Hva gjemmer seg bak tittelen «matematiker»? Hvor mange muligheter har en person med matematisk kompetanse? Hvor attraktiv er denne karriereveien?
Vi skal utforske alt om yrket som matematiker. Vi ser på utdanning, lønn, arbeidsoppgaver og jobbmuligheter.
Matematikere er ettertraktede fagfolk. De bruker sin kunnskap om matematiske teorier og beregninger til å løse komplekse problemer.
De kan jobbe i ingeniør- og teknologibedrifter, finansinstitusjoner, forskning og undervisning. Hvilke muligheter åpner en slik karriere?
Hva er en Matematiker?
En matematiker løser komplekse problemer med avanserte matematiske ferdigheter. De jobber med teoretisk matematikk for å utvikle nye formler. De bruker også anvendt matematikk for å løse praktiske utfordringer.
Matematikere finner løsninger innen økonomi, ingeniørfag, medisin og samfunnsfag. De analyserer data, identifiserer mønstre og utvikler matematiske modeller og algoritmer.
Kort definisjon av yrket Matematiker
Matematikere bruker teorier for å beskrive og forutsi fenomener i den fysiske verden. De bidrar til forskning og problemløsning innen mange industrier og fagområder.
- Matematikk er et obligatorisk fag gjennom hele utdanningsløpet
- Matematikk undervises på alle trinn, fra grunnskole til universitet
- Matematikk er sentralt for å utvikle tallferdigheter og logisk tenkning
- Matematikk på høyere nivå fokuserer på abstraksjon, argumentasjon og algoritmer
- Matematikk understøtter andre fagfelt som ingeniørfag, økonomi og informatikk
Matematisk forskning handler om å oppdage og analysere ulike mønstre. Matematikk har en lang historie som del av menneskehetens kulturarv.
Vitenskapen bruker matematiske modeller for å beskrive fenomener og lage forutsigelser. Det er viktig å være klar over begrensningene til disse modellene.
«Matematikk er ikke bare et fag, det er en måte å tenke på.»
Fakta om Matematiker
Matematikere er eksperter på å løse komplekse problemer med matematiske prinsipper. De bruker dyptgående analyse og avanserte beregninger i sitt arbeid. Matematikere er sentrale i utviklingen av matematisk kunnskap og dens bruk.
Matematikk er et viktig verktøy i de fleste vitenskaper. Det brukes i naturvitenskap, samfunnsfag, medisin og musikk. Industrien bruker matematiske modeller i design og produksjon.
I Norge foregår matematisk forskning ved universiteter og forskningsinstitutter. SINTEF, NORCE og Norsk Regnesentral er blant de viktigste.
Matematikkens historie går tilbake til sumererne og babylonerne rundt 2000 f.Kr. De utviklet avanserte matematiske ferdigheter. Thales, Pytagoras, Euklid og Fibonacci har lagt grunnlaget for dagens matematiske kunnskap.
- Matematikere spiller en sentral rolle i utvikling av matematiske teorier og modeller.
- Matematisk kompetanse er etterspurt i mange forskjellige bransjer og fagfelt.
- Matematisk forskning utføres ved universiteter og forskningsinstitutter i Norge.
- Matematikkens historie strekker seg tusenvis av år tilbake i tid.
Matematiske prinsipper | Anvendelsesområder | Matematisk utvikling |
---|---|---|
Abstrakt tenkning | Naturvitenskap | Matematisk logikk |
Komplekse beregninger | Samfunnsfag | Datamaskiner og programmering |
Matematiske modeller | Industri og teknologi | Statistikk og korrelasjonsteori |
Matematikk er et grunnleggende verktøy i nesten alle fagfelt og industrier, og matematikere spiller en avgjørende rolle i å utvikle og anvende matematisk kunnskap.
Matematikk i norsk forskning
Matematisk forskning i Norge skjer ved flere universiteter. Disse inkluderer Agder, Bergen, Oslo, Stavanger og Tromsø. Forskningsinstitutter som SINTEF, NORCE og Norsk Regnesentral er også viktige.
Norske forskere jobber med å utvikle nye matematiske teorier og prinsipper. De samarbeider ofte med internasjonale fagmiljøer på ulike prosjekter.
«Matematisk forskning er viktig for å utvikle nye matematiske verktøy og metoder som kan brukes i mange ulike sammenhenger. Dette bidrar til fremskritt innen vitenskap, teknologi og samfunn generelt.»
Video av Matematiker i arbeid
Matematikere løser komplekse problemer innen vitenskap, teknologi og økonomi. De er viktige for digital sikkerhet, klimamodellering og finansielle analyser. Matematisk modellering bidrar til fremskritt som forbedrer livskvaliteten for mennesker over hele verden.
Matematiker: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Matematikere er nøkkelpersoner i utvikling av nye teknologier og forbedring av finansielle modeller. De bruker matematisk modellering til å løse komplekse problemer og drive samfunnsmessig utvikling fremover.
Matematikere er uunnværlige for å forstå, predikere og optimalisere systemer og prosesser. De er sentrale bidragsytere til fremskritt som forbedrer livskvaliteten for mennesker over hele verden.
Sektor | Matematikeres Betydning |
---|---|
Teknologi | Utvikle algoritmer, modellere komplekse systemer, sikre data og kommunikasjon |
Økonomi | Analysere risiko, optimalisere porteføljer, forutse markedstrender |
Medisin | Analysere forsøksdata, modellere sykdomsutvikling, optimalisere behandlingsmetoder |
Miljø | Modellere klimasystemer, optimalisere fornybare energikilder, analysere økosystemer |
Matematikeres arbeid driver samfunnet fremover gjennom stadig forbedring og innovasjon. Deres evne til matematisk modellering gjør dem uunnværlige i mange sektorer.
«Matematikk er språket som universets lover er skrevet i.»
– Galileo Galilei
Hva gjør en Matematiker?
Matematikere er ettertraktet på arbeidsmarkedet for sin analytiske tenkning. De løser komplekse problemer og utfører varierte oppgaver. Dette inkluderer utvikling av matematiske modeller, dataanalyse, programmering og rapportskriving.
Matematikere kan jobbe med alt fra grunnforskning til praktisk problemløsning i industrien. Deres evner er verdifulle i mange felt.
Typiske arbeidsoppgaver for Matematiker
- Utvikle og anvende matematiske modeller for å analysere data og løse problemer
- Utføre matematiske beregninger og statistiske analyser
- Programmere og bruke avansert programvare for å behandle og visualisere data
- Skrive rapporter og presentere resultater for både tekniske og ikke-tekniske publikum
- Samarbeide med andre fagpersoner som ingeniører, økonomer eller forskere
Daglig rutine
En matematiker bruker mye tid på avansert programvare og utfører analyser. De bygger matematiske modeller og samarbeider med kolleger. Lesing av faglitteratur og oppdatering på nye metoder er også viktig.
Spesialoppgaver
Matematikere kan utvikle algoritmer, designe databaser og utarbeide statistiske rapporter. Noen evaluerer risiko eller arbeider med grunnforskning. Publisering av vitenskapelige artikler er også en del av jobben.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Matematiker
- Utvikle matematiske modeller for å simulere komplekse systemer i for eksempel energi-, finans- eller transportsektoren
- Analysere store datamengder for å identifisere mønster og trender som kan gi verdifulle innsikter for bedrifter
- Programmere algoritmer for maskinlæring og kunstig intelligens som kan automatisere beslutningsprosesser
- Utarbeide statistiske rapporter og analyser for å hjelpe ledere i offentlig forvaltning med beslutningsgrunnlag
- Forske på nye matematiske konsepter og publikasjon av akademiske artikler
Verktøy og utstyr de bruker
Matematikere bruker avanserte dataverktøy og programvare i sitt daglige arbeid. Disse verktøyene muliggjør komplekse beregninger og matematisk modellering. De er viktige for å utføre sofistikert dataanalyse i matematikk-yrket.
Blant de mest brukte verktøyene finner vi Matematisk programvare som MATLAB, Mathematica og R. Disse gir kraftige funksjoner for symbolsk manipulering og numeriske beregninger. De hjelper også med å visualisere matematiske konsepter.
Matematikere bruker også dataanalyse verktøy som Python. Dette brukes for å håndtere store datasett og utføre avansert statistisk analyse.
Statistikkprogrammer som SPSS og SAS er viktige hjelpemidler. De brukes av matematikere som jobber med statistikk og kvantitativ analyse. Disse programmene kan utføre alt fra enkle tester til komplekse multivariat-analyser.
Andre nyttige verktøy inkluderer regneark, visualiseringsprogrammer og databaser. Programmeringsspråk er også viktige for mange matematikere. Valg av verktøy avhenger av oppgaven og fagområdet.
- Matematisk programvare: MATLAB, Mathematica, R
- Dataanalyse verktøy: Python
- Statistikkprogrammer: SPSS, SAS
- Regneark, visualisering, databaser, programmeringsspråk
Moderne digitale verktøy er avgjørende for matematikere. De hjelper dem å utføre komplekse oppgaver effektivt. Disse verktøyene bidrar til å levere presise, data-drevne innsikter.
Hvem Matematiker samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Matematikere jobber sjelden alene. De samarbeider ofte med forskere fra andre fagfelt. Dette inkluderer ingeniører, økonomer og dataeksperter. Tverrfaglig samarbeid er en viktig del av deres arbeid.
De jobber i team med andre matematikere og statistikere. Sammen løser de vanskelige problemer og utfører matematisk konsultasjon. Matematikere hjelper også kunder og oppdragsgivere fra ulike bransjer.
Gjennom teamarbeid kombinerer de sin kunnskap med andres. Dette skaper verdifulle løsninger for virksomheter. Deres evne til å jobbe sammen er en stor fordel.
Samarbeidspartnere | Typiske Prosjekter |
---|---|
Ingeniører | Optimalisering av produksjonsprosesser, modellering av strukturer |
Økonomer | Analyse av finansielle data, risikohåndtering, prognosemodellering |
Dataeksperter | Utvikling av algoritmer, datavisualisering, stordata-analyser |
Kunder/Oppdragsgivere | Utvikle skredddersydde løsninger for bedriftens utfordringer |
Matematikere bruker tverrfaglig samarbeid og matematisk konsultasjon for å løse problemer. De jobber på tvers av sektorer og fagområder. Teamarbeid er nøkkelen til suksess i dagens arbeidsliv.
Arbeidstider for Matematiker
Matematikeres arbeidstider varierer mye. I akademia og forskning er det ofte fleksibel arbeidstid. Her kan de styre sin egen timeplan og jobbe når det passer best.
I privat sektor er rutinene mer strukturerte. Matematikere kan ha faste kontortider og møter. De kan også oppleve perioder med intensivt arbeid når prosjektfrister nærmer seg.
Arbeidstiden påvirkes av om jobben er prosjektbasert eller følger en akademisk tidsplan. Prosjektarbeid kan gi ujevn arbeidsbelastning. Akademia har ofte mer forutsigbare oppgaver med faste undervisningstimer.
Matematikere må være fleksible og håndtere skiftende arbeidsoppgaver. En vellykket karriere krever tilpasningsevne til ulike arbeidsmønstre.
«Som matematiker må jeg være forberedt på at arbeidsdagene kan variere mye. Noen dager består av strukturert kontorarbeid, mens andre byr på uforutsette utfordringer som krever kreativ problemløsning på spreng.»
Hvordan bli Matematiker?
En matematiker trenger vanligvis en bachelor- eller mastergrad i matematikk. Mange stillinger krever en doktorgrad, særlig innen forskning og høyere utdanning. Studiet omfatter avansert matematikk, statistikk og ofte programmering.
Videreutdanning og spesialisering er vanlig i dette fagfeltet. Matematikere må holde seg oppdatert på nye teorier og metoder.
Utdanningskrav for Matematiker
De fleste stillinger krever minst en bachelorgrad i matematikk. Mange foretrekker en mastergrad for mer avanserte posisjoner.
For forskning og toppstillinger ved universiteter, er en doktorgrad nesten alltid nødvendig. Dette gir dybdekunnskap og forskningserfaring.
Relevante kurs og videreutdanning
- Matematiske fag som algebra, geometri, statistikk og differensialregning er sentrale i studiet.
- Programmeringskurs kan også være svært nyttige for matematikere, særlig innenfor dataanalyse og modellering.
- Muligheter for videreutdanning og spesialisering finnes innenfor områder som finansmatematikk, anvendt matematikk, matematisk fysikk og matematikkdidaktikk.
Andre kvalifikasjoner
Gode analytiske evner og problemløsningsferdigheter er viktige for matematikere. Teknologisk kompetanse er også nødvendig i dagens digitale verden.
Evnen til logisk tenkning er sentral for yrket. Matematikere må også kunne kommunisere komplekse matematiske ideer effektivt.
Matematikkompetanse er ettertraktet i mange bransjer. Fra forskning og utvikling til finans og teknologi, finnes det spennende muligheter.
Med solid utdanning og relevant erfaring kan matematikere finne interessante karrierer. Dette gjelder både i offentlig og privat sektor.
Hvor jobber en Matematiker?
Matematikere har mange jobbmuligheter i ulike sektorer. De kan jobbe ved universiteter, forskningsinstitusjoner, finansbedrifter, teknologiselskaper og statlige etater. Noen velger å være selvstendige konsulenter eller rådgivere.
Vanlige arbeidssteder
- Universiteter og høyskoler – matematikere kan jobbe som forskere, forelesere eller administratorer
- Forskningsinstitutt – matematikere bidrar til grunnforskning og anvendt forskning
- Finansinstitusjoner – matematikere brukes i analyse, porteføljeforvaltning og risikostyring
- Teknologibedrifter – matematikere jobber innen områder som maskinlæring, kryptografi og dataanalyse
- Statlige etater – matematikere ansettes i statistiske byråer, planlegging og beslutningsstøtte
- Konsulentselskaper – matematikere jobber som rådgivere og problemløsere for organisasjoner
Matematiker Arbeidsplasser | Oppgaver og Ansvar |
---|---|
Universitet/Høyskole | Forskning, undervisning, administrativt arbeid |
Forskningsinstitutt | Grunnforskning, anvendt forskning, prosjektarbeid |
Finansinstitusjoner | Analyse, porteføljeforvaltning, risikostyring |
Teknologibedrifter | Maskinlæring, kryptografi, dataanalyse |
Offentlig sektor | Statistikk, planlegging, beslutningsstøtte |
Konsulentselskaper | Rådgivning, problemløsing, prosjektarbeid |
Matematikere har mange jobbmuligheter i både offentlig og privat sektor. Deres evner innen analyse og logisk tenkning gjør dem attraktive for mange organisasjoner.
Arbeidsmiljø
Matematikere i Norge opplever ofte intellektuell utfordring og konstant læring. De setter pris på jobbstabiliteten og fleksibiliteten, særlig i akademiske stillinger. Dette bidrar til en god work-life balance.
Yrket kan innebære lange perioder med konsentrert arbeid og resultatpress. Noen møter utfordringer knyttet til geografisk spredning av arbeidsplasser. Dette gjelder spesielt for dem som jobber i mindre sentre.
Utfordringer i Matematiker-yrket
- Lange perioder med konsentrert, krevende arbeid
- Press for å levere resultater innen gitte tidsfrister
- Potensielle utfordringer knyttet til geografisk spredning av arbeidsplasser
Fordeler med Matematiker-yrket
- Intellektuelt stimulerende arbeidsmiljø med kontinuerlige læringmuligheter
- Jobbstabilitet og fleksibilitet, spesielt i akademiske stillinger
- God work-life balance, særlig i akademiske stillinger
Work-life balance for Matematiker
Matematikere i Norge har ofte en god work-life balance. Dette gjelder spesielt i akademia. Fleksible arbeidstider og hjemmekontor lar dem tilpasse arbeidet til private behov.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Matematikere i Norge kan være geografisk spredt. Dette kan være utfordrende for noen. Likevel finnes matematikkfaglige miljøer i de fleste større byer og universiteter.
Geografisk fordeling av matematikermiljøer i Norge | Antall matematikere |
---|---|
Oslo-området | 450 |
Trondheim (NTNU) | 300 |
Bergen (Universitet i Bergen) | 200 |
Tromsø (UiT Norges arktiske universitet) | 150 |
Øvrige regioner | 300 |
«Matematikere i Norge har gode muligheter for faglig utvikling og work-life balance. Men noen utfordringer finnes med geografisk spredning og tunge arbeidskrav.»
Myter og fakta om Matematiker-yrket
Mange tror matematikere er ensomme genier som jobber isolert. I virkeligheten er de kreative problemløsere som samarbeider på tvers av bransjer. De bidrar med innovative løsninger i mange felt.
Matematikere jobber ikke bare med abstrakte teorier og tall. De bruker sine ferdigheter på praktiske utfordringer innen finans, forskning og teknologi. Teamarbeid er en viktig del av jobben deres.
Man trenger ikke være født med en spesiell begavelse for å bli matematiker. Faget kan læres og utvikles gjennom hardt arbeid og iherdighet. De fleste opparbeider seg evnene gjennom utdanning og trening.
Yrket krever mer enn bare tallbehandling. Kreativitet, kritisk tenkning og problemløsning er viktige ferdigheter. Matematikere lager algoritmer, analyserer data og finner nye mønstre.
«Matematikk handler ikke bare om tall, men om å se mønstre, strukturer og sammenhenger i verden rundt oss.»
Matematikere er dyktige fagfolk som bidrar til innovasjon og utvikling. Yrket er mer mangfoldig enn stereotypene tilsier. Matematikkens anvendelser har stor verdi og betydning i dagens samfunn.
Matematiker lønn – Hvor mye tjener en Matematiker?
Matematikeres lønn i Norge varierer basert på utdanning, erfaring og spesialisering. Nyutdannede med bachelorgrad kan tjene mellom 330 000 og 410 000 kroner årlig. Med mastergrad kan lønnen ligge mellom 450 000 og 500 000 kroner.
Faktorer som påvirker lønnen
Erfaring, geografisk plassering og spesialiseringsfelt påvirker matematikeres lønn. Erfarne matematikere og ledere tjener ofte mer enn nyutdannede. Innen IT, finans og industri er lønningene vanligvis høyere enn i offentlig sektor eller undervisning.
Startlønn og gjennomsnittlønn
Undersøkelser viser at halvparten av bachelorstudenter i matematiske-naturvitenskapelige fag tjener over 450 000 kroner etter fullført utdanning. For mastergradsstudenter er dette tallet 70%, mens 85% av ph.d.-studentene tjener over 450 000 kroner årlig.
Utdanningsnivå | Gjennomsnittlig årslønn |
---|---|
Bachelorgrad | 330 000 – 410 000 kr |
Mastergrad | 450 000 – 500 000 kr |
PhD | Over 500 000 kr |
Erfarne matematikere med spesialisering i IT, finans eller industri kan tjene over 550 000 kroner i gjennomsnitt. Disse feltene tilbyr ofte høyere lønninger enn andre sektorer.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Matematiker
Matematikere trenger spesifikke faglige ferdigheter og personlige egenskaper. Matematiske ferdigheter, analytisk tenkning og problemløsning er grunnleggende i yrket.
Faglige ferdigheter for Matematiker
- Dyptgående forståelse av matematiske konsepter, metoder og teorier
- Avanserte regneferdigheter og evne til abstrakt tenkning
- Evne til å formulere, analysere og løse komplekse matematiske problemer
- Ferdigheter i bruk av matematiske dataverktøy og programvare
- Gode kommunikasjonsferdigheter for å formidle komplekse matematiske ideer
Karriere- og utviklingsmuligheter for Matematikere
Matematikere har mange spennende karrieremuligheter. De kan spesialisere seg innen statistikk, økonometri, kryptografi eller operasjonsanalyse. Noen blir ledere i forskning, akademia eller industri.
Andre velger å fokusere på undervisning av matematikk på høyere utdanningsnivå. Mulighetene er mange og varierte for dyktige matematikere.
Muligheter for videreutdanning og spesialisering
Matematikere kan ta master- og doktorgrader for mer spesialiserte roller. Noen tar tilleggskurs eller sertifiseringer innen relaterte fagfelt. Dette åpner dører for nye muligheter og utvidet kompetanse.
Interne karrierestiger og alternative roller
I matematikkyrket finnes det ulike avanserte stillinger som senioranalytiker og forskningsleder. Noen matematikere velger alternative veier som konsulentarbeid eller forskning.
De kan jobbe i både offentlig og privat sektor. Mulighetene er mange for de som ønsker variasjon i karrieren.
«Matematikk er et universelt språk som hjelper oss å forstå verden. Matematikere bidrar til innovasjon og fremdrift i samfunnet.»
Arbeidsmarked og etterspørsel
Matematikeres kompetanse er svært ettertraktet i dagens arbeidsmarked. Ifølge en fersk rapport har matematikere en gjennomsnittlig inntekt på cirka 604.000 kroner midtveis i karrieren. Dette viser hvor høyt arbeidsgivere verdsetter matematikk-kompetanse.
Nåværende behov i markedet
Tre hovedårsaker til den økende etterspørselen etter matematikere er:
- Interesse og lidenskap for matematikk som fører til stadig ny innovasjon
- Praktisk anvendelse av matematikk for problemløsning i ulike bransjer
- Mangel på matematikk-kompetanse i næringslivet
Fremtidsutsikter og trender
Fremtidsutsiktene for matematikere er svært positive. Dette gjelder spesielt innen områder som kunstig intelligens, maskinlæring og big data.
Matematikere skårer generelt høyt når det gjelder arbeidsmarked og lønn. De foretrekker ofte spennende og utviklende jobber framfor trygge, tradisjonelle stillinger.
Nøkkelfunn | Statistikk |
---|---|
Jobbutsikter for nyutdannede | 93% av nyutdannede Tekna-medlemmer var i jobb 5 måneder etter studier i 2021, sammenlignet med 90% i 2020. |
Ansettelser før fullført utdanning | 77% av respondentene hadde fått jobb før de fullførte studiene, den høyeste andelen siden 2013. |
Valg av sektor | 78% foretrekker privat sektor, mot 7% statlig og 3% kommunal. |
Nyttige ressurser og lenker
Som matematiker har du tilgang til mange organisasjoner og nettverk. Disse kan støtte din karriereutvikling. La oss se på noen nyttige matematikk-relaterte ressurser.
Aktuelle fagorganisasjoner for Matematiker
- Norsk matematisk forening – Norsk organisasjon for matematikere
- Matematikksenteret – Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen
- American Mathematical Society – Internasjonalt samarbeid for matematikkforskning
Bransjenettverk og fagfora innen Matematiker-yrket
Matematikere kan delta i ulike nettverk og forum. Her kan de dele kunnskap og samarbeide. Det er også en fin måte å holde seg oppdatert på.
- Matematikkforskningsnettverket ved norske universiteter
- Online diskusjonsgrupper og fora for matematikere
- Profesjonelle og akademiske konferanser innen matematikk
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
Vurderer du en karriere som matematiker? Da kan disse kildene være til stor nytte:
- Statistisk sentralbyrå – Lønnsstatistikk og arbeidsmarkedsdata
- NAV – Stillingsutlysninger og arbeidsmarkedsinformasjon
- Universiteter og høyskoler – Utdanningstilbud og forskningsnettverk
Disse ressursene er verdifulle uansett hvor du er i karrieren. De hjelper deg å holde deg oppdatert og utvikle dine ferdigheter. Du kan også utforske nye muligheter innen yrket.
Kort oppsummering av hva Matematiker innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Matematikere løser komplekse problemer og driver innovasjon i samfunnet. De bidrar til fremskritt innen vitenskap, teknologi og økonomi. Yrket gir intellektuelt utfordrende arbeid og gode karrieremuligheter.
Behovet for dataanalyse og modellering øker i mange bransjer. Dette gir lovende fremtidsutsikter for matematikere. Deres kompetanse er viktig for å løse utfordringer innen medisin og energistyring.
Matematikere strukturerer data og identifiserer mønstre. De utvikler innovative løsninger som kan forbedre menneskers liv. Matematikkutdanningen i Norge fokuserer på å skape dypere forståelse av faget.
FAQ
Hva er en matematiker?
Hva gjør en matematiker i arbeidet sitt?
Hvilke verktøy og utstyr bruker matematikere i arbeidet?
Hvem samarbeider matematikere med i arbeidet?
Hva kreves for å bli matematiker?
Hvor jobber matematikere?
Hvilke utfordringer og fordeler har matematiker-yrket?
Hvor mye tjener en matematiker?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter trenger en matematiker?
Hvordan er arbeidsmarkedet og fremtidsutsiktene for matematikere?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/matematiker
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/matematiker
- https://www.studenttorget.no/matematiker
- https://no.wikipedia.org/wiki/Matematiker
- https://snl.no/matematikk
- https://no.wikipedia.org/wiki/Matematikk
- https://snl.no/matematikkens_historie
- https://utdanningsforskning.no/artikler/2016/video-i-matematikkundervisning/
- https://www.matematikksenteret.no/blogg/matematikk-i-yrkesfagene-mer-samarbeid-på-tvers
- https://www.ntnu.no/studier/bmat/jobbmuligheter
- https://www.matematikksenteret.no/læringsressurser/videregående/konkretiseringsmateriell
- https://www.hvl.no/studier/studieprogram/fagdidaktisk-bruk-av-programmering-i-matematikk/
- https://www.statped.no/globalassets/region/moller-trondelag/dokumenter/festskrift—25-ar-med-laremidler-pdf.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/bitstream/handle/11250/2737596/NIFUarbeidsnotat2021-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://karrierestart.no/yrke/177
- https://karrierestart.no/yrkesguiden?professioncategory=2&page=2
- https://www.ntnu.no/studier/aamatstat/jobbmuligheter
- https://matematikk.net/matteprat/viewtopic.php?t=20102
- https://www.usn.no/hub/okonomiogledelse/er-du-glad-i-tall-her-er-utdanningene-for-deg
- https://www.uis.no/nb/studier/matematikk-og-fysikk-master-5-ar
- https://www.uis.no/nb/studier/matematikk-arsstudium
- https://www.hmsmagasinet.no/2008-april-2008-arkiv/bridger-og-arbeidsmiljoloven/219383
- https://www.arbeidsmiljo.no/artikler/presentasjoner-fra-arbeidsmiljokongressen-2024/
- https://www.universitetsavisa.no/arbeidsmiljo-fakultet-for-samfunns-og-utdanningsvitenskap-institutt-for-laererutdanning/situasjonen-gir-et-uutholdelig-arbeidsmiljo/416655
- https://no.wikipedia.org/wiki/Matematikkens_historie
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/10642/7517/miland_mayp2019.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- https://ncm.gu.se/wp-content/uploads/2020/06/5_2_025055_svege.pdf
- https://www.tu.no/artikler/sa-mye-tjener-nyutdannede-uio-realister/232514
- https://wiki.math.ntnu.no/student/felles/jobbmuligheter
- https://www.statped.no/matematikkvansker/tiltak-ved-matematikkvansker/?depth=0
- https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2458239/Edvardsen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.tu.no/artikler/dette-er-de-aller-beste-yrkene/231310
- https://www.tekna.no/meninger/rapporter/arbeidsmarkedet-for-nyutdannede-2021/
- https://www.matematikksenteret.no/nyheter/læringsressurser-tilpasset-ny-læreplan
- https://www.matematikk.net/side/Nyttige_nettsteder
- https://www.matematikksenteret.no/sites/default/files/attachments/MAM/Revisjon 20-21/Wæge. Nosrati. Sentrale kjennetegn ved god læring og undervisning.pdf
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/3049000/no.uia:inspera:109990592:37253530.pdf?sequence=1