Loser er spesialiserte navigatører i norsk maritim industri. De hjelper kapteiner med å styre store skip gjennom vanskelige farvann. Dette er lovpålagt for å sikre trygg seilas.
Hva kreves for å bli los? Hvilke oppgaver utfører de? Hvor mye kan de tjene? La oss utforske dette spennende yrket nærmere.
Hva er en Los?
En los er en erfaren sjøfartsekspert som gir råd til skip i norske farvann. De bidrar til sikker seilas ved å dele kunnskap om lokale forhold, vanndybder og vær.
Kort definisjon av yrket Los
Losen er viktig for større skip i norske havner. Norsk lov krever los for store fartøy eller skip med farlig last.
Losen jobber tett med kapteinen. De bruker sin erfaring for å manøvrere skipet trygt.
Losyrket er spesialisert innen maritim sektor. Statsloser, skipsnavigatører og maritime eksperter med lokal kunnskap er etterspurt.
«Losen er en uunnværlig ressurs for å ivareta skipsfartens sikkerhet i norske farvann.»
Losene har høy kompetanse og lang erfaring. De sikrer at større skip manøvreres trygt inn og ut av norske havner.
Fakta om Los
Lostjenesten er viktig for norsk maritim sikkerhet. Kystverket styrer tjenesten og sørger for kvalifiserte loser året rundt. Losene er tilgjengelige døgnet rundt for å hjelpe skip.
Loser kan komme til skip med båt eller helikopter. De kan jobbe i all slags vær. Skip bestiller vanligvis los på forhånd, men tjenesten er alltid klar ved behov.
Fakta om Los | Verdi |
---|---|
Organisering | Administrert av Kystverket |
Tilgjengelighet | Tilgjengelig døgnet rundt, året rundt |
Transportmåter | Losbåt eller loshelikopter |
Bestilling | Vanligvis i god tid, men alltid tilgjengelig ved behov |
Lostjenesten er viktig for Norges maritime sikkerhet. Profesjonelle loser sørger for trygg skipstrafikk langs kysten. De jobber hardt for å beskytte skip og mennesker på havet.
Video av Los i arbeid
Loser er sentrale for maritim sikkerhet og effektiv sjøtransport i Norge. De forhindrer ulykker og minimerer miljøskader i kystområdene våre. Deres ekspertise er avgjørende for trygg ferdsel.
Losene har dyp kunnskap om lokale farvann og erfaring med utfordrende navigasjon. De hjelper skip gjennom trange sund og svingete fjordarmer. Deres ekspertise er uunnværlig i risikofylte områder.
«Losene er våre navigasjonsvoktere langs kysten. Uten deres kunnskap og innsats ville sjøtransport i Norge være langt mer risikofylt.»
Losene beskytter også det marine miljøet. De reduserer sjansen for oljeutslipp og kollisjonsskader. Dette bidrar til å bevare kystområdenes sårbare økosystemer.
Losenes rolle er avgjørende for den norske økonomien. De er en nøkkelfunksjon i en av landets viktigste næringer. Deres arbeid opprettholder konkurranse og verdiskaping i maritim sektor.
Hva gjør en Los?
En los har en nøkkelrolle i skipsnavigasjon og maritim rådgivning. De gir viktige navigasjonsråd til kapteiner og vurderer skipets manøvreringsevne. Loser planlegger også sikre seilingsruter for skipene.
For å gjøre jobben sin, må loser kjenne skipets størrelse, dybde og fart. Denne kunnskapen hjelper dem å navigere trygt og effektivt.
Typiske arbeidsoppgaver for Los
- Briefing med kaptein om aktuelle forhold som vær, strøm, dybde og andre faktorer som kan påvirke seilasen
- Overvåke værforhold og samarbeide med havnemyndigheter for å koordinere ankomst og avgang
- Assistere kapteinen med å beregne og kontrollere skipets posisjon, fart og kurs
- Anvende detaljert kunnskap om farvannet, navigasjonshjelpemidler og skipsteknologi
- Vurdere skipets manøvreringsevne og planlegge optimale seilingsruter
Daglig rutine
En los starter dagen med briefing og planlegging sammen med skipskaptein. De overvåker været, kartplott og seilingsdata kontinuerlig. Loser kommuniserer også løpende med havnemyndigheter.
Under hele seilasen er loser ombord på skipet. De gir veiledning til kapteinen for å sikre trygg navigasjon.
Spesialoppgaver
Loser kan også ha ansvar for spesielle oppdrag. Dette kan være krevende inn- og utseilinger eller assistanse ved nødsituasjoner. De må vise sin ekspertise for å gjennomføre disse oppgavene sikkert og effektivt.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Los
Oppgave | Beskrivelse |
---|---|
Navigasjonsrådgivning | Gi kapteinen detaljert informasjon om farvannet, dybder, strømmer og andre forhold som kan påvirke seilasen. |
Manøvrering av skip | Vurdere skipets egenskaper og gi instrukser for å sikre trygg og effektiv manøvrering inn og ut av havn. |
Koordinering med myndigheter | Samarbeide med havnemyndigheter, kystvakt og andre relevante instanser for å planlegge og koordinere seilingsoperasjoner. |
Krisehåndtering | Bistå kapteinen i nødsituasjoner som grunnstøting, maskinhavari eller kollisjoner ved å lede mannskapet og iverksette korrekte tiltak. |
Loser er viktige for trygg og effektiv skipstrafikk. Deres ekspertise innen skipsnavigasjon og maritim rådgivning er avgjørende for sikker seiling.
Verktøy og utstyr de bruker
Loser navigerer skip trygt og effektivt med avansert utstyr og maritime kart. De må kjenne skipets brorutstyr og moderne navigasjonsteknologi godt.
Viktige verktøy og utstyr for loser omfatter:
- Elektroniske og papirbaserte navigasjonsutstyr som radar, GPS, ekkolodd og AIS-systemer
- Maritime kart og sjøkart som viser geografiske detaljer og seilingsledene
- Kommunikasjonssystemer for å holde kontakt med skipets mannskap, havnemyndigheter og andre relevante parter
- Instrumenter for å overvåke værforhold, strømningsdata og andre relevante faktorer for sikkerheten
Loser må holde seg oppdatert på nyeste navigasjonsteknologi. De må forstå hvordan ulike verktøy og systemer fungerer.
Produkt | Pris | Rangering |
---|---|---|
Multimeter | 117 EUR – 789 EUR | 3.3 – 5.0 |
IR-termometer | 1,845 kr – 3,301 kr | 4.0 – 4.8 |
Spenningsdetektorer | 529 kr – 5,359 kr | 4.2 – 4.9 |
Topolet spenningstesters | 1,012 kr – 2,530 kr | 4.5 – 4.8 |
Isolasjonstestere | 7,990 kr – 10,650 kr | 4.6 – 4.9 |
Strømtenger | 2,291 kr – 5,688 kr | 4.3 – 4.7 |
Dette utstyret er avgjørende for losers arbeid. Det sikrer trygg navigasjon og sikkerhet om bord på skip.
Hvem Los samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Loser jobber tett med mange i sjøfartsbransjen. De sikrer trygg og effektiv navigering i havner. Samarbeid med skipskapteiner, bromannskap og havnemyndigheter er viktig.
Maritim samarbeid er kjernen i losers arbeid. De guider skip trygt inn og ut av havner. God kommunikasjon med internasjonale besetninger er avgjørende.
Loser samarbeider ofte med havnemyndigheter. De koordinerer losbåtaktiviteter og organiserer fortøyninger. Dette sikrer god logistikk og trygg håndtering av skip.
Samarbeidspartner | Samarbeidsområder |
---|---|
Skipskapteiner | Navigasjon, manøvrering, kommunikasjon |
Bromannskap | Koordinering av skipsbevegelser, informasjonsutveksling |
Havnemyndigheter | Logistikk, operasjoner, regelverk |
Andre maritime tjenester | Slepeoperasjoner, sikkerhetsrutiner, drivstoffleveranser |
Loser sikrer trygg ankomst for skip i havner. De er viktige bindeledd mellom ulike aktører. Dette arbeidet er avgjørende for maritim transport og handel.
Arbeidstider for Los
Losyrket krever arbeid til ulike tider av døgnet. Loser jobber ofte i skift og må være klare til å rykke ut når det trengs. Dette yrket krever stor fleksibilitet fra de ansatte.
Normalt har loser en arbeidsuke på 40 timer, med maksimalt ni timer per dag. Mange loser jobber i skiftarbeid eller maritim beredskap. Dette betyr at de må være tilgjengelige utover vanlig arbeidstid.
- Loser kan bli kalt inn for vakter utenfor normal arbeidstid. De får minst 2 timer lønn hvis de kalles inn, men ikke trengs.
- Tredelt skift eller turnus med hver tredje søndag gir spesielle reduksjoner i arbeidstiden.
- Heltidsansatte loser jobber gjennomsnittlig 37,5 timer i måneden. Deltidsansatte har timer fastsatt i arbeidsavtalen.
Fleksibilitet og tilgjengelighet er viktig for en los. De må være klare for uregelmessige arbeidstider og overtid.
«Arbeidstakere i dette yrket må være forberedt på uregelmessige arbeidstider og jevnlig overtidsarbeid for å møte de operative behovene i bransjen.»
Hvordan bli Los?
Å bli los i Norge krever maritim høyskoleutdanning eller tilsvarende kompetanse. Omfattende erfaring som navigatør er også nødvendig. Kystverket tilbyr en losutdanning som tar rundt to år å fullføre.
Søkere må være under 38 år og ha god helse. Plettfri vandel er også et krav for denne spesialiserte stillingen.
Utdanningskrav og sertifisering
Maritim høyskoleutdanning er et minimumskrav for å bli los. Fordypning i navigasjon er ofte foretrukket. Aspirerende loser må også gjennomgå en grundig sertifiseringsprosess.
Denne prosessen inkluderer både teoretisk opplæring og praktisk erfaring som navigatør. Det sikrer at loser har den nødvendige kompetansen for jobben.
Studieløp og videreutdanning
- Fullføre maritim høyskoleutdanning eller tilsvarende
- Søke om opptak til Kystverkets losutdanning
- Gjennomføre ca. 2 års teoretisk og praktisk opplæring
- Få utstedt lossertifikat etter endt utdanning
- Opparbeide seg minst 6 måneders fartstid som los med begrenset sertifikat
Videreutdanning innen meteorologi, hydrografi og navigasjonsteknikk kan være nyttig for loser. Relevante kurs og praksisperioder styrker også kompetansen.
Andre nødvendige kvalifikasjoner
- Bestått helsekontroll
- Plettfri vandel
- God fysisk og psykisk helse
- Sertifisering i navigasjon, kommunikasjon og yrkesetikk
Losyrket krever en unik kombinasjon av utdanning, sertifiseringer og erfaring. Bare de mest kvalifiserte kandidatene lykkes i denne spesialiserte maritime karrieren.
Hvor jobber en Los?
Loser er viktige i den maritime sektoren i Norge. De sikrer trygg og effektiv navigasjon av skip langs kysten og i havner. Loser er ansatt i staten gjennom Kystverket eller i private rederier.
De har base ved en av landets losstasjoner. Arbeidet foregår hovedsakelig om bord på skip og i havneområder. Loser rykker ut i all slags vær for å ta større ukjente fartøy til kai.
Som losaspirant får de godkjennelse for å lose større skip i sine områder. Dette skjer gjennom en grundig prosess.
Arbeidsmiljø for Los | Fakta |
---|---|
Arbeidssted | Losstasjoner og om bord på skip |
Ansettelsesforhold | Offentlig sektor (Kystverket) eller private rederier |
Arbeidsform | Selvstendige oppdrag, del av nye team for hvert oppdrag |
Arbeidstid | Turnus med 2 uker vakt og 4 uker fri |
Loser har en unik blanding av maritim utdanning og erfaring fra sjølivet. De har også avansert kunnskap om norske farvann. Dette gjør dem uvurderlige for trygg ferdsel i maritime sektoren.
Enten de jobber i losstasjoner eller ombord på skip, er loser viktige. De er uunnværlige aktører i Norges maritime infrastruktur.
Arbeidsmiljø
Losyrket innebærer maritime arbeidsforhold og yrkesrisiko. Det kan være fysisk og psykisk krevende, med uregelmessige arbeidstider og utfordrende værforhold. Likevel har yrket også tydelige fordeler.
Utfordringer i Los-yrket
- Fysisk belastende arbeid, særlig ved manøvrering av store skip
- Uregelmessige arbeidstider med skiftarbeid og nattevakter
- Arbeide under krevende værforhold, spesielt ved dårlig vær
- Høy grad av ansvar med potensiell risiko for ulykker eller skade
Fordeler med Los-yrket
- Høy grad av selvstendighet og variasjon i arbeidsoppgavene
- Mulighet for personlig utvikling og læring gjennom krevende arbeidsoppgaver
- Følelse av mestring og betydningsfullhet i rollen som vital brikke i maritim infrastruktur
Work-life balance for Los
Skiftarbeid og lange turer til sjøs utfordrer work-life balansen for loser. Mange setter pris på fleksibiliteten som følger med yrket. Det gir mulighet for lengre permisjoner og ferie.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Loser er spredt langs hele den norske kystlinjen. Dette sikrer tilgjengelighet til maritime tjenester uavhengig av lokasjon. Det bidrar til å opprettholde vital infrastruktur for det maritime næringslivet.
«Losyrket krever sterk fysisk og mental kapasitet, men gir høy grad av faglig mestring og stolthet over å være en sentral brikke i norsk maritim sektor.»
Myter og fakta om Los-yrket
Los-yrket handler om mer enn å styre store skip. Losens rolle er hovedsakelig rådgivende. De trenger omfattende kunnskap om lokale forhold og maritim sikkerhet.
Loser er nøkkelpersoner i maritim sikkerhet og effektiv skipsfart. De er høyt kvalifiserte eksperter som guider kapteiner gjennom komplekse farvann. Losene bidrar med kunnskap om lokale forhold, vær og strømmer.
Å være los handler ikke bare om å styre skipet, men om å sørge for trygg ferdsel gjennom spesielle farvann.
Fakta om Los-yrket
- Los-yrket krever omfattende kunnskap om navigasjon, meteorologi, hydrografi og maritime lovverk.
- Losene fungerer som rådgivere for kapteiner og spiller en avgjørende rolle i å forebygge ulykker og miljøskader.
- Losenes tjenester er lovpålagt for visse farvann og skipsstørrelser for å ivareta sikkerheten.
- Yrket har høye krav til kompetanse, erfaring og personlige egenskaper som situasjonsforståelse og beslutningstaking.
Los-yrket er mer komplekst enn det kan virke utenfra. Det er et høyst spesialisert og viktig yrke innen maritim næring. Losene er avgjørende for sikkerhet og effektivitet i skipsfarten.
Los lønn – Hvor mye tjener en Los?
En los i Norges maritime sektor kan forvente varierende lønn. Faktorer som erfaring, plassering og spesialisering påvirker lønnen. En gjennomsnittlig los tjener rundt 75 240 NOK per måned.
To hovedfaktorer påvirker lønnsnivået for loser:
- Erfaring: Lønnsnivået øker betydelig med flere års erfaring. Nyutdannede starter lavere, men lønnen stiger med økt kompetanse og ansvar.
- Geografisk plassering: Loser i større havner eller sentrale maritime regioner kan ofte tjene mer. Vestlandet er et eksempel på slike områder.
Spesialisering kan også øke lønnen. Dette gjelder for eksempel oljeinstallasjonskjøring. Nyutdannede kan tjene rundt 65 000 NOK per måned.
Erfarne, spesialiserte loser i travle havner kan tjene over 90 000 NOK. Lønnen varierer altså mye basert på disse faktorene.
Lønnsfaktorer | Beskrivelse | Lønnsspekter |
---|---|---|
Erfaring | Startlønn for nyutdannede loser | ca. 65 000 NOK per måned |
Gjennomsnittlønn for loser | ca. 75 240 NOK per måned | |
Geografisk plassering | Loser i større havner eller maritime regioner | over 90 000 NOK per måned |
Spesialisering | Sektorer som oljeinstallasjonskjøring | høyere enn gjennomsnittlønn |
Maritim lønn og lønnsstatistikk for loser i Norge viser et variert bilde. Erfaring, plassering og nisjeområder spiller en viktig rolle i lønnsbestemmelsen.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Los
En los trenger mange faglige ferdigheter og personlige egenskaper. God navigasjon er viktig. De må forstå sjøkart, vær og skipsstyring godt. Stressmestring og rask beslutningstaking er også avgjørende.
Loser må kunne opptre med autoritet og kommunisere godt. De gir råd til kapteiner og må gi klare instrukser. Maritim kompetanse og lederegenskaper er derfor nøkkelkvalifikasjoner.
Karriere- og utviklingsmuligheter
En los har flere karriereveier. Noen spesialiserer seg på bestemte skip eller havner. Andre kan bli ledere i maritim sektor.
Videre utdanning åpner for nye roller. Man kan lære opp nye loser eller veilede fartøy. Uansett valg er det gode muligheter for utvikling.
Nøkkelferdigheter for Los | Karrieremuligheter |
---|---|
|
|
Losyrket krever mye maritim kunnskap og gode lederevner. Det gir spennende muligheter i et viktig yrke. For de rette personene er det en givende karriere.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Det norske maritime arbeidsmarkedet er stabilt og sunt. Loser er lovpålagt for større skip, og behovet holder seg jevnt. Autonom skipsfart og nye reguleringer kan påvirke yrkets fremtid.
Nåværende behov i markedet
Arbeidsledigheten i Norge er historisk lav, med bare 1,6% registrerte ledige i april. Det tilsvarer 38.800 personer, en nedgang på 18% fra året før. Dette er den laveste ledigheten siden 1987.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Los
Teknologisk utvikling, spesielt innen autonom skipsfart, kan endre losens rolle fremover. Likevel forventes et stabilt behov for denne kompetansen i overskuelig fremtid. Endringer i maritime regler vil også påvirke yrkets utsikter.
Nøkkelfaktorer | Utvikling |
---|---|
Maritim arbeidsmarked | Stabilt, med lavere arbeidsledighet |
Teknologiske endringer | Kan endre losens rolle på sikt |
Regulatoriske endringer | Vil påvirke fremtidsutsiktene |
Losyrket har gode framtidsutsikter tross teknologiske og regulatoriske endringer. Behovet for denne spesialkompetansen forventes å være stabilt i årene fremover.
Nyttige ressurser og lenker
Som medlem av Skolenes landsforbund har du tilgang til mange ressurser. Det finnes også andre nyttige kilder for Los-yrket. La oss utforske noen av dem.
Aktuelle fagorganisasjoner for Los
- Norsk Losforbund
- Kystverket
- Sjøfartsdirektoratet
Bransjenettverk og fagfora innen Los-yrket
Bransjenettverk og fagfora er verdifulle for Los-yrket. De gir oppdatert informasjon og muligheter for nettverksbygging. Her er noen eksempler:
- Maritime organisasjoner
- Karriereressurser innen maritim sektor
- Faglige konferanser og seminarer
Offisielle kilder for utdanning, lønnsstatistikk og stillingsutlysninger
For informasjon om utdanning, lønn og ledige stillinger, sjekk disse kildene:
- Kystverket
- Maritime utdanningsinstitusjoner
- Offisielle statistikkbyråer
Hold deg oppdatert på relevante ressurser og nettverk. Dette styrker din kompetanse og forståelse av yrket. Det kan også åpne nye karrieremuligheter.
«Å være godt informert og engasjert i faglige organisasjoner og nettverk er en nøkkelfaktor for suksess i Los-yrket.»
Kort oppsummering av hva Los innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Los-yrket er en viktig del av Norges maritime sektor. Loser sikrer trygg ferdsel for store skip gjennom trange farvann. De bidrar til sjøsikkerhet og effektiv sjøtransport med høy kompetanse og ansvarlig arbeid.
Losyrket byr på en spennende karriere innen maritim sektor. Det gir gode lønnsvilkår og muligheter for faglig utvikling. Jobben krever omfattende utdanning og sertifisering.
Dyktige loser belønnes med høy lønn og meningsfylt arbeid. Yrket tilbyr en stabil karrierevei i en voksende næring. Det er perfekt for dem som vil bidra til sjøsikkerhet og maritim utvikling.
FAQ
Hva er en los?
Hva er en statslos (los)?
Hvilke oppgaver har en los?
Hvilket utstyr bruker en los?
Hvem samarbeider en los med?
Hvilke arbeidstider har en los?
Hvordan blir man los?
Hvor jobber en los?
Hva er utfordringene og fordelene med å jobbe som los?
Hvor mye tjener en los?
Hvilke personlige egenskaper trenger en los?
Hvordan ser fremtidsutsiktene ut for yrket som los?
Kildelenker
- https://utdanning.no/nn/yrker/beskrivelse/los
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/styrmann
- https://no.wikipedia.org/wiki/Los
- https://snl.no/los
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/los
- https://no.wikipedia.org/wiki/Los_Angeles
- https://snl.no/Los_Angeles
- https://frifagbevegelse.no/nyheter/her-er-los-krav-til-ny-avtale-som-skal-inkludere-flere-i-arbeidslivet-6.158.1067791.816e9f1d75
- https://e24.no/norsk-oekonomi/i/xm7nG8/los-brudd-med-nho-det-var-der-det-skar-seg
- https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/los
- https://www.kystverket.no/los-og-farledsbevis/los/vil-du-bli-los/
- https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/overvaking-av-ansattes-bruk-av-elektronisk-utstyr/?print=true
- https://www.staypro.no/fluke/maskiner-verktoy
- https://www.stenstroem.no/idiotene-paa-jobben
- https://kristiania.brage.unit.no/kristiania-xmlui/bitstream/handle/11250/2365170/Egész szart.pdf?sequence=1
- https://www.nav.no/_/attachment/download/5fe2f798-cb8b-44e6-895f-bce8a56ab610:d994406ff11f55bba06ce5d88e18dc8363e027db/samarbeid-og-kommunikasjon-sintef-2015.pdf
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-79/KAPITTEL_1
- https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-481/KAPITTEL_1
- https://www.nettavisen.no/dine-rettigheter-som-sommervikar/s/12-95-246369
- https://www.regjeringen.no/contentassets/37279c34a6e445bb96b30b5b4319e47b/oslo_havn.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2013-8/id729595/?ch=5
- https://kystverkmusea.no/los300/aktuelt/mot-nye-statsloser
- https://studenttorget.no/los
- https://kystverkmusea.no/los300/aktuelt/den-hemmelige-los-sekken
- https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62
- https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/om-regelverket/
- https://www.forskerforbundet.no/lonn-og-tariffavtaler/nytt-om-lonnsoppgjor/2024/vi-streiker-for-at-utdanning-skal-lonne-seg
- https://www.altinget.no/artikkel/unio-stat-myter-og-fakta-om-loenna-i-staten
- https://www.lo.no/hva-vi-mener/lonn/
- https://www.fellesforbundet.no/medlemskap/stotte-til-etterutdanning/
- https://www.kapital.no/reportasjer/naeringsliv/2022/05/05/7853546/sa-mye-tjener-lo-toppene-soper-inn-millionbelop-pa-bankverv
- https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/disse-ferdighetene-trenger-du-fremtidens-arbeidsliv
- https://utdanning.no/interessesiden/jobbegenskaper
- https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/artikler-og-publikasjoner/reguleringer-av-arbeidsmarkedet-ubetinget-positivt
- https://arbeidsmandsforbundet.no/los-okonomer-om-konjunktursituasjonen-og-utfordringene-i-arbeidsmarkedet/
- https://www.nav.no/_/attachment/download/bdfc0e91-8fc4-4ed9-8f98-e3f7386b962f:30da821be22264717725b6378ad278b87b978c3a/utviklingen-pa-arbeidsmarkedet.pdf
- https://skoleneslandsforbund.no/hva-mener-vi/tariffpolitikk/
- https://www.fhi.no/he/folkehelse/artikler/hvordan-legge-til-rette-for-god-livskvalitet/
- https://www.lo.no/hvem-vi-er/kort-om-lo/
- https://ep-static.fagforbundet.no/file.php?id=25089