Tittelen «Miljølærer» rommer mer enn mange tror. Rollen byr på spennende muligheter og utfordringer. La oss utforske dette yrket som skaper positive endringer i folks liv.
Vi skal se nærmere på utdanningskrav, lønn og daglige oppgaver. Dette yrket har mye å by på for de som ønsker å gjøre en forskjell.
Hva er en Miljølærer?
En miljølærer skaper et positivt miljø for mennesker med ulike behov. De fokuserer på trivsel, mestring og læring i pedagogiske settinger. Miljølærere tilrettelegger aktiviteter som fremmer utvikling hos brukerne.
Kort definisjon av yrket Miljølærer
En miljølærer tilrettelegger for et stimulerende miljø, ofte for mennesker med spesielle behov. De bruker ulike metoder for å fremme trivsel og mestring hos brukerne. Miljølærere skaper et inkluderende og støttende miljø.
Miljølærere planlegger aktiviteter og tilrettelegger for individuelle behov. De driver veiledning og opplæring. De samarbeider tverrfaglig for best mulig oppfølging av brukerne.
Fakta om Miljølærere | Tall |
---|---|
Antall elever/lærere ved Utdanningsetaten (UDE) i Oslo | 85,600 elever og 14,500 ansatte |
Årlig driftsbudsjett for UDE | Ca. 12.6 milliarder kroner |
Antall kandidater som matcher miljølærerstilling ved Lutvann skole | 2,863 |
Elever og ansatte ved Emma Hjorth skole | Ca. 300 elever og 40 lærere/assistenter |
Miljølærere skaper et godt læringsmiljø for mennesker med ulike behov. De samarbeider tett med brukere, fagpersoner og pårørende. Dette sikrer best mulig oppfølging og utvikling for alle involverte.
Fakta om Miljølærer
Miljølærere skaper trygge miljøer for mennesker med særlige behov. De jobber i kommuner, skoler og fritidsklubber. Her bruker de pedagogiske ferdigheter og sosial kompetanse for å hjelpe ulike grupper.
De håndterer utfordringer med undervisning og veiledning av sårbare grupper. Miljølærere lager aktiviteter som fremmer miljø og trivsel. Yrket krever kunnskap om pedagogikk, sosialt arbeid og økologi.
Fakta om Miljølærer | Informasjon |
---|---|
Studiepoeng | 10 |
Undervisningssemester | Høstsemesteret 2012 |
Kostnad for ekskursjoner | Ca. kr. 500 per student |
Praksisavtalt i ukene | 43-45 |
Muntlig eksamen med artsprøve | Varer ca. 1/2 time |
Karakterskala | Bokstavkarakterer fra A til F, hvor A er beste karakter |
Evaluering | Studentene vil få mulighet til å evaluere emnet skriftlig og anonymt |
Miljølærere har tilgang til ulike ressurser og støtteordninger. NILU ble i år 2000 tildelt 400 000 kr for et prosjekt knyttet til det norske miljøundervisningsnettverket, og fikk ytterligere 50 000 kr i tilleggsbevilgning. Dette prosjektet hjalp til å fremme yrket og støtte utdanningen.
Miljølæreryrket er utfordrende, men meningsfylt. Det bidrar til trygge og inkluderende miljøer for sårbare grupper. Miljølærere er verdifulle i kommuner, skoler og fritidsorganisasjoner.
Video av Miljølærer i arbeid
Miljølærer: Rolle og betydning i samfunnet eller i sin bransje
Miljølærere støtter personer med ulike utfordringer og behov. De skaper inkluderende miljøer og hjelper brukere med å utvikle sosiale ferdigheter. De lærer også bort mestringsstrategier.
Miljølærere utforsker lokale økosystemer sammen med elever. De kartlegger dyreliv og kulturminner gjennom praktisk undervisning. Dette skaper kunnskap og bevissthet om miljøets betydning.
På Sæbø skule i Ørsta har elever registrert elva og kartlagt dyr i fjæra. De har også dokumentert kulturminner gjennom prosjektarbeid.
Elever på Slemmestad ungdomsskole i Røyken har jobbet med å bevare Bøbekken i over 10 år. På Nedenes ungdomsskole i Arendal måler MEIS-patruljen ukentlig inneklima og lysforhold.
Miljølærere inspirerer og engasjerer unge i praktisk miljøvern. De fremmer miljølærers betydning i skole- og lokalmiljø. De skaper varige holdningsendringer og konkrete miljøforbedringer.
Hva gjør en Miljølærer?
Miljølærere fremmer et bærekraftig samfunn. De lærer opp elever, kolleger og lokalsamfunn i miljøbevisst tenkning. Deres arbeid omfatter mange aktiviteter for å skape miljøbevissthet.
Typiske arbeidsoppgaver for Miljølærer
- Planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg og aktiviteter som bevisstgjør om miljø- og klimautfordringer
- Veilede og motivere elever til å ta miljøvennlige valg i hverdagen
- Samarbeide tett med andre fagpersoner, f.eks. lærere og kommuneansatte, for å utvikle bærekraftige løsninger
- Bidra til å skape et inkluderende og positivt læringsmiljø som fremmer miljøengasjement
Daglig rutine
Miljølærere underviser, organiserer uteaktiviteter og lager undervisningsmateriell. De deltar også i miljørelaterte prosjekter. Å holde seg oppdatert på miljøtrender er en viktig del av jobben.
Spesialoppgaver
Miljølærere utvikler individuelle opplæringsplaner og håndterer konflikter. De gir også emosjonell støtte til elever som trenger ekstra oppfølging.
Eksempler på konkrete oppgaver og ansvarsområder for Miljølærer
- Lede undervisningsøkter om temaer som fornybar energi, avfallshåndtering og bærekraftige livsstilsvalg
- Organisere uteundervisning og ekskursjoner for å gi elevene praktisk erfaring med miljøvern
- Samarbeide med kommunen for å identifisere og iverksette miljøtiltak på skolen
- Utvikle læremidler og undervisningsmateriell som inspirerer til miljøbevisst atferd
- Veilede og støtte elever som sliter med å finne sin rolle i arbeidet for et bærekraftig samfunn
Som miljølærer skaper du en grønnere framtid. Du inspirerer elever og lokalsamfunn til å ta vare på miljøet. Din innsats bidrar til en mer bærekraftig verden.
Verktøy og utstyr de bruker
Miljølærere bruker mange verktøy i sitt arbeid. De inkluderer pedagogiske hjelpemidler, aktivitetsutstyr og kommunikasjonsverktøy. Digitale verktøy brukes også for planlegging og dokumentasjon av miljøutfordringer.
Vanlige verktøy og utstyr for en miljølærer omfatter:
- Undervisningsmateriell som lærebøker, brosjyrer og visuelle hjelpemidler
- Aktivitetsutstyr som målereller, mikroskoper og feltutgaver av planter og dyr
- Kommunikasjonsverktøy som presentasjonsutstyr, lyd- og videoupptaksutstyr
- Digitale verktøy for datainnsamling, kartlegging og rapportering, som bærbare datamaskiner og mobile enheter
Disse verktøyene hjelper miljølærere å engasjere og informere om miljøtiltak. De kan formidle kunnskap og inspirere til miljøvennlig atferd. Ulike pedagogiske metoder brukes for å nå ut til elever og andre målgrupper.
Verktøy | Bruksområde |
---|---|
Undervisningsmateriell | Formidling av miljøkunnskap og -tiltak |
Aktivitetsutstyr | Praktisk læring og observasjon av miljø |
Kommunikasjonsverktøy | Presentasjon, dokumentasjon og deling av informasjon |
Digitale verktøy | Datainnsamling, analyse og rapportering |
Ved å bruke disse verktøyene klokt, kan miljølærere øke bevisstheten om miljøutfordringer. De kan skape engasjement for bærekraftige løsninger i samfunnet.
Hvem Miljølærer samarbeider med (kolleger, andre fagpersoner, kunder)
Miljølærere fremmer bærekraft og miljøvennlig praksis i ulike sektorer. De samarbeider tett med lærere, sosionomer, psykologer og helsepersonell. Dette tverrfaglige samarbeidet er avgjørende for å lykkes.
De har også jevnlig kontakt med brukere, familier og omsorgspersoner. Dette sikrer at miljøundervisning møter alles behov. Slik kan miljølærere tilpasse sine metoder for best mulig effekt.
En ny hovedmodell for utdanning av yrkesfaglærere foreslås. Førskolelærer-, allmennlærer- og praktisk-pedagogisk utdanning videreføres. Noen faglærerutdanninger beholdes også. Utvalget påpeker svakheter i dagens lærerutdanninger som krever endringer.
Fagpersoner Miljølærere Samarbeider Med | Eksempler på Samarbeid |
---|---|
Lærere | Integrering av miljølæring på tvers av fag og klassetrinn |
Sosionomer | Utarbeiding av sosiale bærekraftstiltak |
Psykologer | Fremme miljøvennlig atferd gjennom psykologiske virkemidler |
Helsepersonell | Koble miljø- og helsemessige aspekter i undervisningen |
Tverrfaglig miljølærer samarbeid og miljølærer teamarbeid skaper en helhetlig tilnærming til miljøutfordringer. Dette bidrar til en mer effektiv håndtering av fremtidens miljøproblemer.
Arbeidstider for Miljølærer
Miljølæreres arbeidstider varierer mye. De jobber ofte på dagtid, men kan også ha kvelds- og helgevakter. Dette gjelder særlig i bolig- eller institusjonsbaserte tjenester.
En miljølærer på barneskole kan ha følgende arbeidsdag:
- Starter arbeidsdagen kl. 08:00 og avslutter kl. 15:30 på hverdager.
- Deltar i planlegging og gjennomføring av undervisning i miljølære, naturfag og andre relevante fag.
- Har ansvar for utendørsaktiviteter og lekepause-tilsyn.
- Samarbeider med lærere, rådgivere og andre ansatte i skolen.
- Deltar i foreldremøter og andre aktiviteter utenfor normal skoletid ved behov.
I bolig- eller institusjonsbaserte tjenester kan arbeidstiden være mer variert. Miljølæreren kan ha vakter på kveld, natt og i helger. De følger opp beboerne direkte og deltar i deres daglige aktiviteter.
Miljølærere jobber ofte turnus. Noen steder tilbyr fleksibilitet og hjemmekontor. Tilpasset arbeidstid og redusert stilling kan også være mulig.
Nøkkelfakta om arbeidstid for miljølærere | Detaljer |
---|---|
Stillingens prosentandel | Vanligvis 100%, men kan variere |
Arbeidstidsordning | Turnus, inkludert kvelds- og helgearbeid |
Mulighet for fleksibilitet og hjemmekontor | Ja, i noen tilfeller |
Mulighet for redusert stilling | Ja, avtales individuelt |
Kortere arbeidsuker kan gi bedre balanse mellom jobb og fritid. Dette kan være en fordel for miljølærere som ønsker mer fleksibilitet.
Hvordan bli Miljølærer?
Det finnes flere veier til å bli miljølærer. Du kan velge blant pedagogiske fag, sosialt arbeid eller naturvitenskap. Disse utdanningene gir et solid grunnlag for yrket.
Utdanningskrav og studieløp
En bachelorgrad er ofte nødvendig for å bli miljølærer. Aktuelle studier inkluderer barne- og ungdomsarbeid, vernepleie, og barnevernspedagogikk. Videreutdanning innen miljøarbeid kan være nyttig.
Kunnskap om miljø og bærekraft er viktig. Dette gjelder uansett hvilken utdanning du velger. God forståelse for miljøutfordringer er nødvendig i jobben.
- Bachelorgrad i relevante pedagogiske, sosiale eller naturvitenskapelige fag
- Videreutdanning eller sertifiseringer innen miljøfag og miljøarbeid
- Gode kunnskaper om miljø, klima og bærekraftig utvikling
Relevante kurs og praksis
Kurs og praksis kan styrke dine kvalifikasjoner som miljølærer. Du kan hospitere i kommunale miljøverntjenester eller ta kurs i miljøledelse. Deltakelse i lokale miljøorganisasjoner er også nyttig.
Utdanningskrav | Relevante Kurs og Praksis |
---|---|
|
|
En kombinasjon av utdanning, spesialisering og erfaring er nøkkelen. Dette vil gjøre deg til en ettertraktet miljølærer. Slik bygger du de nødvendige ferdighetene for yrket.
Hvor jobber en Miljølærer?
Miljølærere fremmer bærekraftig utvikling og miljøbevissthet i ulike sektorer. De kan jobbe i offentlig, privat og selvstendig sektor. Deres rolle er viktig for å skape en grønnere fremtid.
Vanlige arbeidssteder for Miljølærere
- Barnehager
- Skoler
- Fritidsklubber og SFO
- Behandlingsinstitusjoner og rehabiliteringssentre
- Hjemmebaserte tjenester
- NAV og andre offentlige etater
- Frivillige organisasjoner og ideelle miljøorganisasjoner
Miljølærere kan også jobbe selvstendig som konsulenter eller rådgivere. De kan tilby ekspertise innen miljøfaglige områder til ulike kunder.
Offentlig sektor | Privat sektor | Selvstendig |
---|---|---|
Kommunale enheter | Miljørelaterte bedrifter | Miljørådgiver |
Statlige etater | Miljøorganisasjoner | Miljøkonsulent |
Skoler og barnehager | Eiendomsselskaper | Miljøformidler |
Miljølærere har mange spennende jobbmuligheter. De kan bidra til en grønnere fremtid på ulike arbeidsplasser. Deres kunnskap er verdifull for mange sektorer.
Arbeidsmiljø
Miljølæreryrket er både givende og krevende. Det krever emosjonell styrke og evne til å håndtere utfordringer. Likevel gir det mulighet til å gjøre en positiv forskjell i menneskers liv.
Yrket byr på varierte arbeidsoppgaver. Dette gjør hverdagen spennende og lærerik for miljølærere.
Utfordringer i Miljølærer-yrket
Miljølærere møter ofte begrensede ressurser og tidspress. De må takle komplekse problemstillinger og interessekonflikter. Å finne balanse mellom ulike hensyn kan være krevende.
Fordeler med Miljølærer-yrket
- Mulighet til å gjøre en betydningsfull forskjell i menneskers liv og miljø
- Varierte arbeidsoppgaver og mulighet for faglig utvikling
- Sterk følelse av mening og formål i arbeidet
- Fleksibilitet i arbeidstid og -sted
Work-life balance for Miljølærer
Miljølæreryrket kan være krevende, men de fleste finner god balanse. Mange verdsetter fleksibiliteten i yrket. Redusert stilling eller hjemmekontor er mulige alternativer.
Det er viktig å ta vare på seg selv. Pauser, fritidsaktiviteter og god kollegastøtte er nødvendig.
Geografisk spredning og tilgjengelighet
Miljølærere jobber over hele landet i både offentlig og privat sektor. De er etterspurt i urbane områder og mindre kommuner. Miljølærere er generelt tilgjengelige og synlige i lokalsamfunnene.
Myter og fakta om Miljølærer-yrket
Miljølæreryrket er mer enn bare å «passe på» brukere. Det krever solid fagkunnskap, kreativitet og tilpasningsevne. Bærekraftig utvikling er et viktig tema i samfunnet.
Miljølærere har en sentral rolle i å undervise om og innføre bærekraftige metoder. De bidrar aktivt til å skape en grønnere fremtid.
Mange tror miljølærere bare tar vare på utstyr og lokaler. I virkeligheten har de mange ulike oppgaver:
- Planlegging og gjennomføring av undervisning om miljø, bærekraft og grønn omstilling
- Samarbeid med ulike aktører for å finne innovative løsninger
- Implementering av energisparende og miljøvennlige tiltak
- Veiledning og rådgivning til elever, kolleger og ledelse
Disse oppgavene krever kunnskap om miljølæring, klimaendringer og sirkulærøkonomi. Miljølærere jobber ikke bare med daglige rutiner.
Virkeligheten er at de også har ansvar for spesielle oppgaver:
- Utarbeiding av miljørapporter og bærekraftsstrategier
- Gjennomføring av energianalyser og miljøkartlegginger
- Opplæring av ansatte i miljøvennlige arbeidsmåter
- Deltakelse i lokale og nasjonale prosjekter for bærekraftig utvikling
Disse oppgavene viser at miljølæreren er viktig for å fremme miljølærer realiteter. De driver grønn omstilling i virksomheter og lokalsamfunn.
Myter | Realiteter |
---|---|
Miljølæreren bare forvalter utstyr og lokaler | Miljølæreren har en variert rolle med undervisning, samarbeid og implementering av tiltak |
Miljølæreren bare jobber med daglige rutiner | Miljølæreren får også ansvar for spesialoppgaver som rapporter, analyser og prosjektdeltakelse |
«Miljølæreren er en nøkkelperson for å fremme bærekraftig utvikling i virksomheter og lokalsamfunn.»
Forskjellen mellom miljølærer myter og miljølærer realiteter er stor. Yrket krever mye mer enn mange tror.
Miljølærerne er avgjørende for å fremme grønn omstilling. De bidrar til klimatilpasning i skoler og lokalsamfunn.
Miljølærer lønn – Hvor mye tjener en Miljølærer?
Lønnen for miljølærere i Norge varierer basert på flere faktorer. Nyutdannede kan forvente en startlønn på 350 000 – 400 000 kroner årlig. Erfarne miljølærere kan tjene opp mot 500 000 – 550 000 kroner i året.
Typisk lønnsnivå eller lønnsspekter
Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at miljøarbeidere i helse- og omsorgssektoren tjener rundt 513 000 kroner årlig. Lønnsnivået kan variere med spesialisering, ansiennitet og arbeidssted.
Faktorer som påvirker lønnen
- Utdanningsnivå og relevante sertifiseringer
- Antall års erfaring som miljølærer
- Geografi – lønnsnivået kan variere mellom ulike regioner i Norge
- Spesialisering innen områder som for eksempel miljøvern, undervisning eller rådgivning
Startlønn for Miljølærer
Nyutdannede miljølærere kan forvente en startlønn på 350 000 – 400 000 kroner årlig. Dette avhenger av deres utdanning og kompetanse.
Gjennomsnittlønn for Miljølærer
SSB og Aa-registeret viser at miljølærere tjener rundt 513 000 kroner i året. Dette kan variere med erfaring, spesialisering og arbeidssted.
Miljølæreryrket er viktig for å fremme bærekraft og miljøbevissthet i Norge. Disse lærerne spiller en nøkkelrolle i å skape en grønnere fremtid.
Nødvendige personlige egenskaper og ferdigheter for Miljølærer
En miljølærer trenger spesifikke ferdigheter og egenskaper. Solid fagkunnskap innen miljø og bærekraft er grunnleggende. Evnen til å formidle komplekse temaer på en engasjerende måte er også viktig.
Empati, tålmodighet og kreativitet er nøkkelegenskaper for en miljølærer. Disse bidrar til å skape et læringsmiljø preget av åpenhet og nysgjerrighet.
Miljølæreren må ha god kommunikasjonsevne. Dette er viktig for samarbeid med elever, kolleger og foreldre. Evnen til å lytte og tilpasse språket er avgjørende.
Karriere- og utviklingsmuligheter
Miljølærere har spennende karrieremuligheter. De kan spesialisere seg innen naturvern, avfallshåndtering eller miljøpedagogikk. Alternativt kan de ta en administrativ eller ledende rolle.
Videre utdanning og sertifiseringer kan åpne nye dører. Deltakelse i relevante nettverk kan også bidra til karriereutvikling.
Mulighet for spesialisering og avanserte stillinger
Miljølærere kan spesialisere seg innen ulike nisjer. Eksempler er miljøtoksikologi, naturressursforvaltning eller klimaendringer. Dette kan føre til roller som rådgivere eller forskere.
Erfarne miljølærere kan avansere til lederstillinger. De kan få ansvar for bærekraftige undervisningsplaner og -strategier.
Arbeidsmarked og etterspørsel
Miljølærere er svært ettertraktede i det norske arbeidsmarkedet. De siste årene har behovet for dyktige miljølærere økt. Dette skyldes økt fokus på bærekraft og miljøbevissthet i skoler.
Nåværende behov i markedet
Statistisk sentralbyrå viser økt sysselsetting innen utdanning, helse og omsorg. Arbeidsledigheten har gått ned i denne perioden. Dette tyder på stor etterspørsel etter arbeidskraft.
SSB forventer at behovet for miljølærere vil fortsette å vokse. Særlig innen spesialpedagogikk og tilrettelegging for elever med særskilte behov. Økt fokus på miljøutfordringer i skolene bidrar også til dette.
Fremtidsutsikter og trender innen yrket Miljølærer
- Økende behov for miljølærere som følge av vekst i elevtall og satsing på inkludering og tilpasset opplæring
- Forventet avdemping av sysselsettingsvekst sammenlignet med tidligere år, men fortsatt gode jobbmuligheter for kvalifiserte miljølærere
- Muligheter for spesialisering innen områder som bærekraft, naturforvaltning og miljøutdanning
- Behov for kompetanse i å tilrettelegge for elever med ulike behov og bakgrunner
Arbeidsmarkedet for miljølærere ser lovende ut. Med riktig utdanning kan de forvente gode karrieremuligheter. Kompetanse innen bærekraft og tilpasset opplæring er særlig verdifullt.
Nyttige ressurser og lenker
Miljølærere trenger oppdatert informasjon og ressurser innen sitt fagfelt. Her er en oversikt over nyttige organisasjoner, nettverk og kilder. Disse kan hjelpe deg i din karriere som miljølærer.
Aktuelle fagorganisasjoner for miljølærere
- Fagforbundet – Landets største fagforbund, som organiserer mange miljølærere.
- Fellesorganisasjonen (FO) – Arbeider for utdannings- og sosialpolitiske spørsmål, inkludert miljøfag.
- Utdanningsforbundet – Organiserer lærere og pedagogisk personell i Norge.
Bransjenettverk og fagfora for miljølærere
Deltagelse i bransjenettverk og fagfora kan være verdifullt for miljølærere. Du kan dele erfaringer, få faglig påfyll og bygge kontakter. Her er noen eksempler på slike nettverk:
- Norsk Miljølærerforening
- Grønn Hverdag – Nettverk for miljøengasjerte
- Nettverk for bærekraftig utvikling i skolen
Offisielle kilder for utdanning, lønn og stillinger
Trenger du info om utdanning, lønn og jobber? Sjekk ut disse kildene:
- NAV – Informasjon om yrker, utdanning og jobbmuligheter
- Utdanning.no – Portal for utdanning og karriere i Norge
- Statistisk sentralbyrå – Lønnsstatistikk og arbeidsmarkedsdata
Disse ressursene hjelper deg å holde deg oppdatert. Du kan bygge nettverk og finne nyttig informasjon. Dette støtter din karriere som miljølærer.
Kort oppsummering av hva Miljølærer innebærer, hvorfor yrket er viktig og hvilke muligheter det gir
Miljølæreryrket former et bærekraftig samfunn. Det hjelper folk å forstå og verdsette naturen rundt seg. Dette er avgjørende nå som miljøvern står sentralt i samfunnsdebatten.
Yrket gir rom for personlig og faglig vekst. Miljølærere gjør en forskjell i folks liv gjennom undervisning og veiledning. De kombinerer pedagogikk, miljøkunnskap og sosiale ferdigheter i sitt arbeid.
Etterspørselen etter miljølærere øker stadig. Yrket tilbyr stabile og meningsfulle jobber i både offentlig og privat sektor. Utdanning innen feltet åpner for spennende karrieremuligheter fremover.
FAQ
Hva er en miljølærer?
Hva gjør en miljølærer i arbeidet sitt?
Hvilke verktøy og utstyr bruker miljølærere?
Hvem samarbeider miljølærere med i arbeidet sitt?
Hvilke arbeidstider har miljølærere?
Hvordan blir man miljølærer?
Hvor kan miljølærere jobbe?
Hva er fordeler og utfordringer ved å jobbe som miljølærer?
Hvor mye tjener en miljølærer?
Hvilke egenskaper og ferdigheter trenger man for å lykkes som miljølærer?
Hvordan er etterspørselen etter miljølærere?
Kildelenker
- https://jobbsafari.no/jobb/miljlrer-5512460
- https://daglignytt.no/barnehagelaerer-som-jobber-i-skolen/
- https://karriere.no/jobb/miljolaerer-3228845
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/537259
- https://karriere.no/jobb/er-du-var-nye-miljolaerer-4619946
- https://www.hiof.no/studier/emner/historiske-emner/lu/2012/host/lfanmf09.html
- https://nilu.brage.unit.no/nilu-xmlui/bitstream/handle/11250/2717187/27-2001-gen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.nrk.no/kanal/undervisning/skole/natur__og_miljofag/820690.html
- https://www.nrk.no/kanal/undervisning/skole/natur__og_miljofag/822032.html
- https://karriere.no/jobb/miljolaerer-laerer-4562778
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1657196
- https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/publikasjoner/2022/klima–og-miljotiltak-pa-arbeidsplassen–ressurshefte-for-utdanningsforbundets-tillitsvalgte/
- https://www.miljolare.no/innsendt/pdf/vedlegg/32303/519b58ab29d87/miljolare_som_metode.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-1996-22/id140669/?ch=8
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/134965/128e.pdf?sequence=1
- https://jobbsafari.no/jobb/miljterapeut-3746661
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/895607
- https://jobbsafari.no/jobb/er-du-opptatt-av-a-skape-et-trygt-og-godt-skolemilj-for-alle-elever-9334027
- https://www.forskning.no/klima-naturvern-miljovern/en-liten-gullgruve-for-miljolaere/1085948
- https://klassekampen.no/artikkel/2024-10-05/hvem-skal-ta-i-mot-barna-na/gzd8?trk=public_post_comment-text
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/miljoarbeider
- https://karrierestart.no/ledig-stilling/1504822
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/30735/refsland.pdf?sequence=1
- https://ofk.no/frederikii-vgs/om-skolen/handlingsplan-for-et-trygt-og-godt-skolemiljo/
- https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bitstream/handle/11250/2759324/Bucher_skut2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- https://www.sv.uio.no/iss/forskning/prosjekter/plan/klimatilpasning–hva-betyr-det-for-meg.pdf
- https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/miljoterapeut
- https://www.miljolare.no/tema/demokrati/artikler/esd-skoler/
- http://www.ostforsk.no/wp-content/uploads/2014/11/012002.pdf
- https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2008-18/id531933/?ch=6
- https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/72903/5/Ledelse-i-en-flerkulturell-skole.pdf
- https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/bitstream/handle/11250/2564093/Skjeggestad, Vegard.pdf?sequence=1
- https://www.statped.no/guide-veien-til-en-meningsfull-skolehverdag/
- https://www.miljolare.no/tema/energi/sporsmal/?offset=318&antall=10
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kilde/kd/red/2006/0107/ddd/pdfv/290161-temahefte_om_natur_og_miljo.pdf
- https://norceresearch.brage.unit.no/norceresearch-xmlui/bitstream/handle/11250/2712233/RF 99-128.pdf?sequence=1
- https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/fin/rapporter/strategi_barekraftig_utvikling.pdf