber ofte med avansert teknologi og programvare.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Simuleringsskoordinator
Pedagogiske evner er sentrale for Simuleringsskoordinatorer. De må kunne formidle komplekse problemstillinger enkelt og forståelig.
Prosjektledelse og teknisk forståelse er også viktige ferdigheter. Å lede tverrfaglige team og forstå tekniske systemer er en del av jobben.
Karriere- og utviklingsmuligheter
En Simuleringsskoordinator har mange karrieremuligheter. De kan spesialisere seg innen spesifikke medisinske felt eller få lederstillinger i simuleringsavdelinger.
Noen velger akademiske roller innen medisinsk utdanning. Videreutdanning, som mastergrader i helsefaglig simulering eller helseledelse, er også mulig.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning
- Spesialisering innen bestemte medisinske områder
- Lederstillinger i simuleringsavdelinger
- Akademiske roller innen medisinsk utdanning
- Mastergrader i helsefaglig simulering eller helseledelse
Interne karrierestiger og alternative roller
- Prosjektleder for simuleringsopplegg
- Fagansvarlig for simuleringsopplæring
- Utvikler av simuleringsscenarioer og -programmer
- Instruktør for simuleringsøvelser
- Rådgiver for implementering av simulering i organisasjonen
Kontinuerlig læring og utvikling er en stor fordel ved å bli Simuleringsskoordinator. Dette yrket tilbyr mange spennende muligheter for personlig vekst.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Etterspørselen etter simuleringsskoordinatorer øker i Norge. Nye simuleringssentre, som i Harstad kommune, bidrar til denne trenden. Arbeidsoppgavene omfatter utvikling av opplærings- og simuleringssentre for helseinstitusjoner.
Nåværende behov i markedet
Stillingen krever helsefaglig bachelorutdanning og klinisk erfaring. God kommunikasjon på norsk og engelsk er nødvendig. Erfaring med simulering og undervisning er en fordel.
Personlig egnethet vektlegges i utvelgelsen av kandidater. Erfaring som facilitator og KITS-instruktør er ønskelig.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Simuleringsskoordinator
Fremtidsutsiktene for simuleringsskoordinatorer er positive. Bruken av simulering i helseutdanning og faglig utvikling forventes å øke. Trender inkluderer virtual reality og augmented reality i medisinsk simulering.
Fokus på tverrfaglig samarbeid og pasientsentrert omsorg er økende. Dette skaper nye muligheter for simuleringsskoordinatorer.
Universitetssykehuset Nord-Norge HF (UNN) har rundt 6,500 ansatte. De jobber for verdier som kvalitet, trygghet, respekt og lagspill. UNN har et spesielt ansvar for den samiske befolkningen.
UNN verdsetter kompetanse i samisk språk og kultur. De støtter også regjeringens inkluderingsdugnad for personer med nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Lønn for simuleringsskoordinatorer følger gjeldende overenskomster og avtaler.
Nyttige ressurser og lenker
Som simuleringsskoordinator har du tilgang til verdifulle ressurser og faglige nettverk. Disse kan støtte deg i arbeidet ditt. La oss se på noen av de mest relevante.
Aktuelle fagorganisasjoner for Simuleringsskoordinator
- Norsk Sykepleierforbund (NSF) – omfattende faglige ressurser og interesseorganisasjon for sykepleiere
- Den norske legeforening – representerer leger og medisinske studenter i Norge
Bransjenettverk og fagfora innen Simuleringsskoordinator-yrket
Et sentralt nettverk for simuleringsskoordinatorer er SIM-Norway – Nasjonalt nettverk for simulering i helsefag. Her kan du knytte kontakter og delta i faglige diskusjoner. Du får også oppdateringer fra bransjen.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For informasjon om utdanning innen simuleringsfaget, besøk Utdanning.no. Lønnsstatistikk finner du på SSB.no. Aktuelle stillingsutlysninger publiseres på NAV.no og Finn.no.
Universitetssykehusenes nettsider, som UNN.no, kan gi informasjon om simuleringssentre og stillinger. Disse er også gode ressurser.
Disse ressursene hjelper deg å holde deg oppdatert på trender og utviklingsmuligheter. De gir tilgang til faglige nettverk og offisiell statistikk. Alt dette kan støtte din karriereutvikling som simuleringsskoordinator.
Kort oppsummering av hva Simuleringsskoordinator innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Simuleringsskoordinator er en nøkkelrolle i moderne helseutdanning og kvalitetsforbedring. De planlegger og gjennomfører realistiske simuleringer for helsepersonell og studenter. Dette er avgjørende for å forbedre pasientsikkerhet og behandlingskvalitet.
Jobben byr på varierte arbeidsoppgaver og kontinuerlig læring. Simuleringsskoordinatorer kan videreutvikle sin kompetanse og ta på seg lederstillinger. De kan også få akademiske roller innen medisinsk utdanning og forskning.
De skaper et tverrfaglig miljø for simulering ved sykehus og utdanningsinstitusjoner. Dette bidrar til å bygge broer mellom helsepersonell, studenter og andre samarbeidspartnere. Slik forbedres kvaliteten på helsetjenestene.
Yrket krever en unik kombinasjon av ferdigheter. Det trengs pedagogiske, tekniske og mellommenneskelige evner. Dette gir mulighet for en meningsfull og variert jobb.
For interesserte venter en spennende karrierevei med mange muligheter. Yrket tilbyr gunstige pensjons- og forsikringsordninger. Det gir også konkurransedyktig lønn og et godt arbeidsmiljø.
Man kan spesialisere seg og ta på seg mer avanserte oppgaver. Ansvar kan økes etter hvert som interesser og ambisjoner utvikler seg.
FAQ
Hva er en Simuleringsskoordinator?
Hvilke utdanningskrav er det for å bli Simuleringsskoordinator?
Hvor mye tjener en Simuleringsskoordinator?
Hvilke arbeidsoppgaver har en Simuleringsskoordinator?
Hvilke karrieremuligheter har en Simuleringsskoordinator?
Hvor jobber en Simuleringsskoordinator?
Hva slags arbeidsmiljø har en Simuleringsskoordinator?
Kildelenker
- https://8038.webcruiter.no/Main2/Recruit/Public/4885815631?_sp=24c6eefc-2ffa-4c99-a5bf-3cc483aeb61f.1733385420521&language=nb&link_source_id=0
- https://www.unn.no/4ae900/siteassets/documents/postjournal/offentlig-postjournal-20241204.pdf
- https://www.healthysimulation.com/no/medisinske-simuleringsjobber/
- https://www.helse-stavanger.no/om-oss/jobb-pa-sus/karriere–og-utviklingsmuligheter/
- https://jobbsafari.no/jobb/simuleringskoordinator-7752082
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1517538
- https://mercyships.no/flytende-sykehusskip-simulerer-hjelp/
- https://jobbsafari.no/jobb/stavanger-kommune-satser-pa-simuleringsbasert-lring-i-helse-og-velferdstjenestene-2375181
- https://www.healthysimulation.com/no/medisinsk-simulering/
- https://www.pingvinavisa.no/stort-engasjement-for-simulering/