En mentor kan tjene opptil 300 kr i timen. Dette yrket gir deg mulighet til å dele kunnskap og erfaring. Du får også en attraktiv lønn for innsatsen din.
Mentorrollen passer både erfarne fagpersoner og de som ønsker å bygge karriere. Mentorer gir praktisk veiledning og støtte til personer som trenger hjelp. Dette kan gjelde jobb, utdanning eller andre utfordringer.
Gjennom NAV kan du få tilskudd for å frikjøpe en mentor. Dette gjelder i opptil 6 måneder, eller opp til 3 år for personer med nedsatt arbeidsevne.
Hva er en Mentor?
En mentor er en erfaren person som veileder og støtter en mindre erfaren. I arbeidslivet kan en mentor hjelpe en kollega med å mestre jobben eller utdanningen.
Mentorrollen innebærer å gi praktisk hjelp og opplæring i arbeidsrettede ferdigheter. Mentoren er en veileder og rollemodell som bidrar til faglig og personlig utvikling.
Kort definisjon av yrket Mentor
Et mentor yrke handler om å dele kunnskap og erfaring for å hjelpe andre. Mentorer finnes i mange bransjer og støtter både enkeltpersoner og organisasjoner.
- Mentorene utvikler kompetanse og personlige egenskaper hos sine mentees.
- De veileder og gir råd basert på sin egen erfaring og innsikt.
- Mentorer fungerer som rollemodeller og inspirasjonskilde for sine mentees.
Mentorskap er en av de eldste formene for læring og utvikling. Det overfører erfaring og innsikt fra en person til en annen.
Fakta om Mentor
NAV gir økonomisk støtte for å frikjøpe en kollega eller medstudent som mentor. Mentorrelasjonen varer vanligvis i inntil 6 måneder. For personer med spesielle behov kan den forlenges opptil 3 år.
Antall timer per uke tilpasses den enkeltes behov. Dette kan brukes til arbeidstrening, opplæring eller for å beholde lønnet arbeid. Mentorprogrammer blir stadig mer populære i Norge.
Både formelle og uformelle mentorrelasjoner er utbredt. De mest effektive ordningene har en klar struktur og forventninger. For å lykkes må mentoren tilpasse sin rolle til adeptens behov.
Mentoren bør være støttende, lyttende og stille spørsmål. De bør også analysere situasjoner og dele kunnskap. Mentoren må unngå å være kritisk eller påtvinge løsninger.
Profesjonalitet, empati og respekt er viktig for trivsel og utvikling. En mentor er en person man lærer av. En coach inspirerer til refleksjon.
Fakta om Mentorordningen | Tall og statistikk |
---|---|
Varighet av mentorrelasjonen | Vanligvis inntil 6 måneder, kan forlenges opptil 3 år |
Antall timer per uke | Tilpasset den enkeltes behov |
Formelle mentorprosesser | Tilgjengelige på arbeidsplassen og ved universiteter |
Uformelle mentorprosesser | Støttes av personer med mindre erfaring som kontakter mer erfarne |
Mest effektive mentorordninger | Har forhåndsdefinert struktur og klare forventninger til roller |
Mentorordninger viser viktige verdier og kompetanser for en organisasjons fremtid. De støtter kultur- og kompetanseutvikling og bidrar til strategiske mål. Unge ledere kan ha stor nytte av mentorordninger.
Slike ordninger utvikler bedre ledere og beholder talentfulle ansatte. De bygger relasjoner, utvikler bedriftskultur og skaper nettverk. Dette er verdifullt for organisasjonens vekst og utvikling.
Video av Mentor i arbeid
Mentorer støtter og veileder andre i deres faglige utvikling. De deler erfaring og kunnskap for å øke selvtillit hos dem de veileder. Dette gjelder særlig for barn og unge.
Mentorer jobber i mange bransjer og sektorer. De finnes i utdanning, næringsliv og offentlig sektor. Her fungerer de som verdifulle veiledere og rollemodeller.
Mentorens betydning i samfunnet
Mentorer har en avgjørende betydning i samfunnet ved å:
- Bidra til å utvikle og styrke faglige ferdigheter hos dem de veileder
- Inspirere og motivere mentees til å nå sine mål og realisere sitt potensial
- Fremme personlig vekst, læring og utvikling hos dem de arbeider med
- Fungere som rollemodeller og eksempler til etterfølgelse for mentees
- Bygge broer og fremme samarbeid på tvers av generasjoner og fagfelt
Mentorer styrker kompetanse, selvtillit og måloppnåelse hos sine mentees. Dette har positive ringvirkninger for både individer og samfunnet. De bidrar til vekst og utvikling på mange nivåer.
«Mentorer er uunnværlige for å støtte og veilede andre i deres faglige utvikling. De deler sin kunnskap og erfaring på en måte som inspirerer og motiverer dem de veileder til å nå nye høyder.»
Mentorer er en verdifull ressurs i samfunnet. De fungerer som veiledere, rollemodeller og endringsagenter. Dette gjelder uansett hvilken bransje eller sektor de jobber i.
Hva gjør en Mentor?
En mentor støtter og veileder andre. Statistikker viser at flere søker veiledning for personlig og profesjonell utvikling. Mentorer deler erfaring for å hjelpe menteer med å nå sine mål.
Typiske arbeidsoppgaver for Mentor
- Gi praktisk hjelp, veiledning og opplæring i arbeidsrettede ferdigheter
- Hjelpe med lekser, oppgaver og eksamenshjelp
- Lage undervisningsplaner og forberede undervisningsmateriell
- Støtte mentee i arbeids- og læringssituasjoner
- Tilpasse seg ulike læringsstiler og situasjoner
- Jobbe både fysisk og via nettundervisning
Daglig rutine
Mentorer møter menteer 4-5 ganger i måneden. Hvert møte varer ca. 1 til 2 timer. Mentoring-prosessen varer vanligvis i 6 måneder.
Spesialoppgaver
Mentorer kan også hjelpe med fordypningsoppgaver og større prosjekter. Dette kommer i tillegg til de daglige oppgavene.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Mentor
Mentorer hjelper menteer med å utvide sitt profesjonelle nettverk. De støtter også i karriereutvikling og personlig vekst.
Mange virksomheter har egne mentorprogrammer. Disse finnes både i arbeidslivet og innen frivillig arbeid.
Gode mentorer er faglig nysgjerrige og inspirerende. De har gode kommunikasjonsevner og relevant arbeidserfaring. De er også villige til å dele nettverk og erfaringer.
Verktøy og utstyr de bruker
Mentorer bruker digitale plattformer for nettbasert undervisning og kommunikasjon. Videokonferanser, læringsplattformer og samarbeidsverktøy er viktige i mentorvirksomheten. Disse verktøyene gjør det lettere å nå ut til mentees.
Tradisjonelle læringsmidler som fagbøker og kompendier er også i bruk. Noen mentorer benytter spesialiserte verktøy tilpasset sitt fagområde. Dette sikrer en variert og effektiv veiledning.
MentorNorge tilbyr en nettbasert plattform med ressurser for mentorene. Her finner de mikrokurs om læring, kommunikasjon og ADHD. Disse kursene gir verdifulle verktøy for å forbedre mentorpraksisen.
Verktøy | Bruksområde |
---|---|
Videokonferanseløsninger | Nettbasert veiledning og kommunikasjon med mentees |
Læringsplattformer | Deling av undervisningsmateriell og oppfølging av mentees’ utvikling |
Samarbeidsverktøy | Koordinering av aktiviteter og prosjekter med mentees |
Fagbøker og kompendier | Tilgang til relevant teori og verktøy innenfor eget fagfelt |
Spesialiserte verktøy | Utstyr og programvare tilpasset til ulike bransjer og fagområder |
Mentor verktøy og mentor utstyr er avgjørende for effektiv veiledning. Disse ressursene hjelper mentorene å tilpasse opplæringen. De bidrar til å formidle kunnskap og støtte mentees’ utvikling på en meningsfull måte.
Hvem Mentor samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Mentorer støtter og veileder sine mentees gjennom et bredt nettverk. De jobber tett med fagpersoner og ressurser for å gi best mulig hjelp.
Mentorer bygger tillit med mentees gjennom regelmessig kontakt og aktiv lytting. De samarbeider også med arbeidsgivere for å forstå deres behov.
NAV-veiledere er viktige partnere for mentees som får støtte derfra. Fagveiledere gir ekspertkunnskap innen relevante felt.
- Mentees: Den tetteste og mest sentrale samarbeidsrelasjonen er mellom mentor og mentee. Gjennom regelmessig kontakt, aktiv lytting og veiledning, bygger dere et tillitsfullt forhold.
- Arbeidsgivere: Mentorer samarbeider nært med arbeidsgivere for å forstå deres behov og sikre at mentees får relevant opplæring og utvikling.
- NAV-veiledere: For mentees som mottar støtte fra NAV, er samarbeid med NAV-veiledere viktig for å koordinere innsatsen.
- Fagveiledere: Mentorer kan trekke veksler på andre fageksperter innenfor relevante felt for å gi mentees best mulig veiledning.
Mentorer deler erfaringer i større nettverk som MentorNorges Facebook-forum. Her kan de utveksle ideer og få råd fra andre mentorer.
Samarbeid med mentees’ familier er også viktig. Dette gir mentor en bedre forståelse av mentees situasjon og behov.
Samarbeidspartner | Rolle og Betydning |
---|---|
Mentees | Kjernesamarbeidet hvor mentor gir individuell støtte og veiledning. |
Arbeidsgivere | Mentorer koordinerer med arbeidsgivere for å møte kompetansebehovene. |
NAV-veiledere | Samarbeid for å sikre helhetlig oppfølging av mentees som mottar NAV-støtte. |
Fagveiledere | Tverrfaglig samarbeid for å tilby mentees den beste mulige veiledningen. |
Mentor-nettverk | Kollegialt nettverk for erfaringsutveksling og gjensidig støtte blant mentorer. |
Mentees’ familier | Tett samarbeid for å forstå mentees situasjon og skape helhetlige løsninger. |
Et godt støttenettverk er nøkkelen til mentorens suksess. Det hjelper mentorer å utøve sitt yrke best mulig og bidra til mentees’ måloppnåelse.
Arbeidstider for Mentor
Mentorer har en fleksibel arbeidsdag. De velger selv antall mentorforløp og tilpasser arbeidstiden etter behov. Mentorer kan jobbe med korte eller lange forløp.
Arbeidstiden varierer fra noen timer i uken til større engasjementer. Dette avhenger av mentorforløpets art og mentorens kapasitet. Intensiv innsats kan forekomme i perioder som under eksamen.
Studentassistenter tjener 205,90 kr per time (per 2024). Studentmentorer jobber vanligvis 5-8 timer per uke. De leder og veileder 15 nye studenter i to grupper.
For å kvalifisere seg, må studentmentorer bestå TFL129 Innføringsemne for studentmentorer (5 studiepoeng) om våren. Antall samlinger for nye studenter varierer ukentlig.
Mentorjobben varer ca. 50 timer over et studieår. Lønnen er 212,40 kr per time. Dette gjør det mulig å kombinere mentoring med fulltidsstudier.
Opplæring er tilgjengelig 7. og 8. august. Personer med innvandrerbakgrunn og nedsatt funksjonsevne oppfordres til å søke.
«Mentorjobben er en unik mulighet til å kombinere studier med relevant arbeidserfaring og bistand til andre studenter.»
Hvordan bli Mentor?
Å bli mentor hos MentorNorge krever gode fagkunnskaper og erfaring. Du må ha karakter 5 eller bedre i fagene du vil undervise. Du må også være over 18 år og ha ren politiattest.
Nye mentorer gjennomgår MentorAkademiet, et internt opplæringsprogram. Her lærer de om nettplattformen, læringsmetoder og håndtering av ulike situasjoner. Fagveiledere hjelper mentoren med det første mentorforløpet.
MentorNorge tilbyr relevante kurs og mikrokurs for å holde mentorene oppdatert. Dette sikrer best mulig veiledning og støtte til elevene.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
- Fylt 18 år
- Ren politiattest
- Pedagogiske evner og god formidlingsevne
- Interesse for å veilede og støtte andre
Prosessen for å bli mentor inkluderer søknad, intervju og oppstart. Kandidater må håndtere en case før intervjuet. Etter utdanningen er mentorene klare for sitt første mentorforløp.
«Å være mentor handler om å dele kunnskap og erfaring. Det hjelper andre å vokse og utvikle seg. Rollen er meningsfull og givende.»
Hvor jobber en Mentor?
Mentorer kan jobbe i mange ulike settinger. De kan finne arbeid i offentlige og private virksomheter, utdanningsinstitusjoner eller som selvstendige konsulenter. Mentorer kan være tilknyttet mentor arbeidssteder som NAV-tiltak eller private organisasjoner som MentorNorge.
Noen mentorer jobber direkte for bedrifter med opplærings- og utviklingsprogrammer. Andre tilbyr mentor jobbmuligheter gjennom nettundervisning, som gir fleksibelt arbeidssted.
Statistikk viser at mentorforhold sjelden oppstår naturlig. De fleste må selv ta initiativ for å finne en mentor. Effektive mentorer er ofte to eller tre nivåer over den mentorerte.
Det er vanlig å ha ulike mentorer for profesjonell og personlig støtte. Dette er fordi de dekker forskjellige behov.
HER Mentor 2025 er et godt eksempel på et strukturert mentorprogram. Det er spesielt tilpasset kvinnelige gründere. Programmet har fysiske oppstartsmøter og månedlige mentormøter.
Uansett hvor en mentor jobber, må de opptre profesjonelt. De bør vise takknemlighet og ha en positiv holdning. Dette gjelder selv om de må avslå en forespørsel om mentorskap.
Arbeidsmiljø
Mentorer møter både utfordringer og fordeler i sitt arbeidsmiljø. De må tilpasse seg ulike læringsstiler og håndtere komplekse situasjoner. Yrket gir fleksibilitet i arbeidstid og mulighet til å påvirke andres liv positivt.
Kontinuerlig faglig utvikling er også en viktig del av mentoryrket. Dette gir mentorer mulighet til å vokse og lære sammen med sine mentees.
Utfordringer i Mentor-yrket
Mentorer må tilpasse seg ulike behov og læringsmetoder hos hver mentee. Komplekse situasjoner og vanskelige tema kan være krevende å håndtere. Å skape tillit, lytte aktivt og tilpasse kommunikasjonen er viktige ferdigheter for mentorer.
Fordeler med Mentor-yrket
Mentor fordelene inkluderer fleksibel arbeidstid og -sted. Dette kan gi god work-life balance for mentoren. Yrket gir også mulighet til å bidra positivt i andres liv.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Mentoryrket har bred geografisk spredning i mentor arbeidsmiljø. Både fysisk mentoring og nettbasert veiledning er vanlige arbeidsformer. Dette øker tilgjengeligheten for mentorer og mentees uavhengig av sted.
Statistikk | Verdi |
---|---|
Kompetansepluss – Støtte for grunnleggende ferdigheter | Ja |
Bransjeprogram – Gratis bransjeutdanning | Ja |
Inkluderende lederskap – Bedre arbeidsmiljø | Ja |
Virke – Lederutvikling i samarbeid med AFF | Ja |
Andel studenter som føler seg ensomme | 26% |
Andel unge som dropper ut av skolen | 25% |
Andel elever som rapporterer jevnlig mobbing | 10% |
Andel barn og unge med redusert fungering pga. psykisk helse | 15-20% |
Økt sannsynlighet for universitetsgrad med mentor | 55% |
Økt sannsynlighet for frivillig arbeid med mentor | 78% |
Andel mentorer som ønsker å bli mentorer selv | 90% |
Økt sannsynlighet for lederstilling med mentor | 130% |
Tallene viser at mentor arbeidsmiljø har både utfordringer og fordeler. Yrket gir fleksibilitet og mulighet for positiv påvirkning. Mentorskap er tilgjengelig i hele landet takket være geografisk spredning og ulike arbeidsformer.
Myter og fakta om Mentor-yrket
Det finnes mange myter om mentor-yrket. La oss se nærmere på noen av de vanligste. Vi skal også undersøke hva som er sant.
Myte #1: Mentorer må ha flere tiårs erfaring og en imponerende CV. Mange organisasjoner verdsetter engasjement og faglig dyktighet like høyt. MentorNorge er et godt eksempel på dette. Mentorer kan ha ulik bakgrunn og kompetanse.
Myte #2: Mentoring er alltid en formell, strukturert prosess. Mentoring kan faktisk ta mange former. Det kan være både formelt og uformelt. Alt avhenger av behovene til mentor og den som får veiledning.
Myte #3: Mentoring er bare for unge eller nybegynnere. Sannheten er at mentoring er verdifullt for alle. Det spiller ingen rolle hvor gammel du er eller hvor mye erfaring du har.
- Fakta: Mange organisasjoner verdsetter engasjement og faglig dyktighet hos mentorer, ikke bare lang erfaring.
- Fakta: Mentoring kan være både formell og uformell, avhengig av situasjonen.
- Fakta: Mentoring er ikke bare for unge eller nybegynnere, men verdifullt på alle karrierenivåer.
Ved å forstå disse mytene får vi et klarere bilde av mentor-yrket. Vi ser også hvilke muligheter det tilbyr. Å være mentor handler om mer enn en lang CV.
Det viktigste er viljen til å dele kunnskap. En god mentor støtter andres vekst og utvikling. Dette er kjernen i mentor-yrket.
Mentor lønn – Hvor mye tjener en Mentor?
Mentor lønninger i Norge kan variere mye. Hos MentorNorge starter lønnsnivået på rundt 197 kr i timen. Erfarne mentorer kan tjene opptil 300 kr i timen.
Erfaring, spesialisering og arbeidssted påvirker mentor inntekten. NAV-tilknyttede mentorer får tilskudd til arbeidsgiveren for å dekke tiden.
Lønnen kan variere basert på om det er fulltids- eller deltidsengasjement.
Startlønn for Mentor
Nyutdannede mentorer kan forvente en startlønn på rundt 197 kr i timen. Denne satsen gjelder for mentorer som jobber gjennom MentorNorge.
Gjennomsnittlønn for Mentor
Gjennomsnittlig mentor lønn i Norge er rundt 250 kr i timen. Dette er basert på uavhengige lønnsstatistikker.
Erfarne og spesialiserte mentorer kan tjene betydelig mer enn gjennomsnittet.
«Mentorer som tilpasser undervisningen til hver elev, lykkes best og tjener høyest lønn.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Mentor
En god mentor trenger både faglige og personlige ferdigheter. Solid kompetanse i fagområdet er viktig. Like viktig er evnen til god kommunikasjon, tålmodighet og empati.
Mentorer må kunne tilpasse sin veiledningsstil. De må ta hensyn til hver enkelt deltakers behov og måte å lære på.
Faglige ferdigheter som kreves for å lykkes som Mentor
En mentor må være faglig dyktig med bred kunnskap og erfaring. De må kunne formidle dette på en pedagogisk og forståelig måte.
God forståelse av læringsprosesser er viktig. Kunnskap om ulike undervisningsmetoder hjelper mentoren å tilrettelegge veiledningen best mulig.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Mentoryrket byr på mange muligheter. Man kan spesialisere seg innen bestemte fagområder eller målgrupper. Noen velger å ta lederroller i mentororganisasjoner eller utdanningsinstitusjoner.
Mentorer kan også bli fagveiledere eller programutviklere. Erfaringen er verdifull for andre roller innen utdanning, HR eller ledelse.
Mulighet for spesialisering, avanserte stillinger eller videre utdanning for Mentor
Mentorer kan stadig utvikle sin ekspertise. Noen fokuserer på bestemte fagområder som profesjonsutdanning eller lederutvikling. Andre velger karriereutvikling for ungdom.
Videreutdanning innen pedagogikk, veiledning eller coaching er også mulig. Dette kan styrke mentorens ferdigheter ytterligere.
Interne karrierestiger og alternative roller for Mentor
Erfarne mentorer har flere karrieremuligheter. Noen tar administrative eller lederoppgaver i mentororganisasjoner. Andre blir fagveiledere, programutviklere eller instruksjonsutviklere.
Mentorkompetansen er verdifull i mange roller. Den kan brukes innen utdanning, HR eller generell ledelse.
«Evnen til å kommunisere effektivt og bygge tillitsfulle relasjoner er like viktig som den faglige kompetansen for å lykkes som mentor.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Mentoryrket opplever økende etterspørsel i Norge. NAVs tall viser stort behov for mentorer innen arbeidslivstilknytning og opplæring. Dette henger sammen med økt fokus på personlig utvikling i arbeidslivet.
Fremtidsutsiktene for mentorer ser lovende ut. Trenden går mot mer fleksible og digitale løsninger, som nettbasert mentoring. Spesialiserte mentorer innen teknologi, entreprenørskap og lederutvikling er også ettertraktet.
Nåværende behov i markedet
- NAV melder om økende behov for mentorer i arbeidstrening og opplæring.
- Sektorer som helse og omsorg, forretnings- og rådgivningstjenester og overnatting og servering har mange ledige stillinger.
- Arbeidsmarkedet viser ubalanse mellom tilbud og etterspørsel i enkelte yrker og bransjer.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Mentor
- Digitale og fleksible mentorløsninger, som nettbasert mentor arbeidsmarked, blir stadig mer populære.
- Økende mentor etterspørsel innen teknologi, entreprenørskap og lederutvikling.
- Livslang læring og personlig utvikling i arbeidslivet driver mentor trender fremover.
Indikator | Verdier |
---|---|
Nye jobber opprettet | 309,000 |
Jobber terminert | 284,000 |
Estimert arbeidskraftmangel | 44,000 |
Ledige stillinger (Q1 2024) | 118,000 (3.7% av alle stillinger) |
«85% av alle jobber i 2030 har ennå ikke blitt skapt. Dette viser behovet for nye ferdigheter i fremtidens arbeidsmarked.»
Nyttige ressurser og lenker
Som mentor har du tilgang til mange verdifulle ressurser. Disse kan støtte deg i ditt arbeid. Du finner nyttig informasjon hos fagorganisasjoner, bransjenettverk og offisielle kilder.
Aktuelle fagorganisasjoner for Mentor
- Utdanningsforbundet
- Relevante fagforeninger innen undervisning og veiledning
Bransjenettverk og fagfora innen Mentor-yrket
Mentor-yrket har flere aktive bransjenettverk og fagfora. Her kan du engasjere deg og utveksle erfaringer med andre mentorer.
- MentorNorge – et omfattende nettverk og ressurser for mentorer, inkludert et mentorforum på Facebook
- NAV – informasjon om mentortilskudd og -ordninger
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Du kan holde deg oppdatert på utdanningsmuligheter, lønn og ledige stillinger. Bruk disse offisielle kildene:
- NAVs arbeidsmarkedsstatistikk
- Finn.no
- Arbeidsplassen.nav.no
Disse ressursene hjelper deg å holde deg oppdatert. Du kan koble deg til faglige nettverk. Slik finner du informasjonen du trenger for å lykkes som mentor.
Kort oppsummering av hva Mentor innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Mentoryrket handler om å veilede og støtte personer i jobb eller utdanning. Dette yrket er viktig fordi det fremmer personlig og faglig utvikling. Det øker også selvtillit og mestring hos dem som får hjelp.
Mentoring gir fleksibelt arbeid og muligheter for personlig vekst. Du kan påvirke andres liv positivt. Yrket tilbyr mange karrieremuligheter, fra deltid til fulltid.
Mentoring kan være en vei inn i utdanning, HR eller ledelse. Mentorer spiller en nøkkelrolle i andres suksess og utvikling. Dette gjør yrket verdifullt for både enkeltpersoner og samfunnet.
Utfordringer kan være å tilpasse veiledningen til hver persons behov. Det kan også være vanskelig å finne balansen mellom profesjonell støtte og personlig involvering.
Likevel gir yrket en unik sjanse til å påvirke andres liv positivt. Du kan oppleve personlig vekst og tilfredshet i arbeidet som mentor.
FAQ
Hva er en mentor?
Hvilke oppgaver har en mentor?
Hvilke verktøy og utstyr bruker en mentor?
Hvem samarbeider en mentor med?
Hvor fleksibel er arbeidstiden for en mentor?
Hvilke krav er det for å bli mentor?
Hvor kan en mentor jobbe?
Hvilke utfordringer og fordeler har et mentoryrke?
Hvor mye tjener en mentor?
Hvilke egenskaper og ferdigheter er viktige for en mentor?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for mentoryrket?
Hvor kan man finne nyttige ressurser for mentorer?
Kildelenker
- https://mentornorge.no/bli-mentor
- https://www.nav.no/arbeidsgiver/mentor
- https://no.wikipedia.org/wiki/Mentorskap
- https://www.beritbjerknes.no/7-gode-grunner-til-a-onske-seg-en-mentor/
- https://buk.no/hva-er-en-mentor/
- https://mentiway.com/no/hvem-er-en-mentor-definisjon-kompetanse-rolle-og-ansvar/
- https://mindthegraph.com/blog/nb/viktige-egenskaper-ved-en-mentor/
- https://www.simployer.no/blogg/aa-lykkes-med-mentorordning/
- https://www.kompetansebroen.no/samhandling/del-5-diskusjoner-og-konflikter-avslutning-av-abc-mentor
- https://eures.europa.eu/ten-things-every-good-mentor-should-do-2023-03-08_no
- https://www.nav.no/komme-i-jobb
- https://no.linkedin.com/pulse/hva-er-en-coach-gjør-mentor-hvem-kan-bli-veileder-iselin-larsen
- https://www.senter-ivi.no/mentor/
- https://www.beritbjerknes.no/7-gode-grunner-til-a-bli-mentor/
- https://appmentor.weebly.com/fordeler-for-arbeids-mentoren.html
- https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/mentoring-av-en-toppleder
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30769/HovedoppgaveDUO.pdf?sequence=1
- https://www.fafo.no/images/pub/2019/20728.pdf
- https://www.uia.no/om-uia/fakultet/teknologi-og-realfag/studentmentorordning/bli-mentor
- https://jobbsafari.no/jobb/studentmentor-8719331
- https://mentornorge.no/mentorene-vare
- https://nye.econa.no/karriere/mentorprogrammet/alt-om-econas-mentorprogram/
- https://www.sammenomenjobb.no/artikler/info-om-mentorprogrammet
- https://www.bi.no/studere-ved-bi/Livet-pa-BI/hvordan-sporre-noen-om-a-vare-din-mentor/
- https://www.herprogrammet.no/mentor
- https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/inkludering/
- https://www.ledernytt.no/hvorfor-skal-du-bli-mentor.5914966-311239.html
- https://lovdata.no/forskrift/2015-12-11-1598/kap5
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/8925/r2020_01_Arbeidsinkludering og mentor sluttrapport.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- https://skriftserien.oslomet.no/index.php/skriftserien/article/download/34/33/91
- https://mentornorge.no/ofte-stilte-sporsmal
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/2148968
- https://www.xn--laboris-sttte-knb.no/pers-kvaliteter/
- https://rekrutteringspartner.no/harde-og-myke-ferdigheter/
- https://www.prosjektbloggen.no/dette-kjennetegner-en-god-prosjektleder
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-33-20232024/id3052167/?ch=6
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2021-4/id2841052/?ch=7
- https://www.adecco.no/nyheter-og-blogg/har-du-kompetansen-som-kreves-for-fremtidens-arbeidsmarked/
- https://inkluderingskoden.no/mentorordninger
- https://mentiway.com/no/mentoring-i-en-bedrift-casestudier-effekter-av-a-implementere-mentoring-i-en-organisasjon/
- https://tenkdigitalt.no/blog/mentor-bedrift/
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2023/mentoroppfolging-i-lektorutdanningen-hvordan-oppfolging-ved-en-mentor-kan-bidra-til-en-god-studiestart-for-lektorstudenter/
- https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/271655/473452_FULLTEXT01.pdf?sequence=1
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/139134/Eva Nordby Haldammen.pdf?sequence=1