Er du nysgjerrig på pilotens liv? Det er mer enn bare å fly et fly. La oss utforske hva det innebærer å være pilot.
Vi skal se på utdanning, lønn, arbeidsoppgaver og jobbmuligheter. Dette yrket byr på mer enn du kanskje tror.
Piloter er avgjørende for sikker og effektiv flyging. De jobber i både sivil luftfart og forsvaret. En vanlig besetning består av en kaptein og en styrmann.
Piloter kan jobbe med rutetrafikk, charter, frakt eller ambulanse. Noen driver med søk og redning eller helikoptertransport for oljeindustrien. Forsvaret har egne piloter for jagerfly, transportfly og helikoptre.
Hva er en Pilot?
En pilot styrer og opererer luftfartøy som fly og helikoptre. De fører fartøyet trygt fra avgang til landing. Piloter jobber i ulike sektorer som kommersiell luftfart, militæret og ambulansetjenester.
De har ansvar for passasjerer, besetning og last. Piloter må følge alle sikkerhetsregler og prosedyrer nøye. Dette er avgjørende for en trygg flytur.
Kort definisjon av yrket Pilot
Piloten er den sertifiserte profesjonelle som flyr og navigerer et luftfartøy. De trenger mange kvalifikasjoner og sertifikater. Dette sikrer at de kan utføre jobben trygt og kompetent.
Nøkkeloppgaver for en pilot inkluderer å styre og kontrollere luftfartøyet, kommunisere med flygeledelse og kabinpersonell, overvåke instrumenter og systemer, samt håndtere uventede hendelser og nødsituasjoner.
«Piloten er ryggraden i luftfartsoperasjoner – uten erfarne og kompetente flygere ville luftfarten ikke kunne fungere.»
Fakta om Pilot
Piloter er nøkkelen til trygg og effektiv lufttrafikk. I Norge finnes det over 3,800 aktive pilotlisenser. Dette viser hvor viktig yrket er for luftfarten.
Pilotutdanningen er krevende og omfattende. Universitetet i Tromsø tilbyr et treårig program for trafikkflygere. Studentene får praktisk opplæring på Bardufoss lufthavn.
Forsvaret utdanner også piloter. Mange av disse går senere over til sivil luftfart.
Norske piloter jobber med ulike typer luftfart. De flyr rutefly, charterfly, lastefly og helikoptre i offshoreindustrien. Yrket krever høy konsentrasjon og evne til raske beslutninger.
Kategori | Krav til flytimer | Kostnad |
---|---|---|
Privatpilot | – | 60,000 – 80,000 kr |
Trafikkflygersertifikat (CPL) | Minimum 200 timer | 500,000 – 1,000,000 kr |
Linjepilotlisens (ATPL) | Minimum 1,500 timer | Varierende |
Pilotutdanning kan være dyr. Heldigvis tilbyr Universitetet i Tromsø en gratis bachelorgrad i Luftfartsfag. Pilotsertifikater fornyes vanligvis hvert 10. år, med årlige fornyelser av rettigheter.
Jobbmarkedet for piloter svinger. I tøffe tider blir erfaring og flytimer enda viktigere. Boeing og Airbus spår likevel et stort behov for piloter i årene fremover.
Video av Pilot i arbeid
Piloter er viktige i samfunnet. De muliggjør rask transport av mennesker og varer over lange avstander. De bidrar til global handel, turisme og nødhjelp.
I luftambulansetjenesten frakter piloter pasienter raskt til sykehus. Militære piloter er også viktige for et lands forsvar og sikkerhet.
Pilot: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Piloter flyr passasjer- og godsfartøy trygt og effektivt. Deres arbeidsdag er variert og kan inneholde uventede situasjoner. Samarbeid med kolleger og andre er en viktig del av jobben.
Antallet kvinnelige piloter har vært lavt. I Norge er 4,5% av piloter kvinner. I Norsk Flygerforbund utgjør kvinnelige piloter 6,7% av medlemsmassen.
Norge har en høyere andel kvinnelige piloter enn Europa og globalt. Bransjen jobber for å tiltrekke seg flere kvinnelige søkere.
«Mange kvinner føler seg inspirert til å forfølge en karriere som pilot når de møter kvinnelige rollemodeller i bransjen.»
Pilotenes rolle understreker behovet for kompetente flygere, uavhengig av kjønn. Bransjen jobber for å oppnå en jevnere kjønnsbalanse. Dette gjøres gjennom rekruttering og bedre arbeidsvilkår for kvinnelige piloter.
Hva gjør en Pilot?
Piloter har en avgjørende rolle i luftfartsindustrien. De planlegger, kommuniserer og tar beslutninger under hele flyturen. Deres ansvar strekker seg langt utover å fly fra A til B.
Typiske arbeidsoppgaver for Pilot
- Planlegge flyruter og analysere værdata og luftfartøyets tekniske stand før avgang
- Kommunisere med flygeledelse og besetning for å koordinere flyoperasjoner
- Overvåke og kontrollere flyets instrumenter og systemer under selve flyturen
- Ta raske og sikre beslutninger ved uventede hendelser eller endringer underveis
Daglig rutine
En pilots arbeidsdag starter med en grundig briefing sammen med besetningen. De gjennomgår flyrute, værforhold, sikkerhetsrutiner og eventuelle spesielle forhold. Deretter sjekker piloten flyets tekniske tilstand før avgang.
Spesialoppgaver
Pilot arbeidsoppgaver kan også inkludere spesielle oppdrag. Dette kan være frakt av utstyr eller gods, søk- og redningsoperasjoner, eller militære oppdrag. Disse krever ekstra fokus og spesialkompetanse fra piloten.
Eksempler på konkrete oppgaver og Pilot ansvar
- Beregne nødvendig drivstoff og optimal flyhøyde/hastighet
- Kommunisere med flygeledelse og passasjerer under flyturen
- Ta avgjørelser om endring av flyrute ved uforutsette hendelser
- Lede evakuering av fly ved nødssituasjoner
- Sørge for at flyet følger sikkerhetsprosedyrer og standarder
Piloter har en allsidig kompetanse og tung ansvarsfølelse. De er nøkkelspillere i luftfarten. Deres avgjørelser påvirker både reisen og sikkerheten til passasjerer og mannskap.
Verktøy og utstyr de bruker
Piloter bruker avansert utstyr for å fly sikkert og effektivt. Dette inkluderer instrumenter i cockpiten og personlig utstyr som uniform. Sikkerhetsutstyr er også viktig for pilotene.
Navigasjonssystemer og autopilot hjelper pilotene med å styre flyet. De bruker også flysimulatorer for trening. Luftambulanse-piloter har tilgang til spesielt medisinsk utstyr.
Piloter trenger uniform, headset og annet sikkerhetsutstyr. Kvalitetsutstyr som Bose-headset med støyreduksjon anbefales. Det varer lenger og gir bedre komfort.
Logbøker, kart og linjaler er også nødvendig for piloter. Disse verktøyene hjelper dem å utføre jobben sin. De trenger dem for å bli sertifisert og jobbe som pilot.
Utstyr | Anbefaling |
---|---|
Headset | Bose A20 eller Bose A30 |
Logbøker | Loggbok EASA Medium |
Solbriller | Ikke-polariserte briller med tynn innramming |
Kneplate | For enkel tilgang til radio, frekvenser og flykart |
Navigasjonskart | M517 1:250 000 eller ICAO 1:500 000 |
Merkepenn | Staedtler permanente markører i ulike størrelser |
Piloter trenger grundig opplæring i mange emner. De lærer om aerodynamikk, flysystemer, vær og regler. Teori, simulatortrening og erfaring i ekte fly er viktig for å bli en god pilot.
Hvem Pilot samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Piloter jobber tett med flere grupper i luftfartsindustrien. De er en viktig del av flygende mannskaper. Her er noen av deres viktigste samarbeidspartnere:
- Kabinbesetning – Piloter samarbeider nært med flyvende kabinpersonell for å sikre en trygg og effektiv flyvning.
- Flygeledere – Kommunikasjonen og samarbeidet mellom piloter og flygeledere er kritisk for å koordinere flytrafikken og overholde sikkerhetsregler.
- Bakkemannskap – Piloter har regelmessig kontakt med teknikere, drivstoffpersonell og annet bakkemannskap for å forberede og vedlikeholde flyene.
I luftambulansetjenesten jobber piloter med sykepleiere, leger og annet medisinsk personell. Militære piloter samarbeider med andre forsvarsgrener og allierte styrker.
Piloter snakker direkte med passasjerer under flyvningen. De må også ofte jobbe med administrative ansatte i flyselskapet eller organisasjonen.
Samarbeidspartner | Type samarbeid |
---|---|
Kabinbesetning | Sikkerhet og effektivitet under flyvning |
Flygeledere | Koordinering av flytrafikk og sikkerhet |
Bakkemannskap | Forberedelse og vedlikehold av fly |
Helsepersonell | Luftambulansetjeneste |
Forsvarsgrener | Militære operasjoner |
Passasjerer | Direkte interaksjon under flyvning |
Administrative ansatte | Organisatorisk samarbeid |
God kommunikasjon er nøkkelen for Pilot samarbeid og Pilot team. Piloter sørger for at alle bidrar til en trygg flyvning. De deler informasjon og jobber tett sammen med andre.
Arbeidstider for Pilot
Pilotyrket har uregelmessige arbeidstider. Dette inkluderer kvelds-, natt- og helgevakter. I luftambulansetjenesten er det vanlig med én uke på og én uke fri.
Vaktene varer ofte i 12 timer. Kommersielle piloter kan være borte fra hjemmet i lengre perioder. Luftfartsmyndigheter regulerer arbeidstiden strengt for å sikre hvile og sikkerhet.
Per november 2022 er det 581.201 flygerutdannede i Norge. 3.143.107 personer har tittelen «Pilot (luftfart)» i Aa-registeret. Piloter kan ha titler som «Flykaptein», «Flystyrmann», «Sjekkflyger» og «Trafikkflyger».
En pilot kan ha arbeidsdager på 10 timer med 10 timers hvile. Dette kan påvirke søvn og måltider. Mange jobber deltid, for eksempel 80% eller 75% stilling.
Uregelmessige vakter kan føre til søvnproblemer, tinnitus og stress. Piloter opplever ofte øresus på grunn av støy om bord.
- Piloter opplever øresus på grunn av støy, særlig de som flyr Boeing 737 med 86 desibel om bord.
- EU-reglene tillater piloter å jobbe opp til 60 timer i uken, med krav om 36 timers fri etter slike økter.
- SAS-piloter jobber 47,5 timer i uken, men kan jobbe opp til 60 timer ved forsinkelser.
Stress, utmattelse og mangel på hvile kan øke risikoen for ulykker. Likevel holder mange ut på grunn av kjærligheten til flygingen.
Pilotyrket er fortsatt attraktivt for mange. De verdsetter den spennende og varierte jobbhverdagen, til tross for utfordrende arbeidstider.
Hvordan bli Pilot?
Å bli pilot er en drøm for mange. Det krever omfattende utdanning og sertifisering. I Norge finnes det flere muligheter for å få den nødvendige pilotutdanningen.
Utdanningskrav og sertifisering for Pilot
For å jobbe som pilot i sivil luftfart, må du ha en formell pilotsertifisering. Dette kan oppnås gjennom statlig finansiert utdanning ved Universitetet i Tromsø.
Du kan også velge egenfinansiert pilotskoleutdanning ved private fagskoler i Norge. En annen mulighet er å ta utdanningen i utlandet og få den godkjent i Norge.
Studieløp for Pilot
Universitetet i Tromsø tilbyr en 3-årig bachelorgrad i luftfartsfag. Den inkluderer både teoretiske fag og praktisk flytrening.
For å komme inn på studiet, trenger du generell studiekompetanse. Du må også ha matematikk R1 (eller S1+S2) og fysikk 1.
I tillegg må du bestå opptaksprøver og en medisinsk test.
Videreutdanning og kurs for Pilot
Etter grunnleggende sertifisering må du vedlikeholde og videreutvikle dine ferdigheter. Dette gjøres gjennom regelmessig trening, kursing og resertifisering.
Slik oppfølging er nødvendig for å jobbe som pilot i sivil luftfart og Forsvaret.
Andre nødvendige kvalifikasjoner for Pilot
- Være minst 18 år gammel
- Ha gyldig klasse 1 legeattest
- Bestå strenge krav til fysikk, psyke og motivasjon
- Ha rask reaksjonsevne og evne til å handle riktig i vanskelige situasjoner
Pilotyrket krever mye av deg, både i utdanning og personlige egenskaper. Men for de rette kandidatene kan det være svært givende.
Hvor jobber en Pilot?
Piloter har mange jobbmuligheter i både offentlig og privat sektor. De fleste jobber i kommersielle flyselskaper for passasjerer eller frakt. Noen finner arbeid i charterselskaper, private jetselskaper eller luftambulansetjenesten.
Vanlige arbeidssteder for Piloter
- Kommersielle flyselskaper (passasjer- og fraktselskaper)
- Charterselskaper
- Private jetselskaper
- Luftambulansetjenesten
- Helikopterselskaper som betjener oljeindustrien
- Forsvaret (for militære oppdrag)
- Selvstendig virksomhet (f.eks. flyfotografering, inspeksjonsoppdrag, taxiflyging)
Boeing anslår et behov for 115 000 nye piloter i Europa innen 2040. OSM Aviation Academy melder at 80% av deres piloter får jobb innen ett år.
Pilotyrket krever høy ekspertise, ansvar og profesjonalitet. Piloter er viktige i luftfartssektoren. De spiller en avgjørende rolle for reise- og godstransport globalt.
Arbeidsmiljø
Pilotyrket byr på utfordringer og fordeler i arbeidsmiljøet. Jetlag, lange perioder borte fra hjemmet og høyt stressnivå er vanlige utfordringer. Piloter håndterer ofte uregelmessige arbeidstider og raske tidssone-skift.
Yrket har også sine goder. Piloter får reise, oppleve nye kulturer og ha en spennende arbeidshverdag. Likevel kan utfordringene påvirke balansen mellom jobb og privatliv.
Mange piloter må være borte fra familien i lengre perioder. Dette kan ha en betydelig innvirkning på deres privatliv og forhold.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Piloter jobber over hele landet og internasjonalt. Tilgjengeligheten varierer avhengig av bosted og arbeidsgiver. Noen er stasjonert på større flyplasser, andre på mindre regionale flyplasser.
Utfordringer i Pilot-yrket | Fordeler med Pilot-yrket |
---|---|
Jetlag og lange perioder borte fra hjemmet | Mulighet til å reise og oppleve nye kulturer |
Uregelmessige arbeidstider og hurtige tidssoner-skift | Spennende og variert arbeidshverdag |
Utfordringer med work-life balance | Internasjonalt arbeidsmiljø |
Pilotyrket har unike krav og muligheter. Uansett hvor de er stasjonert, må piloter takle disse.
Myter og fakta om Pilot-yrket
Det finnes mange myter om pilotyrket. Noen tror det bare handler om å trykke på knapper. Andre ser for seg et glamorøst liv. Sannheten er langt mer sammensatt og krevende.
Pilotjobben er kompleks og utfordrende. Den krever spesialisert kunnskap, ferdigheter og sertifiseringer. Pilotene har et enormt ansvar for passasjerenes sikkerhet.
Pilot myter:
- Pilotjobben er enkel og rutinepreget.
- Piloter har fri og reiser mye.
- Pilotyrket er stort sett risikofritt.
Pilot realiteter:
- Pilotyrket krever kontinuerlig opplæring og streng overholdelse av sikkerhetsprosedyrer. Pilotene har et enormt ansvar for liv og helse.
- Piloter har ofte svært lange og uregelmessige arbeidsdager, med mye stress og krevende operasjoner.
- Yrket innebærer høy konsentrasjon og evne til å håndtere uforutsette hendelser under press.
Pilotyrket er langt fra glamorøst. Det er et viktig og ansvarsfullt arbeid. Piloter spiller en avgjørende rolle for luftfartsindustrien og samfunnet.
«Det å være pilot innebærer mye mer enn bare å trykke på knapper. Vi har et stort ansvar for sikkerheten til passasjerer og mannskap, og vi må være høyt kvalifisert og kontinuerlig oppdatert for å kunne håndtere enhver situasjon som kan oppstå.»
– Kaptein Elin Nordheim, erfaren pilot med over 10.000 flytimer.
Pilot lønn – Hvor mye tjener en Pilot?
Pilotlønninger varierer mye basert på erfaring, arbeidsgiver og flytype. Nyutdannede piloter starter ofte med lavere lønn. Erfarne piloter tjener vanligvis mer.
Kapteiner tjener generelt mer enn styrmenn. Flytimer, operasjonskompleksitet og geografisk plassering påvirker lønnen. Norske piloter tjener i gjennomsnitt 1,220,520 NOK årlig, godt over landsgjennomsnittet.
Typisk lønnsspekter for Piloter
- En kabinansatt med 10 års erfaring i SAS tjener 35,681 NOK i måneden.
- En kabinansatt i Norwegian tjener 41,851 NOK i måneden, 17% mer enn i SAS.
- En pilot med 10 års ansiennitet tjener 86,970 NOK i måneden i SAS, mens i Norwegian er lønnen 111,400 NOK.
- Piloter i Norwegian fikk et lønnsløft på 26%, noe som er 28% mer enn hva piloter tjener i SAS.
Faktorer som påvirker Pilot-lønnen
Pilotlønnen påvirkes av flere faktorer. Her er noen viktige:
Erfaring – Nyutdannede starter lavt, erfarne tjener mer.
Arbeidsgiver – Lønn varierer mellom flyselskaper.
Spesialisering – Spesialkompetanse kan gi høyere lønn.
Startlønn og Gjennomsnittlønn for Piloter
Nyutdannede piloter starter med rundt 550,000 NOK årlig. Gjennomsnittlig årslønn for norske piloter er 1,220,520 NOK. Dette er betydelig over landsgjennomsnittet.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Pilot
Pilotyrket krever et bredt spekter av ferdigheter og egenskaper. God situasjonsforståelse og evne til raske beslutninger er viktig. Sterke kommunikasjonsevner og teknisk innsikt er også nødvendig.
Å håndtere stress er essensielt for å mestre utfordringene i yrket. Sentrale pilotegenskaper inkluderer også presisjon og konsentrasjon.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Pilot
- Flyoperasjoner og flyvning under ulike værforhold
- Feilsøking og problemløsning
- Navigasjon og bruk av instrumenter
- Kunnskap om flysikkerhet og -prosedyrer
- Effektiv kommunikasjon og samarbeid i cockpit
Karriere- og utviklingsmuligheter
Pilotyrket tilbyr gode muligheter for karriereutvikling og spesialisering. Mange avanserer fra styrmann til kaptein med erfaring. Spesialisering innen ulike luftfartøytyper er også mulig.
Noen går over i administrative roller som flyinstruktør eller luftfartsinspektør. Andre blir simulator-instruktører og bidrar til opplæring av nye piloter.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Pilot
Piloter kan spesialisere seg innen militær flyging, forretningsluftfart eller helikopteroperasjoner. Noen tar videreutdanning i luftfartsadministrasjon eller flygeledelse. Dette åpner for mer avanserte stillinger i bransjen.
Interne karrierestiger og alternative roller for Pilot
Luftfartsindustrien tilbyr flere alternative karriereveier for piloter. Noen blir flyinstruktører, luftfartsinspektører eller simulator-instruktører. Andre går inn i administrative eller ledende roller.
Mange finner utfordringer i luftfartsselskaper eller luftfartsorganisasjoner. Her kan de bruke sin erfaring på nye måter.
Pilotkvalifikasjoner | Beskrivelse |
---|---|
Flygetid | Totaltiden fra det øyeblikk et luftfartøy først settes i bevegelse ved sin egen eller ytre kraft i den hensikt å ta av og inntil det tidspunkt det stanser etter avsluttet flyging. |
Instrumentflygetid | Tiden en flyger kontrollerer et luftfartøy under flyging utelukkende ved referanse til instrumenter. |
Privatflyger | En flyger som er innehaver av et sertifikat som forbyr føring av luftfartøy mot betaling. |
Yrkesflyger | En flyger som er innehaver av et sertifikat som tillater føring av luftfartøy mot betaling. |
Forlengelse | Administrative tiltak i en rettighets- eller godkjenningsgyldighetsperiode som gir innehaveren fortsatt rett til å utøve privilegiene til en rettighet eller godkjenning for en nærmere angitt periode. |
En-pilot helikopter | Helikopter sertifisert til å kunne opereres av en flyger. |
Elev som fartøysjef (SPIC) | Flygetid der flygeinstruktøren ikke skal påvirke eller kontrollere flyvningen, men bare observere eleven som fungerer som fartøysjef. |
«Piloter trenes til å opprettholde fokus over tid, kontrollere følelser i stressende situasjoner og fordype seg i oppgaver for å oppnå en tilstand av flyt.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Pilotmarkedet i Norge og Skandinavia har varierende etterspørsel. Kommersiell luftfart og helikopteroperasjoner er viktige deler av bransjen. Globalt forventes det 59 000 nye helikopterpilotstillinger de neste 20 årene.
Nåværende behov i markedet
Norge har rundt 280 sivile helikoptre fordelt på 13 selskaper. Bristow Norway og CHC Helikopter Service er de største offshore-operatørene. Disse selskapene rekrutterer årlig 50-80 piloter.
USA har over 10 000 sivile helikoptre og 200 helikopterskoler. Dette er betydelig mer enn i Norge.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Pilot
Piloter i Norge kan se lyst på fremtiden. Omtrent 80% av helikopterpilot-studentene får jobb etter utdanningen. Karrieremuligheter inkluderer skogbrannslukking og offshore-flyging.
Teknologisk utvikling, som autonome luftfartøy, kan endre behovet for tradisjonelle piloter. Dette kan påvirke fremtidige jobbmuligheter.
Land | Antall sivile helikoptre | Helikopterselskaper | Årlig rekruttering av piloter |
---|---|---|---|
USA | over 10,000 | over 200 helikopterskkoler | – |
Norge | ca. 280 | ca. 13 | 50-80 |
Sverige | ca. 275 | ca. 14 | – |
Danmark | ca. 130 | ca. 13 | – |
Kvalifiserte piloter har gode jobbmuligheter, særlig i kommersiell luftfart og helikoptertjenester. Økonomiske svingninger og globale reisetrends påvirker Pilot arbeidsmarked og Pilot jobbmuligheter.
Nyttige ressurser og lenker
Som pilot har du tilgang til mange ressurser og organisasjoner. Disse kan hjelpe deg med utvikling og karriereframgang. Her er en oversikt over relevante kilder for informasjon, støtte og nettverksbygging.
Disse kildene er knyttet til Pilot ressurser og Pilot organisasjoner. De kan være nyttige uansett hvor du er i din karriere.
Aktuelle fagorganisasjoner for Pilot
- Norsk Flygerforbund – Den sentrale organisasjonen for norske piloter, som arbeider for medlemmenes interesser og rettigheter.
- European Cockpit Association – En paraplyorganisasjon for europeiske piloter som fremmer felles standarder og interesser.
Bransjenettverk og fagfora innen Pilot-yrket
Å engasjere seg i bransjegrupper og faglige fora kan være svært verdifullt. Her kan du knytte kontakter og utveksle erfaringer.
Du kan også holde deg oppdatert på trender og utviklinger i yrket. Her er noen muligheter:
- Norsk Luftambulanses årlige Camp Torpomoen – En treningsuke for leger, piloter og redningsmenn for å forbedre samarbeid og kunnskap.
- Diverse lokale og internasjonale pilotnettverk – Finn grupper på sosiale medier eller delta på konferanser og arrangementer.
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For å få oversikt over pilotutdanning, lønnsforhold og jobbmuligheter kan du bruke disse kildene:
- Nettsidene til utdanningsinstitusjoner som tilbyr pilotutdanning
- NAV og SSB sine statistikker om arbeidsmarked og lønnsnivåer
- Stillingsannonser fra flyselskaper, luftforsvaret og andre arbeidsgivere
- Luftfartstilsynet – Den offentlige myndigheten som regulerer pilotsertifiseringer og -rettigheter
Det er viktig å holde seg oppdatert og bruke de mange tilgjengelige ressursene. Dette gir deg verdifull innsikt og støtte.
Du får også muligheter til å videreutvikle din kompetanse og karriere. Bruk Pilot ressurser og Pilot organisasjoner aktivt i din yrkesutøvelse.
Kort oppsummering av hva Pilot innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Pilotyrket er avgjørende for moderne transport og logistikk. Det krever høy kompetanse og evne til å håndtere store ansvarsområder. Yrket tilbyr en spennende karriere med globale muligheter.
Piloter har en viktig rolle i samfunnet, fra luftfart til redningsoppdrag. Yrket byr på utfordringer, men gir også unike opplevelser. Pilotkarrieren passer for deg som ønsker en dynamisk hverdag.
Gjennom erfaring kan piloter oppnå attraktive jobber nasjonalt og internasjonalt. Yrket kombinerer teknologi, kreativitet og ansvar for sikkerhet. Det er perfekt for deg som søker en spennende karrierevei.
FAQ
Hva er en pilot?
Hva gjør en pilot?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en pilot?
Hvem samarbeider en pilot med?
Hvilke arbeidstider har en pilot?
Hvordan blir man pilot?
Hvor jobber piloter?
Hva kjennetegner arbeidsmiljøet for en pilot?
Hvor mye tjener en pilot?
Hvilke egenskaper og ferdigheter er viktige for en pilot?
Hvordan ser arbeidsmarkedet og etterspørselen etter piloter ut?
Hvor kan jeg finne mer informasjon og ressurser om yrket som pilot?
Kildelenker
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/pilot
- https://www.studentum.no/karriereguiden/slik-blir-du-pilot-22120
- https://studenttorget.no/pilot
- https://no.wikipedia.org/wiki/Flyger
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/pilot
- https://snl.no/pilot
- https://www.scandinavianpilots.com/Informasjon/hvorfor-utdanne-seg-til-pilot-fly/
- https://www.nrk.no/rogaland/wideroe-vil-ha-flere-kvinner-inn-i-cockpiten_-pilot-malin-_23_-var-eneste-jente-i-klassen-1.16944320
- https://riksantikvaren.no/lillehammer-pilot-i-arbeid-med-nasjonal-rettleiar/
- https://www.ung.no/utdanning/houtd/4231_Vil_du_bli_pilot.html
- https://www.finansekspert.no/pilot-lonn-hva-tjener-piloter/
- https://limanovember.aero/for-elever/utstyr/
- https://www.flightschoolusa.com/no/opplæring-og-sikkerhet-1-ultimate-sikrere-pilot/?srsltid=AfmBOornjrVyboN3_EsbbcktAsUWdqTlxCTyVQdtFyh_NDGOCcmeIfmv
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/91314/8/Masteroppgave_Falck_Pedersen_211114.pdf
- https://www.trondheim.kommune.no/globalassets/10-bilder-og-filer/15-prosjekter-og-programmer/pilot-024/oppvekstadmin-sluttrapport-0-24.pdf
- https://frifagbevegelse.no/nyheter/slik-er-arbeidsdagen-til-en-saspilot-6.158.271883.36c53250d7
- https://stami.no/flykaptein-det-er-vanskelig-a-vurdere-egen-vakenhet/
- https://www.studentum.no/utdanning/pilot
- https://flyosm.no/karriere/
- https://www.utdanningogjobb.no/fremtidens-skole/drommen-er-innenfor-rekkevidde-bli-flyver-pilot-er-et-fantastisk-yrke/
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2018-12-20-2182
- https://www.aftenposten.no/okonomi/i/Vz9OWW/luftfartstilsynet-kritiserer-sas-i-rapport-paapeker-lange-dager-og-daarlig-hms-for-ansatte
- https://www.arbeidstilsynet.no/contentassets/2fe781cd9b0e43a4924308b5aaf7f72b/erfaringsrapport-pilot-vold-og-trusler-i-skolen.pdf
- https://edge.flyprat.no/showthread.php?t=96285&page=58
- https://www.flightschoolusa.com/sv/flygpiloter-saker-att-veta/?srsltid=AfmBOoo6o61fjXCzReBeE7B7C3zlgvixiNQKieQPlrviSxzARg-ENCgc
- https://www.nrk.no/norge/utviklingen-i-lonn-for-kabinansatte-og-piloter-i-norwegian-og-sas-1.17023222
- https://www.tk.no/ingen-karakterkrav-kort-utdanning-hoy-lonn-og-bransjen-skriker-etter-folk-drommejobb/s/5-51-1292317
- https://forum.flyprat.no/archive/index.php/t-153696.html
- https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2001-06-22-1219/KAPITTEL_1
- https://www.ledernytt.no/tenk-som-en-jagerflyger-bli-en-bedre-leder.6328737-355436.html
- https://www.scandinavianpilots.com/Informasjon/jobbmarked-helikopter/
- https://www.ehc.no/academy/jobb/
- https://norskluftambulanse.no/den-viktige-stiftelsen/
- https://www.haugalandflyklubb.no/skoleavdeling/sjekkliste-og-nyttige-tips-for-nye-elever/
- https://flyger.no/images/dokumenter/CockpitForum/Juni2017.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2023-4/id2961552/?ch=11
- https://www.udir.no/contentassets/536bdb6fe55148d796028954ffd288a1/det-er-bare-snakk-om-hvilke-briller-man-har-pa.._.pdf
Tilbakeping: Pilotutdanning: 7 Prisguider og Skoleoversikt
Tilbakeping: Pilot og Flypersonell: 8 Prisguider for Luftfart