Maskinsjefen er en nøkkelperson om bord på skip. Denne rollen har mange spennende sider og muligheter. La oss utforske hva jobben som maskinsjef faktisk innebærer.
Vi skal se på utdanningsveier for å bli maskinsjef. Vi vil også undersøke arbeidsoppgavene deres. Til slutt ser vi på lønn og jobbmuligheter i den maritime sektoren.
Hva er en Maskinsjef?
En maskinsjef er den øverste tekniske lederen på skip eller flyttbare rigger. De har hovedansvaret for drift, vedlikehold og sikkerhet av alt maskineri og tekniske systemer. Maskinsjefen leder maskinbesetningen og samarbeider tett med andre avdelinger.
Kort definisjon av yrket Maskinsjef
Maskinsjef er en nøkkelrolle i den maritime industrien. De trenger omfattende teknisk kunnskap, lederferdigheter og ansvar for kritiske systemer om bord.
Deres oppgaver omfatter å overvåke, vedlikeholde og reparere alt maskineri. De koordinerer også maskinavdelingen for å sikre effektiv og trygg drift av fartøyene.
Kompetansesertifikat | Krav |
---|---|
Maskinoffiser klasse 4 | Gir rett til å tjenestegjøre som maskinsjef på fiskefartøy med framdriftskraft opp til 1000 kW. |
Maskinoffiser klasse 3 | Må ha minst 24 måneders fartstid som maskinoffiser for å tjenestegjøre som maskinsjef på skip med framdriftskraft opp til 3000 kW. |
Maskinoffiser klasse 2 | Kreves fullført utdanning, bestått eksamen og minimum 12 måneders fartstid som maskinoffiser. |
Maskinsjefens rolle er avgjørende for maritim sikkerhet, effektivitet og driftsstabilitet. De leder og koordinerer tekniske operasjoner på skip og offshore-installasjoner.
Fakta om Maskinsjef
Maskinsjefer er nøkkelpersoner i maritim industri. De sikrer effektiv og trygg drift av fartøyets motoriserte systemer. Disse ekspertene må ha maskinoffisersertifikat som viser deres tekniske ferdigheter.
En maskinsjef jobber ofte i skift. De er 4-5 uker om bord, etterfulgt av like lang friperiode. Yrket krever teknisk ekspertise og lederegenskaper.
God hørsel, fargesyn og helse er nødvendig for jobben. Maskinsjefer planlegger vedlikehold og sørger for maritim sikkerhet. De lærer også opp nye besetningsmedlemmer.
Sertifikatkrav | Fartstid | Arbeidsoppgaver |
---|---|---|
Maskinoffisersertifikat klasse 4 | 6 mnd verkstedpraksis, 6 mnd fartstid | Tjenestegjøre som maskinsjef på fiskefartøy |
Maskinoffisersertifikat klasse 2 | Minimum 12 mnd fartstid som maskinoffiser | Tjenestegjøre som maskinsjef på større fartøy |
Maskinoffisersertifikat klasse 1 | Ytterligere utdanning og fartstid | Tjenestegjøre som maskinsjef på større, mer komplekse fartøy |
Maskinsjefer er avgjørende for maritim sikkerhet og effektiv drift av skip. Dette gjør yrket svært viktig i sjøfartsnæringen.
Video av Maskinsjef i arbeid
Maskinsjefer er viktige i maritime næringer, sjøtransport og offshore-industrien. De sikrer at skip, ferger og offshore-installasjoner fungerer effektivt og trygt. Deres tekniske ekspertise bidrar direkte til global handel og energiproduksjon.
Maskinsjef: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Som maskinsjef har du ansvar for maskineriet på skip eller offshore-anlegg. Dette omfatter fremdriftsmotorer, generatorer, ventilasjon- og kjølesystemer. Din tekniske kunnskap er avgjørende for sikker og miljøvennlig maritim aktivitet.
Maskinsjefer sørger for effektive og trygge maritime operasjoner. De overvåker komplekse systemer, forebygger driftsstopp og løser tekniske utfordringer. Dette påvirker direkte forsyningskjeder, energiproduksjon og andre viktige samfunnsfunksjoner.
Nøkkelferdigheter for Maskinsjefer | Sertifiseringer og kurs |
---|---|
|
|
Maskinsjefer er sentrale for effektiv og sikker drift i maritime næringer. De holder verden i bevegelse og opprettholder kritisk infrastruktur. Deres arbeid er avgjørende for global handel, energisikkerhet og miljøvennlig drift.
Hva gjør en Maskinsjef?
En maskinsjef styrer driften og vedlikeholdet av maskiner på skip eller i industrien. De planlegger og utfører forebyggende vedlikehold. De overvåker også driftsparametere og sikrer at alt teknisk utstyr fungerer optimalt.
Typiske arbeidsoppgaver for Maskinsjef
- Lede og koordinere arbeidet til maskinbesetningen
- Utføre feilsøking, reparasjoner og oppgraderinger av maskiner og systemer
- Overvåke og analysere driftsdata for å identifisere potensielle problemer
- Utarbeide vedlikeholdsplaner og-rutiner for maskineri og teknisk utstyr
- Samarbeide med andre avdelinger for å sikre effektiv drift og koordinere aktiviteter
- Ansvarlig for sikkerhet i maskinrom og fangstbehandling
- Rapportere om teknisk drift, vedlikehold og forbruksdata
Daglig rutine
Maskinsjefer inspiserer maskiner og systemer daglig. De overvåker driftsparametere og utfører forebyggende vedlikehold. De løser også eventuelle driftsforstyrrelser som oppstår.
De koordinerer arbeidet til mannskapet i maskinrommet. Slik sikrer de at alle oppgaver utføres effektivt og sikkert.
Spesialoppgaver
Maskinsjefer tar seg av komplekse spesialoppgaver utover den daglige driften. Dette kan omfatte større reparasjoner og oppgraderinger av maskiner og systemer.
De leder også prosjekter for maskinvedlikehold, teknisk drift og sikkerhetsstyring.
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Feilsøking | Identifisere og løse tekniske problemer |
Reparasjoner | Utføre nødvendige reparasjoner på maskiner og utstyr |
Oppgraderinger | Modernisere og forbedre eksisterende systemer |
Prosjektledelse | Lede større vedlikeholdsprosjekter og ombygginger |
Maskinsjefer bidrar aktivt til å opprettholde viktige områder i virksomheten. Dette inkluderer maskinvedlikehold, teknisk drift og sikkerhetsstyring.
Verktøy og utstyr de bruker
Maskinsjefer bruker et bredt utvalg av maskinromutstyr, kontrollsystemer og vedlikeholdsverktøy. Dette utstyret er viktig for å overvåke og vedlikeholde skipsmaskineriet. Det hjelper dem å utføre daglige oppgaver effektivt og sikkert.
Avanserte kontrollsystemer er sentrale i maskinsjefers arbeid. De gir sanntidsinformasjon om driften av skipets maskineri. Dette hjelper dem å oppdage problemer tidlig.
Spesialprogramvare brukes for å planlegge og dokumentere vedlikehold. Maskinsjefer har også tilgang til et bredt spekter av vedlikeholdsverktøy. Dette inkluderer spesialiserte håndverktøy og måle- og testinstrumenter.
Tyngre utstyr som mobile kraner og løfteanordninger er også tilgjengelig. Disse brukes til service, overhaling og reparasjoner av maskiner ombord.
Sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr er en viktig del av verktøykassen. Dette inkluderer nødlys, brannslukningsutstyr og gassdetektorer. Radiokommunikasjon er også viktig for sikker drift ombord.
Alt dette utstyret gjør maskinsjefer i stand til å holde skipet sjødyktig. De kan effektivt overvåke og reparere skipets tekniske systemer.
Hvem Maskinsjef samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Maskinsjefen er sentral for skipets drift. De samarbeider tett med flere aktører for å sikre vedlikehold av tekniske systemer. Her er deres viktigste samarbeidspartnere:
- Kaptein og dekksoffiserer – Maskinsjefen koordinerer med skipets ledelse for optimal maskindrift.
- Resten av maskinmannskapet – Maskinsjefen leder mannskapet i maskinrommet for teknisk drift.
- Teknisk avdeling i rederiet – De kommuniserer om vedlikehold, reservedeler og utskiftinger.
- Leverandører av utstyr og reservedeler – Maskinsjefen bestiller og samarbeider om nødvendig materiell.
- Inspektører fra klasseselskaper og maritime myndigheter – De samarbeider for å følge regler og utføre inspeksjoner.
På fiskefartøy jobber maskinsjefen med fiskerimannskapet. De sikrer fangstens kvalitet gjennom riktig bruk av motorer og kjøleanlegg.
Aktør | Samarbeid |
---|---|
Kaptein og dekksoffiserer | Koordinere driftsforhold og sikre funksjonalitet |
Maskinmannskapet | Lede og instruere personell i maskinrommet |
Rederiets tekniske avdeling | Kommunisere om vedlikehold og reservedeler |
Leverandører | Håndtere bestillinger og samarbeide om materiell |
Kontrollmyndigheter | Overholde regelverk og gjennomføre inspeksjoner |
Fiskerimannskapet | Sikre kvalitet på fangsten (fiskefartøy) |
Maskinsjefen sørger for at skipets systemer fungerer bra. De jobber tett med andre for å holde skipet i god stand. Dette sikrer trygg drift og effektiv reise for alle om bord.
Arbeidstider for Maskinsjef
Maskinsjefer har lange og uregelmessige arbeidstider på skip. De jobber ofte i turnusordninger med 4-5 uker om bord. Deretter følger en like lang friperiode.
Vakttjenesten kan vare i 6 timer. For eksempel fra 08:00 til 14:00 og 20:00 til 02:00. Arbeidsdagene kan være svært intense, særlig under fiskeriaktivitet eller tekniske problemer.
En maskinsjef må være fleksibel og takle uregelmessige arbeidstider. Rollen krever forberedelse på skiftarbeid og maritim arbeidstid.
- Maskinsjefer jobber ofte i turnusordninger med 4-5 uker på jobb etterfulgt av tilsvarende friperiode.
- Vakttjenesten kan strekke seg over 6 timer, for eksempel fra 08:00 til 14:00 og 20:00 til 02:00.
- Arbeidsdagene kan være lange og intense, spesielt under fiskeriaktivitet eller ved tekniske utfordringer.
- Fleksibilitet og evne til å håndtere uregelmessige arbeidstider er nødvendig.
«Som maskinsjef må man være forberedt på skiftarbeid og maritim arbeidstid. Fleksibilitet er nøkkelen for å lykkes i denne rollen.»
Hvordan bli Maskinsjef?
Det finnes to hovedveier for å bli maskinsjef i Norge. Den yrkesfaglige veien starter med fagbrev som motormann. Deretter følger en toårig fagskoleutdanning som maskinoffiser.
Den akademiske veien innebærer en treårig bachelorgrad i marinteknisk drift. Begge veier krever kadettid og sertifisering på ulike nivåer.
De tre sertifikatnivåene er M4, M2 og M1. Mellom hvert nivå må man ta kadettid og opparbeide fartstid.
Utdanningskrav og sertifiseringer
- Toårig fagskoleutdanning som maskinoffiser, med 120 studiepoeng og 9 emner.
- Treårig bachelorgrad i marinteknisk drift, som kvalifiserer for maskinoffisersertifikat.
- Obligatoriske tilleggskurs innen sikkerhet og spesialiserte områder.
- Gyldig helseattest er påkrevd.
Videre kvalifikasjoner
- Oppnå maskinoffisersertifikat klasse 1 (M1) etter fullført utdanning og kadettperiode.
- Videreutdanning eller spesialisering innen ulike fagområder, for eksempel elektro, automasjon eller miljø.
- Mulighet for avanserte stillinger som maskinsjef eller annen lederstilling.
Å bli maskinsjef krever grundig utdanning og praktisk erfaring. Ved å følge kravene kan du oppnå en spennende karriere.
Videreutvikle din kompetanse for å lykkes i maritim sektor. Slik kan du sikre en meningsfull fremtid som maskinsjef.
Hvor jobber en Maskinsjef?
Maskinsjefer jobber ofte i handelsflåten, på offshore-fartøy og i fiskeflåten. De kan også finne arbeid på passasjerskip, spesialfartøy og flyttbare rigger. Utenfor skipene kan de jobbe i rederier, maritime bedrifter og klasseselskaper.
Maskinsjefer kan også finne arbeid i offentlig sjøforvaltning eller som konsulenter. Deres ekspertise er verdifull i mange maritime sektorer.
Vanlige arbeidssteder
- Handelsflåte (skip i utenriks- og innenriksfart)
- Offshore-fartøy (plattformforsyningsskip, borrigger, etc.)
- Fiskeflåte (trålere, kystfiskefartøy, etc.)
- Passasjerskip (ferger, cruiseskip, etc.)
- Spesialfartøy (forskningsskip, hjelpefartøy, etc.)
- Rederier, tekniske avdelinger og maritime bedrifter
- Klasseselskaper og offentlig sjøforvaltning
- Konsulentvirksomhet og maritime utdanningsinstitusjoner
Flåtetype | Antall maskinsjefer per fartøy | Typiske arbeidsoppgaver |
---|---|---|
Handelsflåte | 2-4 | Overordnet ansvar for maskinrom, vedlikehold, reparasjoner |
Offshore | 3-6 | Overvåke og drifte kraftverk, hjelpesystemer, vedlikehold |
Fiskeflåte | 1-2 | Drift og vedlikehold av hovedmotor, hjelpemaskiner, elektro |
Maskinsjefer er viktige for å sikre trygg og effektiv drift av skipets tekniske systemer. De spiller en nøkkelrolle uansett hvor de jobber.
Arbeidsmiljø
Som maskinsjef møter du mange utfordringer i det maritime arbeidsmiljøet. Lange perioder borte fra familie og krevende værforhold kan være vanskelig. Du har også et høyt ansvarsnivå med tekniske og maritim sikkerhet utfordringer.
Yrket som maskinsjef har også mange fordeler. Du får konkurransedyktige lønninger og lange friperioder. Dette gir mulighet for en spennende turnus livsstil og internasjonal erfaring.
Work-life balance for Maskinsjef
Maskinsjefer jobber intensivt på sjøen, etterfulgt av lengre friperioder. Denne turnus livsstil krever fleksibilitet og god balanse mellom jobb og privatliv.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Maskinsjefer kan jobbe over hele verden, spesielt i kystområder og maritime knutepunkter. Dette gir unike muligheter for maritim sikkerhet erfaring i ulike deler av verden.
Antall verneombud om bord | Antall personer om bord |
---|---|
1 | 3-7 |
2 | 15-39 |
3 | Minst 40 |
Verneombudet velges for ett år, med mulighet for to års funksjonstid. Hovedverneombudet samordner verneombudenes virksomhet. De kan midlertidig stanse farlig arbeid.
Fartøy med minst åtte personer skal ha arbeidsmiljøutvalg. Her deltar hovedverneombud, skipsfører, maskinsjef og sikkerhetsoffiser. Utvalget jobber for et godt og teknisk utfordring arbeidsmiljø om bord.
Myter og fakta om Maskinsjef-yrket
Det finnes mange myter om maskinsjef-yrket. Noen tror det bare handler om tungt fysisk arbeid og isolasjon. Men virkeligheten er annerledes.
Moderne maskinsjefer bruker avansert teknologi for å styre skipets systemer. De har regelmessig kontakt med land via moderne kommunikasjonsutstyr. Yrket krever teknisk kompetanse og lederevner.
Det gir spennende muligheter innen teknisk ledelse og sjømannslivet. Stadig flere kvinner velger denne karriereveien. Maritime karrierer er nå åpne for alle kjønn.
Myter | Fakta |
---|---|
Konstant tungt fysisk arbeid | Bruker avansert teknologi for å styre og vedlikeholde skip |
Isolasjon fra omverdenen | Jevnlig kontakt med land gjennom moderne kommunikasjon |
Yrket er bare for menn | Økende andel kvinner velger maskinsjef-karrieren |
Maskinsjef-yrket er ikke så utfordrende som mange tror. Med riktig kompetanse kan det være en spennende karriere. Det gir muligheter innen teknisk ledelse og sjømannslivet.
Maskinsjef lønn – Hvor mye tjener en Maskinsjef?
Lønn for maskinsjefer i Norge varierer mye. Faktorer som erfaring, spesialisering og bransje spiller inn. Nyutdannede kan forvente 500 000 – 600 000 kroner årlig.
Erfarne maskinsjefer, særlig i offshore-sektoren, kan tjene over 1 million kroner i året.
Faktorer som påvirker lønnen
- Erfaring: Jo mer fartstid og kompetanse en maskinsjef har, desto høyere er som regel lønnen.
- Spesialisering: Maskinsjefer med spesialkompetanse innen for eksempel kjølemaskiner eller elektroteknikk kan oppnå høyere lønn.
- Bransje: Maskinsjefer som jobber i offshore-sektoren eller på større cruiseskip har ofte høyere lønn enn de som arbeider på mindre fartøy.
- Utdanning og sertifiseringer: Høyere utdanning og spesifikke sertifiseringer kan øke lønnsmulighetene.
- Geografisk plassering: Lønnsnivået kan variere noe avhengig av hvor i Norge maskinsjefen er ansatt.
Sjømannsskatt kan påvirke maskinsjefers nettoinntekt. Dette er en spesiell ordning for sjøfolk.
Gjennomsnittlig lønn for Maskinsjef
SSB viser at maskinsjefer tjente rundt 726 000 kroner årlig i 2019. I 2020 var månedslønnen ca. 66 000 kroner før skatt.
«Den høyere utdanningen, ansvarsfull stilling og etterspørselen etter kompetente maskinsjefer gjenspeiler seg i de gode lønnsforholdene i yrket.»
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Maskinsjef
En Maskinsjef trenger mange faglige ferdigheter og personlige egenskaper. Teknisk kompetanse er viktig for å håndtere maskineri og sikkerhetssystemer. Teknisk kompetanse må være solid, med god forståelse for maritim teknologi og regler.
Lederegenskaper er viktige for å lede mannskapet effektivt. En Maskinsjef må kunne håndtere stress og ta raske beslutninger. God kommunikasjon og evne til å løse problemer er også helt nødvendig.
- Teknisk kompetanse innen maritim teknologi
- Forståelse for gjeldende regelverk og forskrifter
- Lederegenskaper for å koordinere mannskapet
- Evne til å håndtere stress og ta gode beslutninger
- Sterk problemløsningsevne
- God kommunikasjonsevne
Karrieremulighetene for en Maskinsjef er mange. Man kan avansere til høyere sertifikatnivåer eller spesialisere seg innen ulike fartøystyper. Landbaserte stillinger i maritim sektor er også en mulighet.
Videre utdanning og kursing kan åpne for nye ansvarsområder. Dette kan gi spennende utfordringer i karrieren.
Maskinsjef er et yrke som krever teknisk ekspertise og lederevner. Det tilbyr en spennende karriere for den rette kandidaten. Jobben gir muligheter for personlig vekst i maritim sektor.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Kvalifiserte maskinsjefer er ettertraktet i det norske maritime arbeidsmarkedet. Grønn skipsfart og automatisering påvirker fremtidsutsiktene for yrket. Dette skaper behov for kontinuerlig kompetanseoppdatering hos maskinsjefer.
Nåværende behov i markedet
Miljøvennlig skipsfart øker etterspørselen etter maskinsjefer med kunnskap om alternative drivstoffteknologier. Digitalisering og automatisering av skipssystemer krever avanserte tekniske ferdigheter.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Maskinsjef
- Vekst innen grønn skipsfart – Maskinsjefer må tilegne seg kompetanse om nye, bærekraftige drivstoffløsninger.
- Digitalisering og automatisering – Økt etterspørsel etter maskinsjefer med IKT-kompetanse for å håndtere avanserte skipssystemer.
- Behov for livslang læring – Kontinuerlig oppdatering av kompetanse for å møte bransjens teknologiske utvikling.
Nøkkeltall | Verdi |
---|---|
Andel som går over til landbasert maritim næring | 25% |
Overgangsrate for offiserer og høyere utdannede sjøfolk | 80% |
Tilskudd til sysselsetting av arbeidstakere til sjøs (2020) | 2,2 milliarder kroner |
Fremtidsutsiktene for maskinsjefer i det norske maritime arbeidsmarkedet ser lovende ut. De som holder seg oppdatert på nye teknologier og bærekraftig skipsfart, vil ha gode muligheter.
Nyttige ressurser og lenker
Som maskinsjef i maritim sektor har du mange ressurser tilgjengelig. Disse kan hjelpe deg med karriereutvikling og gi verdifull informasjon. Du finner stoff om utdanning, lønn og jobbmuligheter innen sjøfart.
Fagorganisasjoner for maskinsjef
- Norsk Sjøoffisersforbund (NSF) – den største fagorganisasjonen for sjøoffiserer i Norge
- Sjøfartsdirektoratet – den offentlige etaten som forvalter maritime lover og forskrifter
Bransjenettverk og fagfora
- Maritime Nettverk Norge – en plattform for å knytte kontakter og dele kunnskap i bransjen
- Norsk Forum for Maritim Teknologi og Innovasjon – et tverrfaglig forum for å diskutere ny teknologi
Utdanning, lønn og stillingsutlysninger
Her er noen nyttige kilder for informasjon om maritim utdanning og jobb:
- Maritim utdanning ved universiteter og høyskoler, som Universitetet i Sørøst-Norge
- Stillingsportalen maritimejobs.no for å søke etter jobbmuligheter til sjøs
- Sjofartsdir.no, Sjøfartsdirektoratets nettsted med informasjon og statistikk om maritim sektor
Disse ressursene gir verdifull veiledning og innsikt for både erfarne og nye maskinsjefe. Du vil finne nyttig informasjon uansett hvor du er i karrieren din.
Kort oppsummering av hva Maskinsjef innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Maskinsjefyrket er en krevende men givende maritim karriere. Det kombinerer teknisk ekspertise med lederansvar for skip og offshore installasjoner. Maskinsjefen er sentral for sikker drift og høy maritim ytelse.
Yrket krever kontinuerlig innovasjon og teknisk ledelse. Det tilbyr attraktive lønninger og muligheter for global mobilitet. Intensive arbeidsperioder følges av lange friperioder, noe som gir god balanse.
For den ambisiøse og teknisk interesserte tilbyr yrket mange utfordringer. Det gir ansvar og gode muligheter både økonomisk og karrieremessig. Maskinsjefen spiller en nøkkelrolle i å drive den maritime sektoren fremover.
Dette yrket passer for deg som ønsker en meningsfull karriere på havet. Det byr på spennende muligheter for den rette kandidaten. Maskinsjefyrket er avgjørende for maritim industri og utvikling.
FAQ
Hva er en Maskinsjef?
Hvilke fakta finnes om Maskinsjefer?
Hvilke arbeidsoppgaver har en Maskinsjef?
Hvilke verktøy og utstyr bruker Maskinsjefer?
Hvem samarbeider Maskinsjefer med?
Hvordan er arbeidstiden til en Maskinsjef?
Hvordan blir man Maskinsjef?
Hvor jobber Maskinsjefer?
Hvilke utfordringer og fordeler er det med Maskinsjef-yrket?
Hvor mye tjener en Maskinsjef?
Hvilke personlige egenskaper og ferdigheter kreves for å lykkes som Maskinsjef?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for Maskinsjef-yrket?
Hvor kan jeg finne nyttige ressurser og lenker om Maskinsjef-yrket?
Kildelenker
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinsjef
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/maskinsjef
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/maskinist
- https://lovdata.no/forskrift/2011-12-22-1523/§38
- https://www.fagskolenrogaland.no/hovedmeny/utdanningstilbud/maritime-utdanninger/maskinoffiserutdanning/
- https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_5
- https://havspeilet.no/yrker/maskinist
- https://snl.no/maskinist
- https://www.trainor.no/forum/forskrifter-og-normer-ptil-og-sjøfart/kompetansekrav-for-elektrisk-arbeid-ombord
- https://www.nrk.no/sorlandet/kvinnedagen_-sara-er-en-av-color-lines-eneste-kvinnelige-maskinister-1.15873306
- https://frifagbevegelse.no/maritim-logg/maskinsjef-om-bord-og-helt-sjef-pa-dansegulvet-6.158.691859.4206441262
- https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/aktuelt/mer-enn-bare-en-maskinist
- https://studiekatalog.edutorium.no/agder/nb/program/FTM04
- https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2011-12-22-1523/KAPITTEL_15
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1987-06-30-580/KAPITTEL_2-2-2-9
- https://yrkesportalen.no/yrke/batkaptein-utdanning-lonn-arbeidsoppgaver-jobbmuligheter
- https://www.stortinget.no/globalassets/pdf/dokumentserien/2012-2013/dok.-15-2.pdf
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-476/KAPITTEL_4
- https://www.havilavoyages.com/nb/om-havila/jobb-i-havila/maskinsjef
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/54188
- https://www.fagskoleninord.no/studier-og-kurs/maritime-og-marine-fag/maskinoffiserutdanningen/
- https://jobbsafari.no/jobb/maskinist-pa-farty-6957282
- https://lovdata.no/forskrift/2005-01-01-8/§5-6
- https://www.framtidsfylket.no/ledige-stillingar/maskinsjef-reservefartoy
- https://fhs.brage.unit.no/fhs-xmlui/bitstream/handle/11250/2395044/Hareide2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://bravo.hivolda.no/hivolda-xmlui/bitstream/handle/11250/153837/kolbraek_master.pdf?sequence=1
- https://havspeilet.no/yrker/maskinsjef
- https://www.usn.no/hub/teknologi/maritim-karriere-dette-kan-du-tjene
- https://hvormyetjener.com/hvor-mye-tjener-en-maskinsjef/
- https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-22-1523/*
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://www.fagskolenrogaland.no/_f/p40/ie914175e-6774-4bf0-a269-72f3b583ab75/studieplan-maskinoffiser-pa-ledelsesniva-2023-rev-11.pdf
- https://arbeidsmandsforbundet.no/wp-content/uploads/2022/10/Maskinentreprenorer-2022-2024.pdf
- https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/2022/04/Evaluering-av-kompetanseoverforing-fra-sjofolk-i-tilskuddsordningen-for-sysselsetting.pdf
- https://lovdata.no/dokument/TRAKTAT/traktat/2006-02-23-46/KAPITTEL_2
- https://www.dnmf.no/skipsledelse/category1352.html
- https://www.dnmf.no/faq/category1008.html
- https://www.marfag.no/k33/del2
- https://utdanning.no/interessesiden/yrker
- https://studenttorget.no/frisor
- https://www.menon.no/wp-content/uploads/2023-131-Verdikjedeanalyse-av-havbruk-til-havs.pdf